Partner serwisu
Przestrzeń

Toruń z kolejnym przetargiem na tramwaje. Tym razem do 12 pojazdów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
10-06-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Toruń z kolejnym przetargiem na tramwaje. Tym razem do 12 pojazdów
mat. MZK Toruń
MZK Toruń ogłosił kolejny przetarg na dostawy czterech tramwajów jednokierunkowych z możliwością zwiększenia zamówienia o kolejne 8 pojazdów. Na dostawy pierwszych pojazdów przeznaczono niemal rok.

Niedawno MZK otworzył oferty w przetargu ramowym na dostawy do 20 tramwajów – zamówienie podstawowe obejmowało cztery pojazdy. O dostawę maksymalnie 32-metrowych tramwajów ubiegają się dwie firmy – Pesa i Bozankaya. Oferty przewyższały budżet postępowania. Zamawiający – póki co – nie poinformował o rozstrzygnięciu postępowania.

Teraz MZK rozpisał przetarg, obejmujący tym razem inną liczbę pojazdów. Zamówienie podstawowe dotyczy czterech tramwajów wraz z dostawą specjalistycznego wyposażenia obsługowego i pakietu eksploatacyjno-naprawczego, a dodatkowo kontrakt może być rozszerzony o osiem pojazdów. Na razie nie wiadomo więc, czy nowy przetarg jest zamiast czy oprócz pierwszego przetargu. Parametry tramwajów nieznacznie zmieniono – w zakresie m.in. długości i liczby miejsc siedzących, rezygnacjo biletomatów czy baterii i możliwości jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej. Tym razem zamówienie nie ma charakteru ramowego.

Pojazdy o długości od 28 do 33 m mają być w pełni niskopodłogowe. Nadwozie tramwaju powinno mieć „nowoczesną sylwetkę, posiadającą aerodynamiczne kształty i estetycznie dobrane proporcje”. Szerokość tramwaju w dolnej części ma umożliwiać bezpiecznie mijanie się z infrastrukturą – odległość od krawędzi otworu drzwi dwustrumieniowych do krawędzi peronu na odcinku prostym nie może być większa niż 100 mm. Wymagana liczba drzwi to sześć, z czego co najmniej cztery pary mają stanowić drzwi podwójne o szerokości min. 1300 mm. Drzwi powinny być odskokowo-przesuwne, z funkcją rewersowania i możliwością samodzielnego otwierania przez pasażerów za pomocą przycisku.

Pojazd musi być w części pasażerskiej niskopodłogowy – z wejściem na wysokości 350 mm, z podłogą nad wózkami na wysokości 480 mm, a w strefach pozostałych na wysokości 375 mm. Maksymalny kąt nachylenia podłogi to 9 stopni. W pojeździe musi znajdować się wolna przestrzeń do przewozu wózków inwalidzkich i dziecięcych oraz ręcznie rozkładana rampa. Tramwaj musi mieścić co najmniej 200 podróżnych (przy normatywnym napełnieniu 0,20 m2/osoba), w tym 35 na miejscach siedzących. Szerokość przejścia wewnątrz nie może być mniejsza niż 600 mm. Wymagana jest całkowicie oddzielona kabina motorniczego. Okna muszą być umieszczone w jednej linii – z odchylną częścią górną – do tego barwione w masie z przepuszczalnością światła na poziomie ok. 50% oraz pokryte folią ochronną. Poręcze powinny być wykonane ze stali szczotkowanej (niemalowane). Przewidziano gniazda ładowania USB dla urządzeń mobilnych. Wyposażenie obejmuje wyświetlacze LED i LCD, monitoring – także z kamerami zewnętrznymi,system liczenia pasażerów, system informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym, wi-fi dla pasażerów, kasowniki, terminalne do obsługi karty miejskiej z uwzględnieniem płatności PayPass / PayWave.

