MZK w Toruniu szykuje się do nowego projektu unijnego, w ramach którego planuje znacznie rozbudować sieć tramwajową. Na razie, jeżeli chodzi o ten rok, MZK zapowiada dalsze zakupy autobusów.
Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu planuje w tym dalsze odnawianie floty autobusów. – W zakresie taboru autobusowego planujemy zakup 7 nowych autobusów – informuje Paweł Trawiński, kierownik działu marketingu MZK. W tym roku nie będzie za to inwestycji tramwajowych, choć mieszkańcy powinni odczuć efekty wcześniej realizowanych projektów. Pod koniec roku dostarczono bowiem pięć dwukierunkowych Swingów. Oznacza to, że liczba niskopodłogowych tramwajów wzrosła do siedemnastu.
Przewoźnik nie spoczywa jednak na laurach, jeżeli chodzi o komunikację tramwajową. – W 2016 r. w projektach unijnych realizowane będą zadania związane z projektowaniem w zakresie rozbudowy i modernizacji infrastruktury tramwajowej – wyjaśnia Trawiński. Miasto zamierza aplikować o środki z
ambitnym projektem.
Plany zakładają modernizację ok. 9 km tras na czterech głównych odcinkach toruńskiej sieci tramwajowej. Przewidziana jest też rozbudowa sieci tramwajowej. W zależności od wariantu może powstać od 7,5 do 9 km nowych torowisk. Przewidziane są co najmniej dwie trasy – jedna z nich prowadziłaby od pl. NOT-u Szosą Chełmińską do powstającego osiedla mieszkaniowego JAR, druga zaś linia miałaby połączyć dwie istniejące trasy tramwajowe we wschodniej części miasta, w obrębie Rubinkowa. Rozważane są dwa przebiegi – albo przez Wierzbową i Działowskiego, albo przez Olimpijską.
Rozbudowa sieci będzie też wymagała nowych pojazdów. Plany miasta obejmują zakup od 10 do 25 nowych wagonów w zależności od wyników analiz, które określą realne zapotrzebowanie na tabor. Palącym problemem jest też zbyt mała zajezdnia, która już teraz nie mieści wszystkich wagonów. Rozważane są cztery lokalizacje dla nowego obiektu – w trzech przypadkach potrzebna byłaby tez budowa linii tramwajowej. Projekt obejmuje także zakup nawet 70 autobusów z ekologicznym napędem.