Partnerzy serwisu:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Tramwaj w Radomiu? Prestiż, ale i koszty

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2014-01-14 11:57
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tramwaj w Radomiu? Prestiż, ale i koszty
fot. Rafał Terkner. lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commonsul. Żeromskiego w Radomiu
Czy społeczny pomysł budowy tramwaju w Radomiu, niecieszący się poparciem władz miasta, jest zasadny? – Pod względem popytu na usługi komunikacji autobusowej zaproponowana trasa – co do zarysu – wydaje się racjonalna. Kwestia uruchomienia tramwaju powinna być poddana jednak wnikliwym analizom, dotyczącym kwestii popytu, ekonomiczno-finansowych i technicznych – komentuje Marcin Gromadzki, autor planu transportowego miasta.

Zgodnie z pomysłem Radomskiego Towarzystwa Naukowego miałaby powstać 8-kilometrowa linia tramwajowa, przebiegająca pomiędzy Michałowem i os. XV-lecia na północy a Ustroniem i Prędocinkiem na południu. Ku zaskoczeniu lokalnych władz lokalnych koncepcja została wpisana do Kontraktu Terytorialnego, czyli umowy między samorządem szczebla wojewódzkiego a rządem, określającej priorytety inwestycyjne w perspektywie 2014-2020 do sfinansowania przez budżet centralny. Co o zasadności takiego projektu sądzi Marcin Gromadzki, twórca planu transportowego Radomia?

Marcin Gromadzki, Public Transport Consulting:

Jako miłośnik komunikacji miejskiej zawsze cieszę się, kiedy powstaje nowy odcinek trasy tramwajowej lub budowana jest nowa sieć. Z kolei jako projektant komunikacji miejskiej i praktyk, muszę przyznać, że trakcja elektryczna (tramwaj, trolejbus) zdecydowanie podnosi prestiż miasta, kształtując jego unikatowy wizerunek – zwłaszcza przy budowie nowej sieci od podstaw. Tramwaj pełni również określoną funkcję transportową w mieście – przy wydzielonych torowiskach i priorytecie w sygnalizacji świetlnej porusza się szybciej niż tkwiące w zatorach drogowych autobusy.

W Radomiu, szukając tras dla tramwaju, należałoby przeanalizować popyt na usługi komunikacji autobusowej. Najlepiej wykorzystane linie to 7 i 9, a zaproponowana przez RTN trasa stanowi pewną kombinację odcinków tras tych linii, a więc – co do zarysu – wydaje się racjonalna.

Kwestia uruchomienia tramwaju powinna być poddana wnikliwym analizom, dotyczącym kwestii popytu, ekonomiczno-finansowych i technicznych. Odpowiedź na pytanie, jakie kwoty miasto musiałoby ponieść na uruchomienie i późniejszą eksploatację komunikacji tramwajowej, jest w tym przypadku kluczowe dla dalszych rozważań. Jak dotąd, podobne ekspertyzy (studia wykonalności) kontraktowano w kraju za dość znaczące kwoty – przekraczające 2 mln zł.

Z pozycji autora skromnego dokumentu, nie jestem w stanie odpowiedzialnie ocenić całości korzyści i kosztów, które wiązałyby się z uruchomieniem tramwaju w Radomiu. Biorąc jednak pod uwagę gęstość zabudowy na przedstawionej trasie i brak rezerw terenowych pod torowiska, można zakładać, że koszty przedsięwzięcia byłyby wysokie – większe niż w Olsztynie (wartość projektu budowy trasy tramwajowej w tym mieście wynosi 105 mln euro, tj. ok. 426 mln zł, ale dofinansowanie unijne z programu PO RPW pokrywa 89 mln euro; z ogólnej kwoty 126 mln zł przeznaczono na zakup 15 dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów).

W planie transportowym na najbliższe lata tramwaj w Radomiu nie mógł się znaleźć, gdyż jego uruchomienia nie przewidują żadne z obowiązujących dokumentów strategicznych. Ewentualne skorygowanie planu to jednak najmniejsza z barier, które należałoby przełamać, aby realizować przedsięwzięcie.

Wypowiedź pierwotnie publikowana w radomskim portalu informacyjnym cozadzien.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
RTN: Dla prezydenta Radomia tramwaj to nic nowego

Prawo & Finanse

RTN: Dla prezydenta Radomia tramwaj to nic nowego

Jakub Dybalski 19 listopada 2013

Tramwaj w Radomiu. Którędy ma prowadzić trasa?

Przestrzeń

Tramwaj w Radomiu. Którędy ma prowadzić trasa?

Jakub Dybalski 18 listopada 2013

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5