Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Toruń: System informacji pasażerskiej niezbędnym uzupełnieniem

Dalej Wstecz
Autor:

Lange Michał

Data publikacji:
2013-11-28 09:23
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Toruń: System informacji pasażerskiej niezbędnym uzupełnieniem
fot. WU
Władze Torunia przedstawiły niedawno mieszkańcom plan transportowy. Do najistotniejszych zadań, w obszarze zbiorowego transportu publicznego na terenie Torunia, przewidywanych do realizacji w najbliższych latach należy ponadto wdrożenie i uruchomienie systemu informacji dla pasażerów, początkowo obejmującego swym zasięgiem komunikację tramwajową.

Docelowo, a więc do 2022 r. ma on również objąć komunikację autobusową na terenie miasta i finalnie składać się on będzie ze:
  • zintegrowanej informacji na przystankach, uwzględniającej rozkłady jazdy w formie wydruków lub odpowiedniej informacji na wyświetlaczu cyfrowym bądź połączenia obu tych rozwiązań, z informacją o przebiegu trasy i kolejnymi godzinami odjazdu;
  • informacji dla pasażerów w pojazdach, udostępnianej na wyświetlaczach lub monitorach, które prezentować mają całą trasę przejazdu na danej linii (ze wszystkimi przystankami) oraz aktualne położenie pojazdu na interaktywnej mapie obszaru, z ewentualną informacją o odstępstwie w stosunku do rozkładu jazdy;
  • zintegrowanej oraz na bieżąco aktualizowanej bazy informacji, zamieszczonej w sieci internetowej (przy wykorzystaniu: wyszukiwarki połączeń, czytelnych schematów prezentujących rozkłady jazdy oraz mapy sieci komunikacyjnej).

W pierwszym etapie opisany powyżej system informacji pasażerskiej – jak podano w Planie Transportowym – ma objąć instalację tablic na 27 przystankach jednostronnych i 18 przystankach dwustronnych. Ponadto na przystanku Pl. Teatralny (planowany węzeł integracyjny) o większym natężeniu ruchu tramwajów i autobusów, konieczne jest zapewnienie wyświetlania informacji o większej liczbie pojazdów odjeżdżających z przystanku o zbliżonym czasie, dlatego przewiduje się zastosowanie tablic dwustronnych (2 szt.), składających się z co najmniej 8 wierszy. Tablice zostaną zamontowane na słupach metalowych o wysokości nie mniejszej niż 2,5 m wysokości.

W ramach podprojektu zostanie także wykonana dokumentacja projektowa oprogramowania zarządzającego informacją przystankową oraz roboty montażowe w zakresie instalacji urządzeń informujących pasażerów komunikacji miejskiej, korzystających z pojazdów tramwajowych. Przeprowadzone zostaną również wszelkiego rodzaju prace związane z doprowadzeniem do tych urządzeń informacyjnych zasilania. Zastosowane oprogramowanie wraz ze sprzętem zapewni bieżącą i rzeczywistą informację o odjazdach tramwajów na prawie wszystkich przystankach sieci tramwajowej w Toruniu (aktualnie użytkowanych, jak i tych planowanych do uruchomienia). Informacje pomiędzy tramwajami wyposażonymi w odbiorniki GPS, a centralą odbywać się będą za pomocą łącza bezprzewodowego (np. GPRS). Z uwagi na ilość tablic przystankowych przewiduje się, że również one powinny łączyć się z centralą za pomocą GPRS, a docelowo przez sieć światłowodową.

Pojazdy szynowe zostaną wyposażone w anteny satelitarne GPS, ustalające aktualne położenie pojazdu oraz adaptery GPRS przekazujące tę informację do centrum dyspozytorskiego. Z uwagi na planowaną od 2013 r. liczbę 32 pojazdów w ruchu, przy uwzględnieniu wymogu rezerwy taborowej o wielkości 25%, przyjęto konieczność wyposażenia w urządzenia systemu 40 szt. pociągów. W ramach taboru objętego systemem przewidziane jest 28 wagonów sterowniczych 805Na i 12 tramwajów niskopodłogowych przewidzianych do zakupu w ramach BiT City.

Centrum Informacji Pasażerskiej zostanie wykonane i uruchomione przy Wydziale Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Torunia. Serwer, ściana wizyjna oraz dwa stanowiska komputerowe zostaną będą w budynkach Urzędu Miasta. Serwer ów wraz z odpowiednim oprogramowaniem oraz urządzeniami łączności umożliwi łączność z pojazdami i przystankami. Dyspozytornia tramwajowa zostanie natomiast wyposażona w stanowisko komputerowe do obsługi systemu.

Reasumując, planowane inwestycje w zakresie rozbudowy i modernizacji miejskiego systemu komunikacji zbiorowej w Toruniu wychodzą naprzeciw zarówno aktualnym trudnościom lokalnej sieci transportowej, jak i indywidualnym potrzebom oraz oczekiwaniom rozmaitych grup tutejszej społeczności miejskiej. W szczególności należy pochwalić władze samorządowe za determinację i konsekwencję w działaniach na rzecz przywrócenia należnej roli komunikacji tramwajowej, której dynamiczny rozwój jest w tym przypadku niezbędny dla uzyskania dostrzegalnej poprawy dostępności oraz konkurencyjności oferowanych usług przewozowych. Z kolei wdrożenie inteligentnego systemu zarządzania ruchem drogowym, jak również zastosowanie nowoczesnych technologii informacyjnych w transporcie zbiorowym zachęci pasażerów do korzystania z jego usług, usprawni jego funkcjonowanie, a co najistotniejsze przyczyni się do zwiększenia efektywności ekonomicznej zaangażowanych podmiotów.

Więcej o założeniach planu transportowego pisaliśmy tutaj.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Na Mazowszu trwają konsultacje planu transportowego

Komunikacja

Na Mazowszu trwają konsultacje planu transportowego

jd, inf. pras. 27 sierpnia 2014

Dolnośląskie. Konsultacje społeczne projektu planu transportowego

Prawo & Finanse

Dolnośląskie. Konsultacje społeczne projektu planu transportowego

Rafał Jasiński 26 sierpnia 2014

Ambitne plany rozwoju komunikacji zbiorowej w Toruniu

Prawo & Finanse

Ambitne plany rozwoju komunikacji zbiorowej w Toruniu

Lange Michał 27 listopada 2013

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5