Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tramwaj do Mierzyna raczej nie pojedzie bez unijnych pieniędzy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
15-03-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Jedną z nowych tras tramwajowych, jaką w najbliższych latach planował wybudować Szczecin, miała być budowa nowego torowiska w ciągu ulicy Ku Słońcu wraz z pętlą tramwajową przy CH Ster. Inwestycja została określona jako tramwaj do Mierzyna. W 2018 roku miasto ogłosiło przetarg na jego budowę, lecz ostatecznie z powodu ofert przekraczających budżet, postępowanie zostało unieważnione. Od tego momentu mijają już prawie 3 lata, a nowego przetargu wciąż nie ma. Czy inwestycja została odłożona na półkę?

W ostatnich latach Szczecin skupiał się głównie na modernizacji już istniejącej sieci tramwajowej, która w wielu miejscach była w bardzo złym stanie technicznym. Aktualnie prace toczą się w wielu lokalizacjach zachodniopomorskiej stolicy, a kolejne są w planach. W grudniu 2021 roku miasto oddało też do użytku zupełnie nową trasę tramwajową na Szafera. Samorząd planuje jej wydłużenie i budowę drugiego odcinka, do obecnie istniejącej pętli tramwajowej na Krzekowie. Sieć tramwajowa miała się także powiększyć o kolejny nowy odcinek torów, ten prowadzący do CH Ster.

Nowa pętla i 800 metrów toru

Inwestycja szybko została określona jako tzw. “Tramwaj do Mierzyna”. Zadanie polega na budowie nowego fragmentu torowiska w ciągu ulicy Ku Słońcu, wraz z pełnoprawną, trzytorową pętlą zlokalizowaną przy popularnym Sterze. Pętla ma być umiejscowiona na działce znajdującej się między dwoma jezdniami drogi krajowej numer 10. W sumie ma powstać 800 metrów nowej, dwutorowej trasy, która zacznie bieg od ulicy Kwiatowej, gdzie obecnie znajduje się przystanek końcowy Gumieńce. Inwestycja ma także objąć budowę drugiego toru w ciągu ulicy Ku Słońcu, od Ronda Gierosa do przystanku Gumieńce. Tramwaje mają mieć możliwość wjazdu w ulicę Kwiatową zarówno od Ku Słońcu, jak i od nowo planowanej pętli.

Przetarg z 2018 roku unieważniono. Co dalej?

Przetarg w tej sprawie ruszył jesienią 2018 roku. W postępowaniu wpłynęło co prawda kilka ofert, lecz wszystkie znacznie przekroczyły budżet miasta. Ostatecznie przetarg został unieważniony w 2019 roku i na razie nie zapowiada się, aby został rozpisany na nowo.

– Projekt związany z przebudową torowiska i budową pętli tramwajowej Mierzyn przy Centrum Handlowym Ster, czeka na realizację. Tak jak wielokrotnie było to sygnalizowane, czekamy na możliwości pozyskania dofinansowania unijnego w tym zakresie. Cztery lata temu szacowaliśmy koszt tej inwestycji na ok 60-70 mln zł, jednak oferty w przetargu znacznie przekraczały nasz budżet. Przy obecnych uwarunkowaniach rynkowych, można zakładać, że koszt tej inwestycji wyniesie na pewno ponad 100-150 mln złotych – poinformował nas Piotr Zieliński, rzecznik prasowy Miasta Szczecin ds. inwestycji.

Konsultacje społeczne w postaci… 12 pytań zamkniętych

Miasto przeprowadziło też kilka miesięcy temu konsultacje społeczne, które polegały na wypełnieniu przez respondentów i respondentki ankiety składającej się z… 12 pytań zamkniętych. W badaniu wzięło udział 1140 osób. W jego wyniku powstał krótki raport, dostępny pod tym adresem. Poza opisem zakresu inwestycji możemy w nim przeczytać, iż “Budowa torowiska do pętli Mierzyn wraz z przebudową układu drogowego będzie wymagała wycinki około 168 drzew. Plan nasadzeń drzew i krzewów zakłada: 288 nasadzeń zastępczych drzew i 940 m2 krzewów”. Tej kwestii poświęcono także jedno z 12 pytań w ankiecie.

Znaczne poparcie dla budowy nowej trasy i ankietowe paradoksy

Znaczna większość pytanych popiera budowę nowej linii (84,48%), podobnie jak budowę pętli przy CH Ster (80,86%). Paradoksem jest to, że jednocześnie prawie 65% osób poparło postulat, aby na nowej trasie kursowały tramwaje… dwukierunkowe, których użycie nie będzie konieczne w przypadku budowy pętli.

Na razie bez zmian w projekcie

Ankietowani popierają też pomysł, aby przystanek na ulicy Kwiatowej przestał być obsługiwany przez tramwaje i miał już charakter wyłącznie autobusowy. Wynika więc z tego to, iż respondenci i respondentki chcieliby, aby tramwaje kursowały tylko w pełnej relacji, aż do CH Ster.

– Na dzisiaj nie planujemy zmian w projekcie. Nie licząc pętli, na trasie będą trzy nowe przystanki – odpowiada Piotr Zieliński, pytany o ewentualne zmiany w projekcie, jakie mogłyby płynąć z konsultacji społecznych, w tym ewentualną zmianę pętli na tzw. krańcówkę, która musiałaby być obsługiwana taborem dwukierunkowym.

Tramwaj do Mierzyna czeka więc na fundusze unijne, podobnie jak wiele innych inicjatyw tramwajowych w Polsce.




Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tramwaje Stadlera rozpoczynają testy w Mediolanie

Przestrzeń

Tramwaje Stadlera rozpoczynają testy w Mediolanie

Witold Urbanowicz 30 maja 2023

Kolejne miasto w Finlandii decyduje się na tramwaje

Komunikacja

Kolejne miasto w Finlandii decyduje się na tramwaje

Przemysław Farsewicz 27 maja 2023

Rumunia: Jassy i Gałacz kupują tramwaje

Komunikacja

Rumunia: Jassy i Gałacz kupują tramwaje

Witold Urbanowicz 23 maja 2023

Zobacz również:

Szczecin: Powstaje ogromna pętla Pomorzany ze 100-metrowymi peronami

Przestrzeń

W Szczecinie trwa przebudowa torowiska na Pl. Zwycięstwa

Komunikacja

W Szczecinie trwa przebudowa torowiska na Pl. Zwycięstwa

Redakcja/inf. pras. 24 kwietnia 2023

Pozostałe z wątku:

Tramwaje Stadlera rozpoczynają testy w Mediolanie

Przestrzeń

Tramwaje Stadlera rozpoczynają testy w Mediolanie

Witold Urbanowicz 30 maja 2023

Kolejne miasto w Finlandii decyduje się na tramwaje

Komunikacja

Kolejne miasto w Finlandii decyduje się na tramwaje

Przemysław Farsewicz 27 maja 2023

Rumunia: Jassy i Gałacz kupują tramwaje

Komunikacja

Rumunia: Jassy i Gałacz kupują tramwaje

Witold Urbanowicz 23 maja 2023

Zobacz również:

Szczecin: Powstaje ogromna pętla Pomorzany ze 100-metrowymi peronami

Przestrzeń

W Szczecinie trwa przebudowa torowiska na Pl. Zwycięstwa

Komunikacja

W Szczecinie trwa przebudowa torowiska na Pl. Zwycięstwa

Redakcja/inf. pras. 24 kwietnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5