Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tramwaje Śląskie: 2021 kolejnym rokiem inwestycji [lista]

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2021-03-07 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tramwaje Śląskie: 2021 kolejnym rokiem inwestycji [lista]
fot. Aleksandra Starosta
Ten rok – tak jak poprzednie – będzie obfitował w inwestycje związane z modernizacją infrastruktury torowo-sieciowej Tramwajów Śląskich na terenie Śląska i Zagłębia. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w tym roku zaplanowano realizację prac w ramach 20 zadań.

Tramwaje Śląskie realizują ogromny projekt unijny zakładający remont infrastruktury. Na terenie Zagłębia zrealizowano już:
  • przebudowę torowiska w jezdni w ciągu Mariackiej i Żeromskiego w Sosnowcu,
  • przebudowę trasy wzdłuż Piłsudskiego od Sobieskiego do drogi ekspresowej S86 w Sosnowcu,
  • przebudowę wydzielonego torowiska w ciągu Kasprzaka od Piłsudskiego do Zaplecza w Dąbrowie Górniczej.
Więcej zadań przeprowadzono na obszarze śląskiej części sieci:
  • przebudowę trasę wzdłuż Niedurnego w Rudzie Śląskiej,
  • przebudowę trasy w ciągu Bytomskiej od Chorzowskiej do Krasickiego w Świętochłowicach,
  • wzdłuż Powstańców Śląskich i Religi od Wolności do skrzyżowania ze Stalmach w Zabrzu,
  • przebudowę obiektu mostowego nad potokiem Julka w Zabrzu do przejazdu przez ul. Stara Cynkownia w Bytomiu
  • przebudowę torowiska od Arki Bożka do Siemianowickiej w Bytomiu
  • przebudowę torowiska na Katowickiej od pl. Sikorskiego do Siemianowickiej wraz z dobudową drugiego toru w Bytomiu.

W trakcie realizacji znajduje się szereg zadań. Na terenie Zagłębia:
  • przebudowa trasy w ciągu ul. Małobądzkiej na odcinku od ronda Czeladzkiego do granicy z Sosnowcem w Będzinie,
  • przebudowa trasy od granicy z Będzinem do pętli Będzińska – wzdłuż Będzińskiej od Załębia Dąbrowskiego do Staropogońskiej w Sosnowcu,
  • przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Małachowskiego od ul. Mościckiego do ul. 3 Maja w Sosnowcu,
  • budowa linii tramwajowej w dzielnicy Zagórze od pętli tramwajowej do ronda Jana Pawła II w Sosnowcu.
Na terenie Śląska:

Ambitnie rysuje się plan na ten rok. Założono rozpoczęcie prac w ramach bardzo wielu zadań. Na terenie Zagłębia:
  • przebudowa trasy w ciągu ul. Wojska Polskiego od ul. Gen. Andersa do ul. Orląt Lwowskich (dobudowa drugiego toru) w Sosnowcu,
  • przebudowa trasy w ciągu ul. Gen. Andersa od ul. Wojska Polskiego do ronda Ludwik i ul. 1 Maja od ronda Ludwik do dawnego ronda Gierka,
  • przebudowa trasy w ciągu ul. Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego od pętli KWK Paryż do Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej (dwa zadania).
Na terenie Śląska:
  • przebudowa trasy linii tramwajowej nr 14 w ciągu ulic Bytomskiej, Starokościelnej, Szymanowskiego i Powstańców wraz z dobudową drugiego toru w Mysłowicach,
  • przebudowa torowiska wzdłuż ul. Łagiewnickiej w Świętochłowicach,
  • przebudowa torowiska w ciągu ul. Katowickiej od granicy z Chorzowem do ul. Żołnierskiej w Świętochłowicach,
  • budowa trasy tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna między Chorzowską a Gliwicką w Katowicach,
  • przebudowa trasy w ul. Obrońców Westerplatte na odcinku od ul. Korczaka do ul. Wańkowicza w Katowicach,
  • przebudowa trasy wzdłuż ul. Chorzowskiej na odcinku od ul. Złotej do ul. Dębowej w Katowicach,
  • przebudowa trasy wzdłuż trasy im. Nikodema i Józefa Reńców na odcinku od ul. Wiśniowej do ul. Brackiej w Katowicach (realizowane siłami własnymi Zakładu Torów i Sieci spółki Tramwaje Śląskie),
  • przebudowa trasy od pętli Mikulczyce do skrzyżowania ul. Mikulczyckiej z ul. Dygasińskiego w Zabrzu,
  • przebudowa torowiska w ciągu ul. Wolności od skrzyżowania z ul. Piłsudskiego do skrzyżowania z ul. Miarki w Zabrzu
  • przebudowa trasy w ciągu ul. Wolności od skrzyżowania ul. Wolności z ul. Floriana (Browaru) do granicy z Rudą Śląską w Zabrzu,
  • przebudowa trasy na odcinku od wiaduktu przy Hucie Kościuszko do ul. Metalowców w Chorzowie,
  • wymiana czterech rozjazdów na pętli tramwajowej Chebzie w Rudzie Śląskiej,
  • przebudowa trasy wzdłuż ul. Zabrzańskiej od ul. Modrzewskiego do ul. Baczyńskiego w Bytomiu,
  • przebudowa trasy od skrzyżowania ul. Powstańców Warszawskich z ul. Sądową do zajezdni Stroszek w Bytomiu,
  • przebudowa torowiska w ul. Piekarskiej w Bytomiu wraz z ul. Sądową w Bytomiu (realizacja zadania uzależniona od decyzji UM Bytom),
  • przebudowa trasy w ciągu ul. Powstańców Warszawskich od skrzyżowania z ul. Sądową do skrzyżowania z ul. Moniuszki wraz z dobudową nowego torowiska w ciągu ul. Powstańców Warszawskich od skrzyżowania w kierunku placu Wolskiego do skrzyżowania z ul. Jagiellońską (realizacja zadania uzależniona od decyzji UM Bytom)

