Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Toruń z nowymi Solarisami

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2021-04-28 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa MZK Toruń

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Toruń z nowymi Solarisami
Fot. Wojciech Szabelski / UM Toruń
Toruń z nowymi Solarisami
Toruń z nowymi Solarisami
Toruń z nowymi Solarisami
Toruń z nowymi Solarisami
Toruń z nowymi Solarisami
Toruń z nowymi Solarisami
Toruń z nowymi Solarisami
Toruń z nowymi Solarisami
Toruń z nowymi Solarisami
Do Torunia dotarło osiem nowych Solarisów zasilanych olejem napędowym. To kolejny krok w stronę wycofania z taboru najstarszych autobusów miejskich, czyli wysłużonych Jelczy. W planach są kolejne dostawy i zakupy nowego taboru, w tym autobusów elektrycznych.

Miasto kupiło osiem fabrycznie nowych miejskich autobusów marki Solaris za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji. Spełniają one wszelkie normy ekologiczne, są wygodne, bezpieczne, niskopodłogowe, klimatyzowane. – Inwestycje w transport publiczny w Toruniu są systematyczne i rozłożone na wiele lat. Widzimy nowe i przebudowane torowiska tramwajowe, jesteśmy też w przededniu rozstrzygnięcia przetargu na budowę nowej linii tramwajowej na osiedle JAR. Będzie to kilka kilometrów zupełnie nowej linii – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. – Równolegle z zadaniami budowlanymi miasto systematycznie uzupełnia tabor komunikacji miejskiej. Kupujemy nowe autobusy, nowe tramwaje. Podpisaliśmy umowę na dostawę pięciu nowych tramwajów, a 17 takich, także nowoczesnych już mamy. Mamy też kilkanaście autobusów hybrydowych, a w ubiegłym roku podpisano umowę na zakup sześciu autobusów elektrycznych. I najnowszy zakup – osiem autobusów zasilanych olejem napędowym, ale z silnikami spełniającymi najwyższe normy Euro 6. Takie zakupy to oczywiście niebagatelny koszt, ale warto wymieniać tabor, by torunianom podróżowało się coraz lepiej – dodaje.

Poprzednia duża dostawa autobusów miała miejsce w 2018 r. – 14 hybrydowych MAN-ów (łączna wartość 24,8 mln zł brutto) i 21 Solarisów z silnikiem Diesla (łączna wartość 2,5 mln zł brutto). Na tabor autobusowy MZK składa się obecnie, łącznie z nowymi Solarisami, 150 autobusów miejskich w eksploatacji: 50 autobusów MAN, w tym 14 to hybrydy, 85 autobusów Solaris (łącznie z nową dostawą), w tym jedna hybryda, 5 autobusów Ursus, 10 autobusów Jelcz plus zabytkowy Jelcz.

Przetarg na dostawę ośmiu fabrycznie nowych, zasilanych olejem napędowym autobusów ogłoszono 17 marca 2020 r. Zgłosiły się cztery firmy: Solaris, EvoBus, MAN i Busimport. Za najkorzystniejszą uznano ofertę Solaris Bus & Coach S.A. (łączna wartość 10,437 mln zł brutto). Zadecydowały o tym względy techniczne, w tym przyszłe niższe koszty eksploatacji. Miejski Zakład Komunikacji podpisał umowę na dostawę pojazdów z firmą Solaris 8 września 2020 r. Dostawy zaplanowano w terminie 270 dni od daty podpisania umowy – 27 kwietnia 2021 r. pojazdy dotarły do Torunia.

– Autobusy są wyposażone w silniki spełniające najnowsze normy EURO 6, przystosowane dla osób niepełnosprawnych, niskopodłogowe, 12-metrowe, wyposażone między innymi w system cyfrowego monitoringu wizyjnego przedziału pasażerskiego i kabiny kierowcy, automat do sprzedaży biletów, klimatyzację, WIFI, ładowarki USB oraz system detekcji i gaszenia pożaru komory silnika – wylicza prezes MZK w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki. – W dostarczonych obecnie pojazdach niektóre parametry norm emisji spalin są jeszcze lepsze niż w silnikach, które mają Solarisy (21 sztuk) dostarczone do Torunia w 2018 roku. Przeszły też facelifting polegający na zmianach w wyglądzie ściany przedniej autobusu. Dzięki tym zmianom zredukowano opory powietrza w czasie jazdy, co przyczyni się do mniejszego spalania paliwa i mniejszego zabrudzenia boków autobusu w trakcie niekorzystnych warunków pogodowych – dodaje.

To nie koniec zakupów. 30 września podpisano umowy na dostawy sześciu autobusów elektrycznych i infrastruktury do ich ładowania. Nowe pojazdy dostarczy Solaris za 16,7 mln zł brutto. Za zaprojektowanie oraz wybudowanie infrastruktury do ładowania autobusów elektrycznych odpowiada konsorcjum firm Ekoenergetyka – Polska i Westa Building za kwotę 4,7 mln zł brutto. Dostawa powinna zostać zrealizowana pod koniec pierwszego kwartału 2022 roku.

MZK złożył także wniosek aplikacyjny na dofinansowanie zakupu kolejnych 10 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą w ramach programu „Zielony transport publiczny” realizowanego przez NFOŚiGW. Jeśli wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, w tym roku ogłoszony zostanie przetarg, a dostawy planowane są w 2023 r. W tym roku MZK planuje również ogłoszenie przetargu na zakup kolejnych 5 nowych autobusów 12-metrowych zasilanych olejem napędowym, których dostawa będzie zrealizowana w 2022 roku.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Toruń z ofertami na budowę tramwaju do os. JAR

Przestrzeń

Toruń z ofertami na budowę tramwaju do os. JAR

Witold Urbanowicz 31 marca 2021

Toruń. Przez pandemię o 40 proc. mniej pasażerów

Komunikacja

Toruń. Przez pandemię o 40 proc. mniej pasażerów

Przemysław Farsewicz 23 marca 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5