Kraków zakończył dialog konkurencyjny z trzema podmiotami ws. budowy i utrzymania ok. 4,5-kilometrowej trasy tramwajowej od Meissnera do Mistrzejowic. Teraz firmy zostaną zaproszone do składania ofert. Inwestycja jest realizowana pilotażowo w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
Przedmiotem zamówienia jest budowa linii tramwajowej w ramach Krakowskiego Szybkiego Tramwaju na odcinku od ul. Meissnera do Mistrzejowic, a następnie jej utrzymanie w okresie trwania umowy. Inwestycja zakłada budowę torowiska o długości ok. 4,5 km, 9 par nowych przystanków, rozbudowę pętli tramwajowej Mistrzejowice, a także budowę 940-metrowego tunelu pod rondem Polsad wraz z podziemnym przystankiem. Trasa ma przebiegać od skrzyżowania ul. Jana Pawła II z Lema i Meissnera w ciągu Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca, ks. Kazimierza Jancarza do istniejącej pętli Mistrzejowice.
Przetarg zakłada także przebudowę istniejącego układu drogowego ulic na długości ok. 10,3 km, w tym ul. Lublańskiej, Młyńskiej, Meissnera w celu dostosowania ich do prowadzenia pomiędzy jezdniami torowiska tramwajowego, przebudowę ronda Polsadu, ronda Młyńskiego oraz ronda Barei, a także przebudowę fragmentów ulic: Dobrego Pasterza i Bohomolca, skrzyżowania al. Jana Pawła II z ul. Mogilską i Meissnera, ul. Mogilskiej.
Zamówienie będzie realizowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. W ramach realizacji projektu partner prywatny zobowiąże się do zaprojektowania, wybudowania, sfinansowania i utrzymania wytworzonej infrastruktury. Umowa PPP ma zostać zawarta na 24 lata (1,5 roku – projektowanie, 2 lata – budowa obiektu, 20 lat – utrzymanie infrastruktury przez partnera prywatnego). Okres ten będzie liczony od momentu zawarcia umowy z partnerem prywatnym. Wynagrodzeniem dla niego będzie tzw. opłata za dostępność, którą będzie ponosił ZDMK. Kraków na realizację zamówienia planuje przeznaczyć kwotę w wysokości 455,5 mln zł brutto.
W lipcu 2018 r. minął termin składania wniosków o udział w dialogu konkurencyjnym. W sumie zamówieniem zainteresowanych było siedem podmiotów. Ostatecznie do rozmów zostało zaproszonych trzech wykonawców, którzy uzyskali najwięcej punktów. To konsorcjum firm: PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider) i Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu A.S. (partner), Mota-Engil Central Europe PPP Road Sp. z o.o. oraz VARDUN Sp. z o.o.
Jak poinformował Kraków, w piątek 17 stycznia zakończył się dialog z firmami. Ustalano m.in. kwestie techniczne, finansowe, w tym udział w finansowaniu banków i instytucji. Poruszano także temat podziału ryzyka między stronami. Teraz, w ciągu najbliższych kilkunastu dni, opracowana zostanie dokumentacja, która zostanie wysłana do wspomnianych wykonawców z prośbą o złożenie oferty.
Wykonawcy będą mieli 90 dni na złożenie ofert. Kraków zakłada – przy uwzględnieniu możliwych odwołań – podpisanie umowy przed końcem lata. W II kwartale 2022 r. wykonawca miałby uzyskać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji, a w I kwartale 2024 r. miałaby ruszyć nowa linia.
Doświadczenia z krakowskiego projektu posłużą do opracowania wytycznych dla innych miast ws. przygotowania projektów PPP. – Materiały dotyczące projektu przekazaliśmy do Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Do końca pierwszego półrocza powinniśmy otrzymać informację zwrotną w kwestii ewentualnego włączenia się tej instytucji do współfinansowania tego przedsięwzięcia – wskazuje Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.