Tradycyjnie Tramwaje Śląskie stawiają warunek utrzymania ruchu po jednym torze na liniach dwutorowych, choć w pełni utrudnień wyeliminować nie da się. – Niestety, siłą rzeczy przy tak wielu zadaniach inwestycyjnych, dłuższych czy krótszych przerw w ruchu tramwajów w 2021 r. będzie dość sporo – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich. Na liniach dwutorowych zamknięcia są zazwyczaj weekendowe, tygodniowe bądź maksymalnie dwutygodniowe.

Większe ograniczenia ruchu występują na liniach jednotorowych. –Najbliższej nam pod tym względem do realizacji zadania w Mysłowicach, gdzie linia 14 zostanie na pewno ograniczona, gdyż torowisko wzdłuż ul. Bytomskiej, Starokościelnej, Szymanowskiego i Powstańców jest jednotorowe, a będzie przebudowywane do linii dwutorowej – mówi Zowada.

Przy modernizacji linii dwutorowych zawsze naszym warunkiem jest prowadzenie przez Wykonawców prac przy możliwie maksymalnym utrzymaniu ruchu liniowym po jednym torze, więc wstrzymania ruchu są z zasady krótkie – weekendowe, tygodniowe bądź maksymalnie dwutygodniowe. Na zadaniach, gdzie linia jest jednotorowa takiej możliwości naturalnie nie ma i tam stałe wyłączenia będą konieczne.. W przetargu wykonawczym otworzyliśmy oferty i wspólna z UM komisja przetargowa będzie pracować nad ich oceną.

W tym roku Tramwaje Śląskie planują też rozpocząć kilka własnych zadań (bez wsparcia unijnego), choć jak zaznacza spółka – w tym względzie plany są dosyć elastyczne. Zaplanowano:
  • modernizację torowiska tramwajowego od ul. Hagera do ul. Stalmacha (dokończenie drugiego toru oraz posadowienie słupów i wymiana sieci) w Zabrzu,
  • modernizację torowiska w ciągu ul. Katowickiej na odcinku od przejazdu drogowo-tramwajowego przez ul. Parkową w Chorzowie w kierunku Bytomia (ok. 550 mtp),
  • modernizację torowiska w ciągu ul. Będzińskiej na odcinku od przejazdu drogowo-tramwajowego przez ul. Grodziecką do zjazdu na tor jednotorowy wraz z rozjazdem w Czeladzi (ok. 440 mtp).
  • modernizację torowiska wzdłuż al. Kołłątaja od ul. Paryskiej do przystanku Koszelew w Będzinie bądź opcjonalnie modernizację torowiska oraz sieci trakcyjnej na trasie linii nr 27 na odcinku od zjazdu z odcinka jednotorowego do Pętli Kazimierz (ok. 1400 mtp).
  • poza tym mniejsze zadania typu: wymiana wyłączników mocy na podstacjach, komór łukowych wyłączników WSE, wymiana słupów trakcyjnych na terenie zajezdni Gliwice i Bytom, montaż smarownic automatycznych i wymiany rozjazdów – większość na terenie zajezdni.

Pod względem rozpoczętych remontów skromniej powinien wypadać przyszły rok. Przewidziano rozpoczęcie dwóch zadań unijnych:
  • przebudowę torowiska w ul. 1 Maja i ul. Obrońców Westerplatte na odcinku od wiaduktu DK79 do „Baterpolu” w Katowicach,
  • modernizacji układu torowo-sieciowego na terenie Zakładu Usługowo-Remontowego w Chorzowie.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5