MZK w Toruniu rozstrzygnął przetarg na przebudowę trzech odcinków torowiska – wzdłuż Bydgoskiej, w ciągu Broniewskiego i Kraszewskiego, a także wzdłuż Szosy Lubickiej. W sumie to ok. 8 km toru pojedynczego. We wszystkich częściach wygrała Balzola Polska, która złożyła najtańsze oferty. Firma ta jest już obecna w Toruniu i realizuje prace torowe w centrum miasta.
Przedmiotem zamówienia jest modernizacja odcinków torowisk tramwajowych wzdłuż ulic Bydgoskiej, Broniewskiego, Kraszewskiego i Szosy Lubickiej. Na wszystkich tych odcinkach tory, jak przekonuje projektant, znajdują się w złym stanie technicznym. Charakteryzują się one dużym zużyciem szyn, znacznymi nierównościami poziomymi i pionowymi, dużymi ubytkami nawierzchni. Roboty mają potrwać do połowy 2022 roku.
Oferty
poznaliśmy 17 czerwca. Dla każdego z trzech zadań wpłynęło sześć ofert – od fim Colas Rail, Torpol, Tor-Kar-Sson, Strabag, ZUE i Balzola Polska. Wszystkie przewyższały budżet, ale różnica nie była szokująca. Dziś (31 lipca) zamawiający rozstrzygnął postępowanie.
Pierwsza część obejmuje przebudowę torowiska wzdłuż Bydgoskiej od Reja do Chopina (o łącznej długości ok. 2,5 km toru pojedynczego). Wygrała firma Balzola Polska z ofertą na kwotę 38,892 mln zł brutto. W pierwszej kolejności, w ciągu 13 miesięcy, ma zostać zrealizowany pierwszy etap, obejmujący odcinek od Reja do Sienkiewicza.
Drugie zadanie dotyczy przebudowy trasy linii nr 1 i 5 wzdłuż Szosy Lubickiej od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego z wyłączeniem ronda Sybiraków (o łącznej długości ok. 3 km toru pojedynczego). Wygrała Balzola Polska z ofertą na kwotę 31,831 mln zł brutto. Na realizację robót przeznaczono 13 miesięcy.
Następna część dotyczy modernizacji trasy wzdłuż Broniewskiego od Reja do Sienkiewicza oraz w ciągu Kraszewskiego od pl. Hoffmana do pl. Niepodległości (z wyłączeniem przejazdu przez Moniuszki) z budową odwodnienia torowiska – o łącznej długości ok. 2,7 km toru pojedynczego. Tutaj również wygrała Balzola Polska – z ofertą na kwotę blisko 33,900 mln zł brutto. Na roboty przeznaczono 13 miesięcy. Pierwszy etap, który ma zostać zrealizowany w ciągu sześciu miesięcy, obejmuje ul. Kraszewskiego, a drugi – skrzyżowanie Reja i Broniewskiego oraz tory wzdłuż ul. Broniewskiego od ul. Reja do ul. Sienkiewicza.
Torowiska zostaną odbudowane w śladzie istniejących. Na Kraszewskiego, wzdłuż Szosy Lubickiej i Bydgoskiej przewidziano zielone torowisko. Na Bydgoskiej, przed skrzyżowaniem z Konopnickiej, patrząc w kierunku ul. Chopina, zaplanowano nowy przejazd międzytorowy.