MZK Toruń rozpoczął poszukiwania dostawcy łącznie 15 spalinowych autobusów hybrydowych. W ramach zamówienia podstawowego zamówionych będzie na razie osiem pojazdów. To kolejny zakup przewoźnika w ostatnim czasie, gdy kupowane są autobusy hybrydowe.
W kręgu zainteresowania MZK Toruń jest dostawa 8 sztuk fabrycznie nowych hybrydowych autobusów niskopodłogowych klasy MAXI zasilanych olejem napędowym. Zamawiający zawarł w postępowaniu możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejnych siedem autobusów o takich samych parametrach.
Nowe autobusy mają mieć długość mieszczącą się w przedziale od 11,5 do 12,2 metry. Pojazdy powinny pomieścić minimalnie 85 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących. Osiem miejsc będzie dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Wejście do pojazdu mają zapewnić trzy pary podwójnych drzwi. Naprzeciw drugich drzwi zostanie wyznaczone miejsce dla osób na wózkach lub dla wózków dziecięcych.
Wewnątrz autobusów znajdzie się standardowo klimatyzacja i ogrzewania przestrzeni pasażerskiej. W środku znajdą się dwa standardowe kasowniki do biletów papierowych oraz 3 terminale elektroniczne. Zamawiający przewidział zainstalowanie wewnątrz wi-fi oraz monitoringu. Pojazdy mają zostać wyposażone ponadto w autonomiczny system gaśniczy ochrony komory silnika i agregatów ogrzewania.
Sześciocylindryczny silnik ma mieć moc minimum 150 kW. Zostanie usytuowany z tyłu pojazdu. Autobusy mają spełniać normę emisji spalin Euro 6. Silnik spalinowy wspomagany będzie w czasie jazdy przez silnik elektryczny, którego moc znamionowa ma wynosić co najmniej 14 kW. Pojazdy będą ponadto wyposażone w funkcję odzysku i magazynowania energii, która następnie będzie wykorzystana do wspomagania napędu autobusu. Pojemność magazynu energii ma zostać tak dobrana, aby zmagazynować maksimum energii pochodzącej z odzysku, która następnie będzie wykorzystana do przyśpieszania i ruszania pojazdów z miejsca.
Wybór dostawcy autobusów poprzedzi analiza takich kryteriów jak cena (70 proc.), parametry techniczne (23 proc.), koszty emisji CO2 (3 proc.), koszty emisji cząsteczek zanieczyszczeń (2 proc.) oraz koszty zużycia energii (2 proc.). Wśród kryteriów technicznych oceniana będzie pojemność skokowa silnika, szyba przednia, oś przednia, spełnienie wymogu homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej, materiał konstrukcji pojazdu oraz przebiegi międzyobsługowe. Składanie ofert wyznaczono do 4 grudnia. Na realizację zadania przewidziano 36 miesięcy. Pierwszych 6 autobusów powinno dotrzeć w terminie 18 miesięcy od zawarcia umowy. Ostatnie dwa pojazdy powinny dotrzeć do Torunia w terminie do 30 miesięcy.
Będzie to kolejny zakup Torunia nowych autobusów hybrydowych. Przypomnijmy
zakupił cztery nowe autobusy hybrydowe o długości około 12 metrów, że w 2024 roku. Z kolei miesiąc temu otwarto oferty
na dostawę 12 używanych autobusów niskopodłogowych klasy MAXI, zasilanych olejem napędowym.