Wózki (zespoły jezdne) tramwaju muszą posiadać zestawy kołowe, tzn. koła jednej osi połączone muszą być obracającym się wspólnie z nimi sztywnym wałem. Co najmniej jeden wózek powinien być toczny, a cztery osie pojazdu – napędowe / hamowane. Konstrukcja wózków powinna umożliwiać ich pełnią zamienność oraz dwukierunkową eksploatację dla zapewnienia równomiernego zużycia obrzeży obręczy kół (możliwość obracania wózków). Wszystkie osie pojazdu muszą być napędowe/hamowne. Tramwaj powinien być wyposażony w system smarowania obrzeży kół, uruchamiany automatycznie na podstawie pozycjonowania GPS, włączanie w łukach toru, na pierwszej osi w kierunku jazdy wszystkich wózków. Układ napędowy musi posiadać możliwość oddawania energii do sieci trakcyjnej. Tramwaj musi posiadać możliwość samodzielnego zjazdu z izolatora sieci trakcyjnej, wykorzystując baterie akumulatorów. Tramwaj musi się rozpędzać do co najmniej 70 km/h, a wymagane przyspieszenie (0-30 km/h) nie może być mniejsze niż 1,1 m/s2.

Wymagany jest układ rekuperacji energii elektrycznej z hamowania z zastosowaniem superkondensatora w celu magazynowania energii elektryczne. Jazda autonomiczna, oprócz zjazdu z izolatora sekcyjnego i awaryjnego opuszczenia skrzyżowania, powinna umożliwiać, w przypadku braku zasilania trakcyjnego, dojechanie do najbliższego przystanku (min. 200 metrów). Tramwaj musi posiadać możliwość samodzielnego zjazdu z izolatora sieci trakcyjnej, wykorzystując baterie akumulatorów i superkondensatorów.

Termin składania ofert mija 4 lipca. Startować mogą firmy, które wykażą, że w ciągu ostatnich pięciu lat zrealizowały co najmniej jedną dostawę nowych tramwajów, w których udział niskiej podłogi wynosi co najmniej 70%. Pojazdy te muszą być homologowane na rynku unijnym bądź w krajach, z którymi UE ma podpisane umowy o równym traktowaniu. O wyborze zdecydują cena (86%), materiały konstrukcji nośnej – stal (3%), technologia łączenia konstrukcji nośnej – spawanie (2%), usytuowanie drzwi – wszystkie równolegle do osi wzdłużnej tramwajów za wyjątkiem pierwszych i ostatnich (3%), wszystkie miejsca siedzące dostępne z poziomu podłogi (2%), liczba miejsc siedzących (2%), okres gwarancji (2%). Zamawiający wymaga, by udział produktów z rynku unijnego przekraczał 50%.

Dostawy pierwszych czterech tramwajów przewidziano w terminie 22 miesięcy. Jeżeli chodzi o opcję – na jej realizację przeznaczono 28 miesięcy od daty złożenia oświadczenia o skorzystaniu z prawa opcji. Termin na złożenie takiego oświadczenia minie 30 czerwca 2026 r. Zamawiający przewiduje możliwość unieważnienia postępowania, jeżeli nie otrzyma dofinansowania.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Toruń wybrał dostawcę tramwajów

Przestrzeń

Toruń wybrał dostawcę tramwajów

Witold Urbanowicz 10 czerwca 2024

Warszawa: Niebawem przetarg na tramwaje. Ma być więcej siedzeń

Przestrzeń

Zobacz również:

Toruń wybrał dostawcę tramwajów

Przestrzeń

Toruń wybrał dostawcę tramwajów

Witold Urbanowicz 10 czerwca 2024

Toruń z polską i turecką ofertą na tramwaje

Przestrzeń

Toruń z polską i turecką ofertą na tramwaje

Witold Urbanowicz 15 maja 2024

Toruń. Nowy prezydent i pomysł na tramwaj na Lewobrzeże

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Toruń wybrał dostawcę tramwajów

Przestrzeń

Toruń wybrał dostawcę tramwajów

Witold Urbanowicz 10 czerwca 2024

Warszawa: Niebawem przetarg na tramwaje. Ma być więcej siedzeń

Przestrzeń

Zobacz również:

Toruń wybrał dostawcę tramwajów

Przestrzeń

Toruń wybrał dostawcę tramwajów

Witold Urbanowicz 10 czerwca 2024

Toruń z polską i turecką ofertą na tramwaje

Przestrzeń

Toruń z polską i turecką ofertą na tramwaje

Witold Urbanowicz 15 maja 2024

Toruń. Nowy prezydent i pomysł na tramwaj na Lewobrzeże

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5