Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2019-07-20 10:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
fot. PF
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Stadler przetestuje w Olsztynie jeden z dwóch wyprodukowanych już tramwajów dla Boliwii. Jazdy testowe planowane są w następnym tygodniu. Udało nam się zajrzeć do wnętrza pojazdu.

Tramwaj Metelica to pojazd produkowany dla boliwijskiego miasta Cochabamba. Czwarte co do wielkości miasto w Boliwii będzie pierwszym ośrodkiem w kraju dysponującym nowoczesnym systemem elektrycznego transportu szynowego. Do Boliwii trafi łącznie 12 wozów. Ich produkcja odbywa się w fabryce Stadlera w Mińsku na Białorusi. Gotowe są już dwa pojazdy, które odebrano 28 czerwca. Pierwszy z nich – z numerem 4010-02 – jest już w drodze do Boliwii. „Tramwaj, podzielony na człony, wyprawiono drogą morską z portu w Kłajpedzie do portu Arica w Chile. Na koniec drogą lądową przetransportowany zostanie do Cochabamby” – podaje Stadler.

Będą testować w Olsztynie

Tramwaj z numerem taborowym 4010-01 trafił z kolei na testy do Olsztyna. „ Przejdzie on serie testów dynamicznych i hamulcowych. Zbadany zostanie także poziom hałasu i płynności jazdy oraz oceniany będzie pod kątem zgodności z obowiązującymi normami” – wyjaśnia producent.

Pojazd Metelica wyposażony jest w standardowy rozstaw kół 1435 mm. Ma on trzy człony, długość 33,76 m oraz szerokość 2,5 metra. Jak wyjaśnia Stadler, ze względu na stosowany na Białorusi rozstaw szyn tramwajowych o szerokości 1524 mm, nie było możliwości testowania tramwaju na miejscu. Choć producent o tym nie wspomina, ale dodatkową kwestią wyboru Olsztyna była zapewne skrajnia.

Na razie tramwaj jest przygotowywany do testów. Wyruszył on w swoją pierwszą podróż z zajezdni w nocy z czwartku na piątek. Jazda musiała odbywać się bardzo powoli, aby sprawdzić czy pojazd dopasuje się do istniejącej infrastruktury. Sprawdzono trasę do krańcówki na Kanta. Już wiadomo, że próba przeszła dobrze i będzie można rozpocząć właściwe testowanie. – W tej chwili producent wraz z pracownikami MPK Olsztyn konfigurują tramwaj. Sprawdzane są m.in. łuki, po których będzie jeździł, a także kwestie wkolejania i wykolejania pojazdu, by dowiedzieć się czy nasz dźwig poradzi sobie w sytuacji awaryjnej. Testy mają się zacząć od przyszłego tygodnia w poniedziałek – wyjaśnia Cezary Stankiewicz, rzecznik prasowy MPK Olsztyn. Na testowanie zarezerwowano miesiąc. Następnie tramwaj powróci do Mińska, gdzie przejdzie ostateczne odbiory przez zamawiającego.


Pierwsze tramwaje w Boliwii

Tramwaj pomieści do 221 pasażerów (przy 4 os. na metr kw.) lub 376 (przy 8 os. na m kw.) przy 66 miejscach siedzących w układzie 2+2 i jednoczesnej przestrzeni dla czterech wózków inwalidzkich. Pojazd jest lekki – 46,5 tony – i ma mieć możliwość rozwinięcia prędkości do 80 km/h. Układ osi to Bo' 2' 2' Bo. Producent gwarantuje nacisk na oś do 10 ton. Po obu stronach tramwaju znajduje się pięć par drzwi. Na całej długości składu pojazd jest niskopodłogowy.

Produkcja serii Metelica dla Boliwii rozpoczęła się w październiku 2018 r. W tej chwili w mińskiej fabryce Stadlera jest 9 tramwajów na różnym etapie produkcji.

W 2017 roku Asociación Accidental Tunari, konsorcjum hiszpańskiej firmy inżynieryjno-budowlanej Joca Ingenieria i Molinari Rail ze Szwajcarii, otrzymały kontrakt na opracowanie wstępnych studiów wykonalności i prac projektowych dla budowy w Cochabamba sieci tramwajowej. Budowa miałaby potrwać około trzech lat. Obecnie ponad 700 osób jest bezpośrednio zaangażowanych w budowę nowego systemu, na który składać się będą trzy linie tramwajowe o długości 42,3 km oraz 42 przystanków. Całkowity koszt inwestycji wraz z projektem to 537 mln dolarów. Tramwaje połączą miejscowości Sacaba, Cercado, Colcapirua, Quillacollo, Vinto i Sipe Sipe z Cochabambą, zapewniając transport dla ponad miliona osób.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Olsztyn przetestuje tramwaj dla Boliwii

Komunikacja

Olsztyn przetestuje tramwaj dla Boliwii

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2019

Ruszyła produkcja 50 nowych tramwajów dla Krakowa

Komunikacja

Ruszyła produkcja 50 nowych tramwajów dla Krakowa

Redakcja 05 kwietnia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5