Toruńska sieć tramwajowa jest wyjątkowa. Jej rozbudowie nie towarzyszyło powiększanie zaplecza, nie powstała żadna nowa zajezdnia. Już od lat siedemdziesiątych XX w. zabytkowy obiekt przy Sienkiewicza nie mieści wszystkich wozów. – Zajezdnia była budowana z myślą o obsłudze 25 wagonów, obecnie posiadamy łącznie 73 wagony liniowe, dwa wagony techniczne i wagon turystyczny – informuje Paweł Trawiński, kierownik działu marketingu w MZK Toruń.
Od lat w Toruniu praktykuje się odstawianie tramwajów na pętlach. W ostatnich latach w ramach projektu unijnego rozbudowano układ torowy na pętlach Olimpijska i Motoarena. Część torów ogrodzono, poprawiając tym samym warunki stacjonowania tramwajów. – Na pętlach odstawczych parkuje ok. 70% pojazdów tramwajowych (40% Motoarena, 30% Olimpijska), na terenie zajezdni tramwajowej parkuje 30% pojazdów tramwajowych – wylicza Trawiński. Wydzielone tory są dozorowane w nocy, ale i tak tramwaje odstawiane na mieście są narażone na wandalizm.
Na torach odstawczych wykonywane jest sprzątanie wagonów. Przeglądy odbywają się natomiast w zajezdni, co jest sporym wyzwaniem logistycznym na przewoźnika. – Rozkłady układane są przez organizatora. Pod uwagę są brane przede wszystkim kursy niskopodłogowych tramwajów, wczesne i późne kursy (parkowane w określonej części miasta). Parkowanie wynika z rozkładów jazdy. Przeglądy leżą po stronie operatora, dlatego też konieczne są podmiany wozów w ciągu dnia. Przegląd jest planowany dla wozu a nie dla „rozkładowej brygady” – wyjaśnia Paweł Trawiński.
W najbliższych latach Toruń planuje budowę nowej zajezdni. To część projektu związanego z rozbudową sieci tramwajowej, w ramach której mają powstać m.in. linia tramwajowa
do osiedla JAR, trasa
w rejonie Rubinkowa łącząca linię do Elany z linią do Olimpijskiej oraz łącznik torowy
w al. Jana Pawła II w centrum. – Projekt będzie realizowany w przypadku pozyskania dodatkowych środków z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Rozważanych było kilka wariantów umiejscowienia zajezdni tramwajowej. Każdy z wariantów przewiduje budowę zajezdni umożliwiającej obsługę 70 pociągów tramwajowych – zaznacza Trawiński.
Do tej pory rozważano cztery lokalizacje dla nowej zajezdni: w pobliżu pętli Elana przy ul. Skłodowskiej-Curie, przy skrzyżowaniu ul. Olimpijskiej i Olsztyńskiej, na południe od lotniska w okolicach stadionu żużlowego oraz dalej w kierunku Portu Drzewnego. W przypadku trzech ostatnich wariantów lokalizacji do połączenia nowej zajezdni tramwajowej z istniejącą siecią konieczne będzie wybudowanie nowych odcinków torowiska.