Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Torpol podbija norweski rynek

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-03-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Torpol

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Torpol podbija norweski rynek
fot. Thierry Gschwind, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Torpol pozyskał dwa nowe kontrakty w stolicy Norwegii. Firma zmodernizuje odcinek linii tramwajowej w prestiżowej zachodniej dzielnicy Oslo oraz drugi w dzielnicy Ekeberg. To szósty i siódmy projekt realizowany w Norwegii przez Torpol Norge. Norweski rynek inwestycji infrastrukturalnych w latach 2014-2023 będzie wart ponad 8 miliardów złotych rocznie.

Pierwszy kontrakt dotyczy przebudowy fragmentu linii tramwajowej w ciągu ulic Henrik Ibsens gate oraz Cort Adlers gate w prestiżowej, zachodniej dzielnicy Oslo, pomiędzy Biblioteką Narodową, Instytutem Noblowskim a Pałacem Królewskim. Realizacja projektu potrwa 9 miesięcy (od marca do listopada 2014 r.) i obejmie wymianę kanalizacji i wodociągu, płyty betonowej pod torowiskiem, montaż rozjazdów, prace elektroenergetyczne oraz przebudowę istniejącego przystanku tramwajowo-autobusowego. Kompleksowa wymiana nawierzchni torowej wymagająca wstrzymania ruchu tramwajów będzie zrealizowana w ciągu zaledwie 8 tygodni, od połowy czerwca do połowy sierpnia, co będzie wymagało pracy w systemie dwuzmianowym. Zamawiającym jest Sporveien Oslo, zarządca transportu publicznego w stolicy Norwegii. Wartość inwestycji wynosi 28 milionów NOK netto (koron norweskich), czyli ok. 14 milionów złotych.

W marcu 2014 r. Torpol podpisał również umowę z firmą Implenia, jednym z największych koncernów budowlanych w Norwegii. W okresie od sierpnia do października 2014 r. Torpol zrealizuje prace torowe w dzielnicy Ekeberg, na odcinku Bråten-Ljabru. Kontrakt ma wartość blisko 7 mln NOK (ok. 3,5 mln zł).

– Norwegia jest dla nas atrakcyjna przede wszystkim ze względu na planowane przez rząd norweski inwestycje infrastrukturalne o wartości ponad ośmiu miliardów złotych rocznie – mówi Tomasz Sweklej, prezes zarządu Torpol. – Rynek norweski zapewnia wyższą marżowość w porównaniu z Polską, ponieważ cena nie jest jedynym kryterium wyboru wykonawców w przetargach. Oferuje również korzystniejsze warunki kontraktów m.in. minimalizowanie przestojów sezonowych dzięki stosowaniu nowoczesnych technologii oraz dodatkowe wynagrodzenie za pracę w zimie – dodaje prezes Sweklej.

Kolej na rynek norweski

– Zagranicznym firmom trudno jest wejść na rynek norweski, ponieważ nie mają tutaj bazy sprzętowej i koniecznych certyfikatów – mówi Ole Mortensen, dyrektor zamówień w Bybanen Utbygging, spółce odpowiadającej za rozbudowę lekkiej kolei miejskiej w Bergen. – Firmie Torpol udało się nie tylko rozpocząć działalność i zdobyć kontrakty, ale również wykonać prace o bardzo dobrej jakości, co jest kluczowym aspektem na który zwracamy uwagę – dodaje Mortensen.


fot. Torpol

Norwegia jest atrakcyjnym rynkiem dla firm budujących infrastrukturę kolejową. Kraj ma słabo rozbudowaną sieć kolejową – przy porównywalnej z Polską powierzchni, długość linii jest niemal pięć razy mniejsza, lecz w najbliższych latach ma być systematycznie rozbudowywana. Przyjęty przez norweski rząd Krajowy Plan Transportowy na lata 2014-2023 zakłada istotny wzrost nakładów inwestycyjnych, które osiągną poziom łącznie 167,8 mld NOK, czyli ponad 8 mld zł rocznie w porównaniu do 9,2-11,3 mld NOK rocznie w latach 2010-2013 (ok. 4,7-5,8 mld zł). Jednocześnie liczba wykonawców inwestycji infrastruktury kolejowej w Norwegii jest ograniczona.

Torpol konkurencyjny w Norwegii

Torpol S.A. otrzymał zlecenie na modernizację odcinka Henrik Ibsens gate oraz Cort Adlers gate pokonując dwie inne oferty w przetargu zorganizowanym z wolnej ręki. – Zaproszenie do rywalizacji jest wyrazem zaufania rynku do Torpol Norge i potwierdzeniem jej pozycji w sektorze infrastruktury transportu miejskiego w Norwegii – deklaruje Tomasz Sweklej, prezes zarządu Torpol. Do tej pory firma zrealizowała w Norwegii projekty o łącznej wartości ok. 55 mln zł, w tym wybudowała linię lekkiej kolei miejskiej w Bergen, pierwszego szybkiego tramwaju w tym kraju i pierwszą po 45 latach nową linię w tym mieście. Torpol Norge posiada certyfikaty, zasoby i wiedzę potrzebne do dalszej ekspansji w Norwegii. Firma planuje udział w przetargach na modernizację, rewitalizację oraz budowę nowych linii kolejowych i tramwajowych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Czy tramwaj dotrze do Szpitala CZMP?

Komunikacja

Łódź: Czy tramwaj dotrze do Szpitala CZMP?

Roman Czubiński 07 października 2021

Oslo: Nowy odcinek trasy tramwajowej ułatwił dojazd na Stare Miasto

Komunikacja

Poznań. Ruszają konsultacje w sprawie tramwaju na Ratajczaka

Przestrzeń

Kraków rozważa nową linię tramwajową u stóp Wawelu

Komunikacja

Zobacz również:

Łódź: Czy tramwaj dotrze do Szpitala CZMP?

Komunikacja

Łódź: Czy tramwaj dotrze do Szpitala CZMP?

Roman Czubiński 07 października 2021

Oslo: Nowy odcinek trasy tramwajowej ułatwił dojazd na Stare Miasto

Komunikacja

Poznań. Ruszają konsultacje w sprawie tramwaju na Ratajczaka

Przestrzeń

Kraków rozważa nową linię tramwajową u stóp Wawelu

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5