Od początku listopada Budimex posadził na Mokotowie i Wilanowie łącznie 130 okazów. W sumie – w ramach nasadzeń kompensacyjnych za wycięte drzewa – zostanie zasadzonych 1000 sztuk nowych. Wszystkie pozostałe zostaną zrealizowane do końca terminu zakończenia projektu, czyli do 2024 roku.
Wycinane są głównie okazy w oddzielającym pasie drogowym, ze względu na fakt, że budowa Tramwaju Wilanowa polega także na modernizacji instalacji podziemnych: wodociągów, kanalizacji, sieci ciepłowniczych, telekomunikacyjnych i energetycznych. Niektóre drzewa kolidujące z tymi pracami uniemożliwiając ich przeprowadzenie.
Usunięte sztuki to mniej niż 10% całego drzewostanu wzdłuż linii tramwajowej. W zamian pojawią się nowe okazy. Wśród zasadzanych gatunków drzew znajdują się m.in. lipy holenderskie, lipy drobnolistne, platany klonolistne, graby, wiśnie piłkowane, klony polne i dęby szypułkowe. Pierwszy raz w historii budowy stołecznych tras tramwajowych przy torach znajdą się tzw. drzewa formowane. Będą też drzewa na przystankach tramwajowych.
Obecnie na budowie pracuje ponad 50 jednostek sprzętu i ponad 200 osób. Budimex prowadzi także prace w okresie zimowym. W ramach inwestycji prowadzone są obecnie takie prace jak:
- prace przy infrastrukturze teletechnicznej – przebudowa i budowa kolizji;
- roboty w torowisku – wykonanie koryta oraz wzmocnienie podłoża pod warstwy konstrukcyjne;
- budowa oświetlenia – układanie rur osłonowych przebiegających poprzecznie pod jezdnią;
- budowa sygnalizacji świetlnej – układnie kanalizacji z rur osłonowych;
- budowa i przebudowa sieci gazowej – układanie rur gazowych;
- ul. Spacerowa: prace przy infrastrukturze teletechnicznej z usuwaniem kolizji, przebudowa sieci gazowej, budowa kanalizacji KD, wykonywanie fundamentów pod słupy trakcyjne , roboty przygotowawcze przed rozpoczęciem robót zasadniczych – Podstacja Zajączkowska (usuwanie kolizji);
- ul. Belwederska: Budowa kanalizacji deszczowej – KD;
- ul. Sobieskiego: Roboty ziemne i rozpoczęcie prac betoniarski (ławy fundamentowe) – Podstacja Sobieskiego, rozbiórka elementów podbudów;
- ul. Wilanowska: roboty przygotowawcze przed rozpoczęciem robót zasadniczych – Podstacja Wilanowska.
Nowa trasa rozpocznie się przy skrzyżowaniu ul. Puławskiej i Goworka. Przebudowa obejmie również istniejący odcinek trasy tramwajowej od ulicy Rakowieckiej do Placu Unii Lubelskiej. Liczącą aż 22 metry różnicę poziomów w kierunku dolnego Mokotowa tramwaj pokona ulicą Goworka i Spacerową. Następnie linia będzie przebiegać prosto, ulicami Belwederską i Sobieskiego, w kierunku Miasteczka Wilanów. Terminal końcowy przeznaczony dla dwukierunkowych tramwajów znajdzie się u zbiegu al. Rzeczypospolitej i Branickiego.