Mimo trudnych czasów Toruń stawia na ekologiczny transport szynowy. W planach rozwoju komunikacji miejskiej jest budowa nowych linii tramwajowych i remonty tych obecnych. We znaki dały się również lockdown oraz obostrzenia, przez które w komunikacji ubyło aż 40 proc. dotychczasowych pasażerów.
W ciągu ostatniej dekady Toruń mocno skupił się na modernizacji i rozbudowie sieci tramwajowej. – Zmodernizowano wszystkie przystanki tramwajowe i wybudowano nowy odcinek trasy tramwajowej do Uniwersytetu. Wprowadzono system informacji pasażerskiej dla linii tramwajowych i wybudowano węzeł przesiadkowy integrujący komunikację tramwajową i autobusową – wymienia Anna Kulbicka-Tondel, rzecznik prasowy Prezydenta Miasta Torunia. W tym czasie zakupiono 17 tramwajów niskopodłogowych i zmodernizowano 18 szt. wagonów tramwajowych. Rozszerzono powiązania komunikacją miejską o kolejne gminy. Znacząco wymieniono także tabor autobusowy.
Nie inaczej będzie w kolejnych latach. Transport szynowy w dalszym ciągu będzie miał priorytet w rozwoju komunikacji miejskiej. – Miasto stawia na ekologiczny transport szynowy. Realizowane są projekty rozwojowe dotyczące komunikacji tramwajowej, w tym budowę nowej linii – wymienia Kulbicka-Tondel. Mowa oczywiście o budowie ok. 5-kilometrowej trasy do prężnie rozbudowującego się osiedla Jar. W planach jest również modernizacja torowisk tramwajowych o długości ok. 6 km.
W planach rozwojowych miasta jest również sukcesywna wymiana starego taboru autobusowego na nowy. – W ramach różnych projektów w najbliższym czasie zostaną zakupione autobusy elektryczne i kolejne tramwaje dedykowane do obsługi nowej linii tramwajowej – mówi rzeczniczka miasta. Wśród nowych aspektów dla pasażerów wskazuje także, że jeszcze w tym roku system informacji pasażerskiej obejmie linie autobusowe i powstanie kolejny węzeł przesiadkowy integrujący linie tramwajowe i autobusowe. – Do 2023 r. powstaną także pierwsze 2 wielopoziomowe parkingi typu Park&Ride – podaje Kulbicka-Tondel.
Jak w wielu miastach, także i w Toruniu pandemia odcisnęła piętno na komunikacji miejskiej i spowodowała drastyczny spadek przewożonych pasażerów. O ile w roku 2019 toruńska komunikacja miejska przewiozła ok. 55 mln pasażerów, to w roku 2020 jedynie ok. 33 mln. – Zanotowano 40-procentowy spadek przewożonych pasażerów, a spadek wpływów z biletów komunikacji miejskiej wyniósł ok. 30 proc. – mówi Kulbicka-Tondel. Jak dodaje, od początku pandemii wykonano wiele analiz wykorzystania środków transportu miejskiego i wprowadzano szereg zmian w rozkładach jazdy. – Do dziś z uwagi na zawieszone zajęcia w szkołach funkcjonują rozkłady jazdy przewidziane dla okresów wakacyjnych. Natomiast część kursów dowożących do pracy jest dublowana dodatkowymi pojazdami, dla sprostania wymogów ograniczających maksymalną liczbę pasażerów – wyjaśnia.
Toruń zdecydował się od 1 stycznia 2021 r. wprowadzić podwyżkę cen biletów. To może jednak nie być koniec zmian dla podróżnych. – Prowadzone są analizy w kontekście zwiększenia przychodów z biletów m.in. poprzez podniesienie wieku osób uprawniającego do bezpłatnych przejazdów – zaznacza rzeczniczka. Obecnie z bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską mogą korzystać m.in. osoby, które ukończyły 65 lat.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.