Toruń podpisał dziś umowę z Balzolą na remont trzech odcinków torowisk tramwajowych wzdłuż Bydgoskiej, w ciągu Broniewskiego i Kraszewskiego, a także wzdłuż Szosy Lubickiej. W sumie to ok. 8 km toru pojedynczego. Roboty zakończą się w 2022 r.
Miasto podpisało dziś (4 listopada) umowę na remont trzech odcinków torowisk tramwajowych wzdłuż ulic Bydgoskiej, Broniewskiego, Kraszewskiego i Szosy Lubickiej. Na wszystkich tych odcinkach tory, jak przekonuje projektant, znajdują się w złym stanie technicznym. Charakteryzują się one dużym zużyciem szyn, znacznymi nierównościami poziomymi i pionowymi, dużymi ubytkami nawierzchni. Wartość zawartej umowy to 104,6 mln zł brutto.
Pierwsza część obejmuje przebudowę torowiska wzdłuż Bydgoskiej od Reja do Chopina (o łącznej długości ok. 2,5 km toru pojedynczego). Od 4 maja do 4 grudnia 2021 r. trwać będą prace na odcinku ul. Bydgoskiej od ul. Reja do ul. Sienkiewicza. Następnie wykonawca będzie realizował prace na odcinku ul. Bydgoskiej –od skrzyżowania z ul. Sienkiewicza (wraz z tym skrzyżowaniem) do ul. Chopina. Prace potrwają do 8 miesięcy, tj. do 4 sierpnia 2022 r.
Drugie zadanie dotyczy przebudowy trasy linii nr 1 i 5 wzdłuż Szosy Lubickiej od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego z wyłączeniem ronda Sybiraków (o łącznej długości ok. 3 km toru pojedynczego). Prace potrwają do 4 grudnia 2021 r. Planowane jest wprowadzenie wahadłowego ruchu tramwajów.
Następna część dotyczy modernizacji trasy wzdłuż Broniewskiego od Reja do Sienkiewicza oraz w ciągu Kraszewskiego od pl. Hoffmana do pl. Niepodległości (z wyłączeniem przejazdu przez Moniuszki) z budową odwodnienia torowiska – o łącznej długości ok. 2,7 km toru pojedynczego. Pierwszy etap, który ma zostać zrealizowany w ciągu sześciu miesięcy, obejmuje ul. Kraszewskiego, a drugi – skrzyżowanie Reja i Broniewskiego oraz tory wzdłuż ul. Broniewskiego od ul. Reja do ul. Sienkiewicza. Jako pierwsze rozpoczną się prace w ciągu ul. Kraszewskiego (z wyłączeniem przejazdu w ul. Moniuszki) i potrwają do sześciu miesięcy (tj. do 4 maja 2020 r.). Następnie prace przeniosą się na odcinek ul. Broniewskiego od ul. Sienkiewicza do ul. Reja wraz ze skrzyżowaniem z ul. Reja i potrwają siedem miesięcy – do 4 grudnia 2021 r.
Torowiska zostaną odbudowane w śladzie istniejących. Na Kraszewskiego, wzdłuż Szosy Lubickiej i Bydgoskiej przewidziano zielone torowisko. Na Bydgoskiej, przed skrzyżowaniem z Konopnickiej, patrząc w kierunku ul. Chopina, zaplanowano nowy przejazd międzytorowy.
Stan docelowy - ul. Bydgoska
Stan docelowy - ul. Bydgoska
Stan docelowy - Szosa Lubicka
Stan docelowy - Szosa Lubicka
Stan docelowy - ul. Broniewskiego
Remont torowisk to część znacznie większego projektu. – W sierpniu 2017 r. podpisałem z przedstawicielami rządu umowę na realizację projektu związanego z poprawą funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu. Dofinansowanie wynosi aktualnie 213,3 mln zł. Pozostałe środki będą środkami pozyskanymi przez gminę w drodze emisji obligacji Miejskiego Zakładu Komunikacji – mówi prezydent Miasta Torunia Michał Zaleski. – Projekt jest wielozadaniowy. W jego ramach kupiliśmy już 14 autobusów hybrydowych, które już jeżdżą po Toruniu, podpisano także umowy na zakup sześciu autobusów elektrycznych i pięciu nowoczesnych tramwajów. Teraz przyszła pora na kolejne duże pakiety zadań – modernizację torowisk w kilku miejscach Torunia oraz budowę zupełnie nowej linii tramwajowej do tzw. osiedla Jar. To przedsięwzięcie jest w trakcie opracowania dokumentacji, etap końcowy, uzyskiwanie decyzji, pozwoleń na budowę linii tramwajowej od centrum miasta, a więc placu NOT, w śladzie ul. Szosa Chełmińska, przez ul. Długą, Legionów do tzw. osiedla Jar. To najważniejsze zadanie w tym projekcie, ale modernizacje torowisk także są bardzo potrzebne. Nie obejdzie się przy tym bez utrudnień, ale w efekcie wzrośnie jakość podróżowania komunikacją miejską – dodaje prezydent.
– Głównym celem modernizacji torowisk jest zwiększenie wykorzystania bezemisyjnego transportu miejskiego na obszarze Torunia poprzez rozwój i integrację systemów publicznego transportu zbiorowego. W ramach projektu, w późniejszym terminie i po odrębnym przetargu, będzie realizowana jeszcze modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym na odcinku od pl. Chrapka do ul. Podgórnej. Rozpoczęcie robót planuje się w maju 2022 r., prace mają potrwać do 6 miesięcy – mówi Zbigniew Wyszogrodzki, szef MZK Toruń.