Poznańskie Inwestycje Miejskie otworzyły oferty w przetargu na budowę trasy tramwajowej od pętli Wilczak do Naramowic oraz budowę węzła komunikacyjnego Nowa Naramowicka. Wpłynęły dwie oferty, które przekraczają założenia budżetowe miasta. Różnica jednak, w odniesieniu do najtańszej oferty, nie jest jednak duża.
Przedmiotem zamówienia jest budowa trasy tramwajowej wraz z układem drogowym. Inwestycja ma być prowadzona w formule projektuj i buduj. Ponad 3-kilometrowa linia połączy pętlę Wilczak z krańcem przy Błażeja.
Na pętli Wilczak zostanie przebudowana istniejąca infrastruktura torowa i sieć trakcyjna. Powstaną też nowe perony, chodniki oraz fragment ul. Przełajowej. Od pętli do ul. Lechickiej tramwaj pojedzie po zachodniej stronie ul. Naramowickiej. Na skrzyżowaniu ulic Naramowickiej i Lechickiej wybudowane zostanie bezkolizyjne skrzyżowanie i wiadukt tramwajowy. Dalej, w kierunku ul. Błażeja, trasa tramwajowa poprowadzona będzie wzdłuż zachodniej strony nowo projektowanej ul. Nowa Naramowicka. Oprócz trasy tramwaju wybudowany będzie nowy układ drogowy, a istniejący zostanie przebudowany. Na Słowiańskiej pojawi się buspas. Ponadto obecne skrzyżowanie ulic Naramowickiej z Lechicką zostanie zastąpione dwupoziomowym węzłem drogowym Naramowicka.
Inwestycja podzielona jest na kilka odcinków. Pierwszy obejmuje pętlę Wilczak. Drugi przebudowę układu drogowego ul. Naramowickiej wraz z budową trasy tramwajowej od skrzyżowania ul. Szelągowskiej i Słowiańskiej do węzła Naramowicka. Odcinek III to sam węzeł, czyli budowa dwupoziomowego skrzyżowania ul. Lechickiej i Naramowickiej wraz z budową trasy tramwajowej na wiadukcie oraz dobudową drugiej nitki kolektora przy ul. Serbskiej. Odcinek IV zakłada budowę ul. Nowej Naramowickiej wraz z tramwajem od węzła Naramowicka do ul. Łużyckiej. Przedmiotem odcinka V jest Nowa Naramowicka wraz z trasą tramwajową od ul. Łużyckiej do ul. Błażeja oraz odcinkiem ul. Nowa Stoińskiego od ul. Jasna Rola do ul. Naramowickiej. Trzy dodatkowe części inwestycji to: budowa stacji prostownikowych wraz z zasilaniem, wyburzenia obiektów kubaturowych oraz stworzenie sieci dla Aquanet.
Poznań wycenił prace na 330 mln zł brutto. W postępowaniu wystartowały dwie firmy. Tańszą ofertę złożyło konsorcjum Gulermak i Mosty Łódź, które określiło koszt prac na blisko 380 mln zł. Torpol i Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor prace wyceniło na 491,5 mln zł brutto. Obie firmy zaoferowały wykonanie odcinków II-V w trzy miesiące.
Kompletna dokumentacja budowlana dla wszystkich odcinków wraz z prawomocnymi decyzjami realizacyjnymi ma być gotowa do końca 2019 roku. Wszystkie roboty budowlane mają zostać zakończone do końca 2021 roku i po fazie odbiorów nastąpi kompleksowe uruchomienie całego układu komunikacyjnego – zgodnie z umową najpóźniej wiosną 2022 roku.
Poznań może mówić o pewnym szczęściu. Choć, jak w wielu innych przetargach w kraju, oferty przekraczają budżet, to brakująca kwota 50 mln zł do najtańszej oferty jest, biorąc pod uwagę założony koszt inwestycji, stosunkowo niewielka. Jest wiele przetargów w kraju, w których najtańsze oferty o 100% przekraczają zaplanowany budżet.