Elbląg szuka środków na modernizację 4 z 6 posiadanych tramwajów Tramicus produkcji PESY. Wozy, mające blisko 20 lat, do tej pory nie przeszły kapitalnego remontu, a rosnące potoki pasażerów sprawiają, że zapotrzebowanie na te tramwaje znacznie rośnie. Docelowo modernizację przejdzie wszystkich sześć wagonów.
Elbląg jest blisko zakupu
10 fabrycznie nowych tramwajów od Bozankayi, która
zdobyła zamówienie kosztem PES-y. Miasto szykuje się już do podpisania umowy z producentem, natomiast nie kończy to jego planów związanych z taborem tramwajowym, bowiem samorząd chce również zmodernizować niektóre z posiadanych obecnie wagonów. Chodzi o tramwaje Tramicus, dostarczone przez PES-ę w latach 2006-2007, które były jednocześnie pierwszymi tramwajami PES-y, jakie kiedykolwiek stworzył producent.
4 z 6 wozów do modernizacji
Mimo upływu blisko 20 lat od wejścia do służby, sześć wagonów wciąż nie przeszło naprawy głównej połączonej z modernizacją, jednak Elbląg w końcu planuje to zmienić. Jak mówi nam Michał Missan, prezydent miasta, Elbląg ubiega się o środki na modernizację 4 wagonów w ramach funduszy szwajcarskich.
– Zakup 10 fabrycznie nowych tramwajów nie wyczerpuje naszych potrzeb. Codziennie w Elblągu na tory wyjeżdża 14 składów, dlatego złożyliśmy też wniosek do środków szwajcarskich na modernizację 4 posiadanych wagonów PESY. One mają blisko 20 lat i do tej pory nie przeszły jeszcze takiej gruntownej naprawy. Mieliśmy do wyboru albo kupno dwóch kolejnych nowych wagonów, albo kapitalny remont czterech. Zdecydowaliśmy się na drugi wariant. Jest to element szerszego i większego wniosku, opiewającego na ok. 80 mln złotych. Projekt dotyczy wielu różnych dziedzin – poza tramwajami np. termomodernizacji wybranych obiektów – mówi samorządowiec i dodaje, że władze miasta czekają aktualnie na rozstrzygnięcia konkursowe, które być może zostaną ogłoszone w drugiej połowie roku.
– Jeśli nie uda się nam pozyskać tych środków, będziemy szukali alternatywnych źródeł dofinansowania, aby zmodernizować Tramicusy. Sytuacja jest otwarta. Wiele rzeczy też w tym szwajcarskim projekcie traktujemy na zakładkę - to znaczy, jeśli nie uda się tutaj, to już widzimy źródło, z którego będzie można potencjalnie korzystać. W przypadku tramwajów pewnie niestety będzie to dopiero kolejna perspektywa Polski Wschodniej – opisuje prezydent Elbląga.
4 zmodernizowane Tramicusy oraz 10 fabrycznie nowych wagonów od Bozankaya zaspokajają potrzeby taborowe przy obecnym rozkładzie jazdy obowiązującym w Elblągu. Reszta wozów użytkowanych przez Tramwaje Elbląskie będzie mogła zostać albo wycofana albo trzymana w rezerwie. Więcej o tym, jakie wagony wkrótce znikną z torów miasta napiszemy w kolejnych dniach.
Tramicusy pojemniejsze niż Bety. Docelowo modernizacja wszystkich 6 tramwajów
Jednocześnie aktualne potoki pasażerskie i zapotrzebowanie na transport tramwajowy sprawiają, że to właśnie Tramicusy są bardziej potrzebne niż najnowsze, dostarczone
kilka lat temu Moderusy Beta o długości 14,5 metra , które, jak mówi włodarz Elbląga, nie zawsze spełniają potrzeby – One jednak nie zawsze spełniają oczekiwania pasażerów, bo w godzinach szczytu okazują się za krótkie. Mieszkańcy często na to wskazują i zgłaszają swoje uwagi, dlatego nowe tramwaje, które kupujemy, będą już dużo dłuższe niż wagony
z Modertransu.
Jak mówi z kolei dyrektor elbląskiego przewoźnika, Andrzej Sawicki, spółka chciałaby docelowo zmodernizować wszystkie sześć tramwajów PES-y, zwłaszcza, że w ostatnich latach zdarzały się sytuacje, gdy większość Tramicusów stała odstawiona i nie jeździła
– Zdarzają się nam też problemy z przekształtnikami napędu, gdzie producent przekształtników już nie był wstanie nam pomóc, po prostu zaprzestał wsparcia tego projektu. I tak naprawdę dzięki jednemu z naszych pracowników, nazywam go „elektronicznym rzeźbiarzem”. Który jeszcze sobie z nimi radzi, te wagony w liczbie czterech sztuk mogą dziś wyjeżdżać wciąż na ulice miasta Elbląga. Jakiś czas temu
mieliśmy z nimi większy problem i więcej wagonów tej generacji nie jeździło, natomiast teraz w użyciu są 4 z 6 tramwajów – opisuje Sawicki.
Planowana modernizacja tramwajów 121N ma objąć m. in. wymianę instalacji elektrycznej, wymianę przekształtników napędu oraz układu sterowania napędem, kapitalny remont wózków trakcyjnych, wymianę wewnętrznego poszycia oraz regenerację pudła wagonu.