MZK Toruń otworzył oferty w przetargu na dostawę autobusów elektrycznych i infrastruktury ładowania. O dostawy pojazdów ubiega się wyłącznie Solaris, natomiast w części dotyczącej infrastruktury wpłynęły dwie oferty. Aby rozstrzygnąć przetarg, Toruń musiałby sporo dopłacić.
Toruńskie postępowanie jest podzielone na dwie części. Pierwsze z nich obejmuje sześć fabrycznie nowych miejskich autobusów niskopodłogowych elektrycznych klasy MAXI, czyli o długości ok. 12 metrów i pojazd pogotowia technicznego z opcją zakupu maksymalnie dwóch kolejnych autobusów o takich samych parametrach. Druga część to dostawa, montaż i uruchomienie ładowarek szybkiego i wolnego ładowania autobusów elektrycznych wraz z budową niezbędnej infrastruktury elektroenergetycznej i drogowej. Zamawiający oczekuje dostawy ładowarek wolnych, na zajezdnię autobusową przy ul. Legionów 220, oraz szybkich w dwóch lokalizacjach: pętla tramwajowo-autobusowa „Uniwersytet” przy ul. Szosa Okrężna, oraz pętla autobusowa na pl. św. Katarzyny. W ramach opcji określono trzecią lokalizację na pętli autobusowej „Rubinkowo II” przy ul. Dziewulskiego.
W postępowaniu wpłynęły trzy oferty – jedna na dostawę pojazdów, dwie na dostawę infrastruktury. O dostawy pojazdów ubiega się wyłącznie Solaris. Producent zaoferował autobusy Urbino 12 electric oraz pojazd pogotowia technicznego Fiat Ducato Maxi Seria 7. Cena jednostkowa autobusu to 2,752 mln zł brutto, a pogotowia technicznego 221 tys. zł. Łączna wartość oferty to 22,233 mln zł brutto, w tym 16,730 mln zł na zamówienie podstawowe (bez opcji). Budżet na ten cel wynosi 19,208 mln zł, w tym 14,448 mln zł na zamówienie podstawowe.
Jeżeli chodzi o infrastrukturę, jedną z ofert złożyło konsorcjum firm Ekoenergetyka Polska i Westa Building, które proponuje realizację zamówienia za 4,679 mln zł brutto (w tym 3,466 mln zł na zakres podstawowy i 1,213 mln zł na zakres opcjonalny z lokalizacją Dziewulskiego). Konkurent, firma Medcom, proponuje kwotę 5,564 mln zł brutto (w tym 4,236 mln zł zakres podstawowy i 1,328 mln zł opcja). Budżet na ten cel wynosił 2,280 mln zł brutto (w tym 1,665 mln zł na zadanie podstawowe).
To już kolejne postępowanie na zakup pojazdów i infrastruktury. Względem ostatniego przetargu oferty są
nieco tańsze. Jeśli zamawiający zdecyduje się zwiększyć budżet i rozstrzygnąć postępowanie, to Toruń na dostawy autobusów przeznaczono 18 miesięcy od momentu informacji o zawarciu umowy z dostawcą ładowarek. Dwa autobusy w opcji powinny zostać dostarczone w ciągu 12 miesięcy od zawiadomienia o zamiarze skorzystania z niej. Z kolei na postawienie ładowarek wykonawca będzie miał 18 miesięcy od daty podpisania umowy, w przypadku opcjonalnej ładowarki – 18 miesięcy od zawiadomienia o zamiarze skorzystania z opcji. Termin decyzja o skorzystaniu z opcji upływa 30 czerwca 2021 r.