Toruń wzbogacił się o nowy, ok. 300-metrowy odcinek torowiska w centrum miasta. Nowa trasa w ciągu al. Jana Pawła II została bez rozgłosu uruchomiona. Na razie jednak, z uwagi na kolejne remonty sieci, korzystają z niej wyłącznie pojedyncze kursy nocnej linii tramwajowej. I to w jedną stronę.
W styczniu 2018 r. MZK Toruń
podpisał umowę z Balzolą na projekt i budowę nowego odcinka torowiska tramwajowego w ciągu al. Jana Pawła II między pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości z dostosowaniem do ruchu autobusowego. To w sumie ok. 300 m nowej trasy. W skład projektu wchodziła też przebudowa przylegających odcinków tras tramwajowych z układem drogowym.
– Zbliżamy się do końca przebudowy. W tej chwili trwa montaż ekranów akustycznych, chodników i wiat przystankowych. Przed nami jeszcze zagospodarowanie zieleni. Inwestor zapewnia, że prace zasadnicze zostaną wykonane do końca 2020 r. – informuje Michał Zaleski, prezydent Torunia.
Co ciekawe, nowe torowisko – bez rozgłosu – zostało już przekazane do eksploatacji i od nocy 14 na 15 grudnia odbywa się tam ruch liniowy. Co prawda w tej chwili bardzo skromny, gdyż obejmuje pojedyncze kursy rozkładowe. – Na razie jedzie tamtędy tylko nocny tramwaj, w jedną stronę, dwa razy z ciągu nocy – mówi Sylwia Derengowska, rzecznik prasowy MZK Toruń.
Chodzi dokładnie o dwa kursy linii 3N z Motoareny, skrócone do przystanku Al. Solidarności, skąd odjeżdżają z powrotem w stronę Motoareny – już po stałej trasie, przez Wały gen. Sikorskiego. – Kursy te mają przewozić m.in. motorniczych, którzy kończą lub rozpoczynają pracę na pętli Motoarena i dowozić do Al. Solidarności – informuje Krzysztof Przybyszewski, kierownik referatu ds. publicznego transportu zbiorowego w Urzędzie Miasta Torunia.
Jednocześnie wybrane kursy linii 3N ze Wschodniej, które są skrócone do przystanku Al. Solidarności, korzystają z na co dzień niewykorzystywanego torowiska w ul. Uniwersyteckiej (straciło ono na znaczeniu po oddaniu torowiska w al. Solidarności). Pozostałe kursy, obsługujące pełną trasę do Motoareny, jadą przez Odrodzenia i al. Solidarności. – Przejazd tramwajów linii 3N ul. Uniwersytecką jest najkrótszy i umożliwia wjazd na przystanek przy al. Solidarności od strony wschodniej. Z uwagi
przebudowę torowiska w ul. Kraszewskiego linia 1N musi kursować przez ul. Bydgoską, stąd linia 3N kursuje w części kursów na trasie Wschodnia – al. Solidarności, gdyż na pozostałej trasie dublowałyby się z tramwajami linii nr 1N – wyjaśnia Krzysztof Przybyszewski. Dzięki tym operacjom wszystkie tramwaje linii 3N jadące w kierunku Wschodniej korzystają z jednego przystanku, a w kierunku Motoareny – z drugiego.