Partnerzy serwisu:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
PARTNERZY DZIAŁU


Komunikacja

Bełchatów: Sytuacja transportowa miasta bez kolei

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2022-04-19 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Bełchatów: Sytuacja transportowa miasta bez kolei
fot. Kasper Fiszer
Jedno z największych poza Łodzią miast województwa łódzkiego leży z dala od głównych ciągów komunikacyjnych. Sytuacja transportowa podróżujących tak w relacjach regionalnych, jak i krajowych jest wciąż dość trudna, bo oferta miejscowego PKS pozostaje ograniczona. Czy wkrótce zmieni to przywrócenie kolei pasażerskiej?

Niemal 60-tysięczny Bełchatów, który leży w południowej części województwa łódzkiego, miał mieć doskonałe połączenia komunikacyjne z wszystkimi większymi ośrodkami kraju dzięki wybudowanej w okresie PRL linii kolejowej nr 24. Biegnie ona z Piotrkowa Trybunalskiego do Rogowca, gdzie znajduje się elektrownia Bełchatów. Historycznie trasa wiodła nieco dalej – do Białego Ługu – ale nawet to było jedynie cieniem zakładanego rozwoju.

Jednotorowa linia niezelektryfikowana miała bowiem zostać rozbudowana do standardów dwutorowej i przedłużona w stronę Wielunia, co miało być połączone z elektryfikacją trasy. Być może plan ten zostanie częściowo zrealizowany kilkadziesiąt lat później dzięki wnioskowi województwa łódzkiego o dofinansowanie inwestycji w ramach rządowego programu Kolej Plus, ale póki co przedsięwzięcie wciąż jest niepewne. Ruch pociągów pasażerskich nie jest prowadzony, a towarowych – pozostaje znikomy. Kolej zamknęła już nastawnię w Bełchatowie. – Budynek znajduje się w naszych zasobach – mówi Agnieszka Jurewicz z Wydziału Współpracy z Mediami Polskich Kolei Państwowych.

Pierwotny właściciel nie dysponuje już natomiast dworcem autobusowym. Autobusy miejscowego PKS-u od lat zatrzymują się więc jedynie na przystankach miejskich. Spółka przetrwała okres pandemii, w czym niewątpliwie pomogło zlecenie na przewozy publiczne ze strony Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. W ostatnim okresie doszło do pewnych rozszerzeń oferty, m.in. na początku kwietnia w rozkładzie jazdy pojawiła się dodatkowa para niedzielnych kursów Bełchatów – Łódź – Bełchatów. Tym niemniej siatka połączeń wydaje się mocno ograniczona.

Wszystkie kursy według rozkładu jazdy zbliżonego do tego sprzed pandemii realizowane są na trasach z Bełchatowa do Zelowa i Łodzi. Poza tym przedsiębiorstwo oferuje obecnie ok. 40 połączeń w relacjach regionalnych, a na wielu trasach oferta jest ograniczona do dwóch lub trzech par kursów wykonywanych w dni robocze. Są też trasy obsługiwane raz dziennie wyłącznie w dni nauki szkolnej.

W relacjach międzyregionalnych autobusy PKS Bełchatów nie kursują, a w rozkładzie jazdy innych przedsiębiorstw są zaledwie pojedyncze odjazdy. Bez powrotu kolei pasażerskiej spory ośrodek pozostanie więc na marginesie mapy komunikacyjnej kraju.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5