Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Tomaszów Mazowiecki też z bezpłatną komunikacją?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-02-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Tomaszów Mazowiecki też z bezpłatną komunikacją?
fot. Roman CzubińskiAutobus w Tomaszowie Mazowieckim
Nowy prezydent Tomaszowa Mazowieckiego Marcin Witko planuje wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej dla mieszkańców miasta. Jeśli projekt dojdzie do skutku, Tomaszów będzie największym miastem w regionie łódzkim, które zdecyduje się na taki krok. Prezentujemy poniżej wstępne założenia projektu.

Tomaszowski Miejski Zakład Komunikacyjny obsługuje obecnie 17 linii (w tym nocną N oraz szkolną S) z kilkoma wariantami. Część z nich wyjeżdża poza granice gminy. Większość tras zbiega się na głównym węźle przy Placu Kościuszki. Na stanie przedsiębiorstwa znajduje się 39 autobusów.

Argument za mieszkaniem w Tomaszowie

Impulsem do myślenia o wprowadzeniu bezpłatnej komunikacji było – jak przyznają władze Tomaszowa – starzenie się populacji mieszkańców miasta. – Powodem tego zjawiska jest w szczególności emigracja zarobkowa w związku z występującym dużym bezrobociem – czytamy w piśmie z odpowiedziami Urzędu Miasta na nasze pytania. Zmianę zasad korzystania z transportu publicznego zaplanowano jako element szerszego projektu pod nazwą Karta Tomaszowianina, mającego zachęcić do pozostania i osiedlania się w tym mieście. Karta ma zapewniać osobom zameldowanym w Tomaszowie także zniżki przy korzystaniu z miejskich instytucji kulturalnych i sportowych.

Nie bez znaczenia były też inne czynniki. Samorząd wymienia wśród nich spadającą popularność komunikacji miejskiej i związaną z nią konieczność stałego zwiększania dopłat z komunalnego budżetu do jej funkcjonowania. Oprócz tego pomysłodawcy zmian mówią o zjawiskach typowych dla większości dużych miast: konieczności ochrony środowiska, ograniczania ruchu samochodowego w centrum oraz poprawy dostępności komunikacji.

Wspomniana Karta Tomaszowianina ma służyć także do weryfikacji uprawnień do darmowego podróżowania miejskimi autobusami. Pasażerowie nie będą więc musieli nosić przy sobie zaświadczeń o zamieszkaniu w Tomaszowie (przypomnijmy, że nowe dowody osobiste nie będą zawierały rubryki z adresem). Dla osób zameldowanych poza gminą opłaty pozostaną – według wstępnych założeń – bez zmian.

Planuje się ograniczenie obowiązywania ,,zerowej" taryfy jedynie do granic administracyjnych Tomaszowa. Rozmów z sąsiednimi gminami, po których terytorium kursują niektóre linie, jeszcze nie przeprowadzono.

Konieczne badania potrzeb pasażerów

Na razie jednak projekt jest dopiero na etapie wstępnych analiz. Tomaszowski magistrat zlecił przeprowadzenie audytu w celu oszacowania prawnych, społecznych i ekonomicznych powodów ewentualnego wprowadzenia bezpłatnej komunikacji. Szukano nie tylko zagrożeń, ale i dobrych praktyk, badając przypadki miast, w których darmowe przejazdy na niektórych lub wszystkich liniach już wprowadzono (Żory, Lubin i Mława).

Jakie będą kolejne kroki? Najpierw trzeba zaktualizować plan rozwoju tomaszowskiego transportu publicznego. Projekt aktualizacji wraz z ewentualnymi zmianami tras zostanie skonsultowany z mieszkańcami. Następnie dokumentem zajmie się Rada Miejska, do której należą decyzje w sprawach opłat za przejazdy i regulaminu przewozów. Radni zapoznali się z ideą bezpłatnego transportu, lecz nie wyrazili na razie stanowiska w tej sprawie.

W tym czasie na podstawie badań potrzeb pasażerów władze Tomaszowa planują opracowanie nowego rozkładu jazdy. Ewentualne zniesienie opłat za przejazdy spowoduje zapewne wzrost popytu, którego skala ma dopiero zostać oszacowana. Informacji koniecznych przy podejmowaniu decyzji dostarczą także poprzednie badania stanu komunikacji miejskiej, przeprowadzone w ostatnim kwartale 2013 r.

Większe finansowanie i inwestycje w tabor

Co oczywiste, zmianie będzie musiała ulec też umowa Urzędu Miasta z Miejskim Zakładem Komunikacyjnym oraz rekompensata za świadczone przez niego usługi. – Przewidywane jest zwiększenie wydatków bieżących z budżetu Miasta na funkcjonowanie komunikacji miejskiej w wysokości od 2 300 000 zł do 2 500 000 zł – deklarują przedstawiciele Urzędu Miasta, zastrzegając, że chodzi o sytuację, w której liczba wykonywanych wozokilometrów pozostanie na tym samym poziomie. W przypadku jej zwiększenia także wydatki miasta będą musiały odpowiednio wzrosnąć.

Władze Tomaszowa zamierzają także podjąć większe, niż dotychczas inwestycje w nowy tabor autobusowy. Liczą na pozyskanie funduszy unijnych. – Wymiana taboru będzie podyktowana nie tylko zwiększonym popytem na usługi w związku z wprowadzeniem bezpłatnej komunikacji miejskiej, ale także obecnym, niezadowalającym stanem technicznym taboru – czytamy w odpowiedzi na nasze pytania.

W regionie łódzkim bezpłatną komunikację miejską wprowadziły jak dotąd władze Głowna oraz Strykowa. W pierwszym przypadku chodzi o pojedynczą linię obsługiwaną przez zaledwie jeden mikrobus (lokalny samorząd planuje jednak rozwój systemu – napiszemy o tym wkrótce). W drugim lokalne władze opłacają kilka kursów szkolnych i pracowniczych na dobę, łączących oddalone zakątki gminy z centrum Strykowa oraz strefą przemysłową.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Giżycko: Wraca bezpłatna komunikacja

Komunikacja

Giżycko: Wraca bezpłatna komunikacja

Redakcja/inf. pras. 02 marca 2023

Jeszcze w tym roku bezpłatna komunikacja miejska w Tczewie

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Częstochowscy uczniowie w komunikacji miejskiej nadal bezpłatnie

Prawo & Finanse

W Luksemburgu za transport publiczny już nie zapłacisz

Komunikacja

W Luksemburgu za transport publiczny już nie zapłacisz

Przemysław Farsewicz 07 grudnia 2018

Pozostałe z wątku:

Giżycko: Wraca bezpłatna komunikacja

Komunikacja

Giżycko: Wraca bezpłatna komunikacja

Redakcja/inf. pras. 02 marca 2023

Jeszcze w tym roku bezpłatna komunikacja miejska w Tczewie

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Częstochowscy uczniowie w komunikacji miejskiej nadal bezpłatnie

Prawo & Finanse

W Luksemburgu za transport publiczny już nie zapłacisz

Komunikacja

W Luksemburgu za transport publiczny już nie zapłacisz

Przemysław Farsewicz 07 grudnia 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5