Od 30 czerwca 2022 r. ruszają prace przy modernizacji kolejnego toruńskiego torowiska tramwajowego – w ciągu ul. Warneńczyka od pl. Chrapka do ul. Kościuszki. Na razie prace nie będą powodowały większych utrudnień w ruchu.
Modernizacja torowiska tramwajowego w ciągu ul. Warneńczyka będzie już czwartym i zarazem ostatnim z pakietu zadań modernizacyjnych w ramach projektu unijnego. Zakres prac obejmuje modernizację prawie 1,2 tys. metrów toru pojedynczego torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym na odcinku ul. Warneńczyka od ronda bp. Chrapka za przejazd torowo-drogowy ulicy Podgórnej i Kościuszki. Modernizowane torowisko będzie wykonane w większości w technologii zielonego torowiska (ponad 735 mtp). Ponadto wyremontowane zostaną perony, tramwajowe, a na przystankach zamontowane będą tablice informacji pasażerskiej.
Dużą zmianą będzie przebudowa skrzyżowania na rondo turbinowe, dwupasmowe. To rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo na tym obszarze. Ponadto wyremontowane zostaną chodniki, jezdnie, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe, miejsca postojowe.
Wykonawcą prac jest wyłoniona w przetargu firma Balzola Polska. Ich koszt to niespełna 25 mln zł brutto. Umowę na realizację zadania podpisano 14 kwietnia 2022 r. Termin zakończenia prac modernizacyjnych to 12 miesięcy od daty podpisania umowy.
Pierwsze roboty rozpoczną się 30 czerwca br. w ciągu pieszym zlokalizowanym w ul. Ks. Gogi. Prace związane będą z przebudową oświetlenia ulicznego. Wcześniej, bo w dniach 29 – 30 czerwca w godzinach porannych planowane są dostawy szyn tramwajowych. Na czas ich rozładunku planowane jest częściowe zwężenie ul. Kościuszki.
mat. MZK Toruń Pozostałe zadania modernizacyjne w ramach projektu unijnego:
- modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną w ul. Bydgoskiej o łącznej długości 2,5 tys. mtp – prace w toku, zakończenie w sierpniu 2022 r.; wartość kontraktu 38,9 mln zł brutto
- modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 1 i 5 od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego o łączność długości ponad 3 tys. mtp – zakończone, wartość kontraktu 32,2 mln zł brutto;
- modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 2 na odcinku od placu Niepodległości do ul. Reja z budową odwodnienia torowiska o łącznej długości 2,5 tys. mtp – zakończone; wartość kontraktu to 33,7 mln zł brutto.
Wykonawcą tych trzech zadań jest firma Balzola, a łączna wartość kontraktu to 104,8 mln zł brutto. W ramach wszystkich czterech zadań modernizacyjnych kompleksowa przebudowa obejmuje prawie 9,5 tys. mtp torowisk.