Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tramwaj do Wilanowa z rozwidleniem na Woli. Cała trasa w 2022 r.?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-11-04 15:47
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tramwaj do Wilanowa z rozwidleniem na Woli. Cała trasa w 2022 r.?
tramwaj na Rostafińskich, wiz. Tramwaje Warszawskie
Jedną z bardziej wymagających warszawskich inwestycji jest budowa linii tramwajowej z Woli i Dw. Zachodniego do Wilanowa. Jeszcze w tym roku Tramwaje Warszawskie chcą uzyskać decyzję środowiskową dla odcinków od Dw. Zachodniego do Grójeckiej i od Puławskiej do Miasteczka Wilanów. Pojawia się kilka ciekawych wariantów – rozwidlenie torowiska na Woli w ciągu ulic Ordona i Krzyżanowskiego oraz propozycje szeregu odnóg na mokotowskim i wilanowskim odcinku trasy. Cała trasa – z Woli do Wilanowa – miałaby być ukończona w 2022 r.

Tramwaje Warszawskie przygotowują się do realizacji trasy z Woli i Dw. Zachodniego do Wilanowa. – To bardzo duże przedsięwzięcie logistyczne, obejmujące prawie 20 km torów tramwajowych, uwzględniając wszystkie wąsy – mówi Grzegorz Madrjas, kierownik Działu Strategii Rozwoju Systemu Tramwajowego w Tramwajach Warszawskich.

Trasa podzielona jest na sześć etapów, które są przygotowywane w oparciu o równoległe, oddzielne koncepcje programowo-przestrzenne. Odcinek A obejmuje trasę od Kasprzaka do Dw. Zachodniego, odcinek B prowadzi od Dw. Zachodniego do Grójeckiej, odcinek C od Banacha przez Pole Mokotowskie do Rakowieckiej, odcinek D od Rakowieckiej do Św. Bonifacego, a odcinek E od Św. Bonifacego do Branickiego. Natomiast odcinek F zawiera zakończenie trasy w Śródmieściu w rejonie stacji metra Ratusz i ulicy Andersa.


Podział na odcinki, mat. TW

Cała trasa w 2022 r.

Tramwaje Warszwskie chcą jednak uzyskać pięć decyzji środowiskowych. – Odcinki D oraz E muszą mieć wspólną decyzję środowiskową, bo odcinek E jako wybiegowy nie może funkcjonować samodzielnie – podkreśla Madrjas. Do dofinansowania unijnego zostały zgłoszone odcinki B Dw. Zachodni – Grójecka oraz D+E Puławska – Miasteczko Wilanów. – Dla odcinków zgłoszonych do dofinansowania harmonogram jest bardzo wyśrubowany. Chcemy dla nich uzyskać decyzję środowiskową jeszcze w tym roku, natomiast odcinki nieunijne zostawiamy na przyszły rok – mówi Grzegorz Madrjas.

Harmonogram zakłada, że w przyszłym roku rozpoczną się prace projektowe dla odcinków A, B, D+E, które dla odcinków B, D+E zakończą się w 2018 r., a dla odcinka A w 2019 r. Prace projektowe dla odcinków C i F będą prowadzone w latach 2018-2019 r. Realizacja odcinków B, D i E przypadnie na lata 2019-2020, a odcinka C i F w 2020 r. Odcinek A będzie budowany w latach 2019-2022. Otwarcie trasy B-C-D-E i F miałoby nastąpić już w 2020 r., natomiast części trasy A – bez tunelu pod torami PKP w rejonie Dw. Zachodniego – w 2021 r. Cała trasa z Woli do Wilanowa byłaby ukończona w 2022 r.

Rozwidlenie na Woli

Nowością jest rozwidlenie wolskiego odcinka trasy. – Na dzisiaj się wydaje, że w wariancie inwestorskim będziemy chcieli się połączyć z ulicą Kasprzaka zarówno przy ul. Ordona, jak i skrzyżowaniu z ul. Płocką w ciągu Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego – mówi Madrjas. Wariantem alternatywnym jest wpięcie trasy w rejonie skrzyżowania z al. Prymasa Tysiąclecia, ale wówczas w mniejszym stopniu obsługiwałaby ona rozbudowujące się osiedla przy ul. Ordona i Jana Kazimierza.


Propozycja przebiegu tramwaju na Woli, mat. TW


Propozycja przebiegu tramwaju na Woli – rejon Dw. Zachodniego, mat. TW


Propozycja przebiegu tramwaju na Woli – rejon ul. Ordona, mat. TW

Sporym wyzwaniem będzie przejście w tunelu pod układem torowym stacji Warszawa Zachodnia, która również przewidziana jest do modernizacji. – Jesteśmy w ścisłym kontakcie z koleją, która przygotowuje dokumentację dla modernizacji stacji. Nasze prace planistyczne są skoordynowane z pracami kolejarzy – zapewnia Grzegorz Madrjas.

Wyzwaniem pod względem społecznym może być odcinek przez Pole Mokotowskie, dlatego też Tramwaje Warszawskie nie zgłosiły go do dofinansowania unijnego. – Zakładamy, że uzyskanie decyzji środowiskowej i dokumentacji projektowej może zająć dłużej, ale sama budowa może zamknąć się w jednym sezonie budowlanym. Rozpoczęliśmy przygotowania do konsultacji społecznych. Wygląda na to, że wbrew pozorom budowa tego tramwaju wzdłuż Rostafińskich przy Polu Mokotowskim nie budzi aż takich kontrowersji jak się wydawało – mówi Madrjas. W wariancie alternatywnym tramwaj przebiegać miałby w tunelu z wlotem przy Żwirki i Wigury i wylotem przy ul. Św. Boboli. To jednak dużo droższy wariant.

Cztery odnogi


Jeżeli chodzi o odcinki D+E, największym wyzwaniem jest tzw. plac Puławski u zbiegu Puławskiej, Rakowieckiej i Goworka. Wariant inwestorski zakłada poprowadzenie tramwaju po powierzchni. To gorsze rozwiązanie pod względem ruchowym, ale dzięki temu pasażerowie jadący od strony Ochoty, jak i Centrum zyskują wspólny przystanek w kierunku Wilanowa. Wariant alternatywny przewiduje tunel. Tu jednak pojawia się problem z połączeniem trasy do Wilanowa z torowiskiem do Centrum. Trzeba byłoby poprowadzić dwutorową łącznicę wąską ulicą Klonową. Nie ma też wspólnego przystanku.

Tramwaje Warszawkie przygotowują też cztery odnogi – w ciągu Gagarnia, Św. Bonifacego do pętli Stegny, Branickiego, al. Rzeczpospolitej do Południowej Obwodnicy Warszawy. – Chcemy uzyskać decyzję środowiskową od razu dla kilku odnóg – albo do realizacji z trasą główną, albo w pewnym odstępie czasowym w zależności od możliwości finansowych miasta – mówi Grzegorz Madrjas.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa zmienia się. Wiceprezydent Kaznowska o inwestycjach szynowych

Komunikacja

Warszawa zmienia się. Wiceprezydent Kaznowska o inwestycjach szynowych

Witold Urbanowicz, Jakub Dybalski 28 października 2016

Dokumentacja nowego tramwaju na Służewiec nieco droga

Przestrzeń

Dokumentacja nowego tramwaju na Służewiec nieco droga

Witold Urbanowicz 05 sierpnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5