Partnerzy serwisu:
Komunikacja

To będzie pracowity rok dla MZK Toruń. Nowe trasy tramwajowe, nowe pojazdy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2018-01-09 11:59
Ostatnia modyfikacja:
2022-08-14 01:00
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa MZK Toruń

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
To będzie pracowity rok dla MZK Toruń. Nowe trasy tramwajowe, nowe pojazdy
fot. Martyn Janduła
Budowa nowej linii tramwajowej na tzw. osiedle Jar, przebudowa placu Rapackiego wraz z budową nowego węzła przesiadkowego, modernizacja torowisk, zakup nowych tramwajów i ekologicznych autobusów, remonty taboru – pracowicie zapowiada się rok 2018 dla Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu.

Toruń podkreśla przywiązanie dla poprawy i rozwoju transportu publicznego. – W 2018 roku będziemy realizować dwa duże, unijne projekty będące kontynuacją BiT City. Dzięki ich realizacji jakość miejskiego transportu zbiorowego w naszym mieście będzie jeszcze wyższa. Wiadomo, że znacznie bardziej komfortowo podróżuje się nowymi autobusami i tramwajami, po cichych torowiskach i równych drogach, z możliwością przesiadek na nowoczesnych węzłach, skąd jest wiele połączeń – mówi Zbigniew Wyszogrodzki, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu.

Tramwaj do os. Jar i więcej nowych pojazdów

Projekt „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – Bit-City II” zawiera osiem zadań, dzięki którym zostanie usprawniony transport publiczny w Toruniu. Całkowita wartość projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” wynosi 400,4 mln zł, a koszty kwalifikowalne 322,4 mln zł. Głównym jego punktem jest budowa linii tramwajowej na tzw. osiedle Jar. Ogłoszenie przetargu dotyczącego budowy nowej linii planowane jest w II kwartale 2018 r. Rozpoczęcie robót budowlanych zaplanowano w II półroczu 2018 r., a ich zakończenie w II półroczu 2020 r.

W ramach projektu zmodernizowane zostaną także cztery torowiska wraz z siecią trakcyjną. MZK kupi też pięć składów tramwajowych, trzy pojazdy techniczne i 20 niskoemisyjnych autobusów (hybrydowych lub elektrycznych). Warto tu wspomnieć, że w grudniu ub.r. otwarto oferty na zakup hybrydowych autobusów typu MAXI (ok.12-metrowych) oraz pojazdu pogotowia technicznego z tego projektu. Do przetargu stanęła jedna firma – MAN. Obecnie trwa weryfikacja oferty.

Autobusy będą wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, automaty do sprzedaży biletów, WiFi, USB. Będą to pojazdy niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Pierwsze siedem wozów ma zostać dostarczonych do 10 października, natomiast pozostałe siedem i pojazd pogotowia technicznego – do końca października 2018 roku.

Przetarg na zakup sześciu pozostałych autobusów z tego projektu (elektrycznych) oraz niezbędnej infrastruktury (w tym zespołów ładujących magazyny energii, tj. ładowarek zajezdniowych oraz pantografowych) zostanie ogłoszony na przełomie III i IV kwartału 2018 roku. Dostawa planowana jest w roku 2019.

3 sierpnia 2017 roku w Ministerstwie Rozwoju w Warszawie prezydent Torunia Michał Zaleski podpisał umowę o dofinansowanie inwestycji na kwotę 195,6 mln zł. Następnie projekt został przekazany do zatwierdzenia przez Komisję Europejską. Komisja dokonała oceny i decyzją z 7 grudnia 2017 r. uznała, że jest zgodny z unijnymi dyrektywami.

Nowe torowisko w centrum

Kolejne unijne przedsięwzięcie – „Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego w Toruniu – BiT City II” – w 2018 r. realizowane będzie w części projektowej. Obejmuje m.in. przebudowę placu Rapackiego – jednego z najważniejszych miejsc w Toruniu, integrującego środki komunikacji miejskiej. Realizacja przedsięwzięcia wpłynie przede wszystkim na poprawę stanu technicznego infrastruktury drogowej i tramwajowej, co przełoży się na wzrost sprawności i niezawodności komunikacji publicznej, wzrost bezpieczeństwa, zmniejszenie poziomu hałasu ulicznego, a przede wszystkim podniesie komfort podróży komunikacją publiczną w naszym mieście.

Zakres projektu obejmie przebudowę istniejących torowisk tramwajowych wzdłuż ulic Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wały gen. Sikorskiego oraz Kraszewskiego i Czerwona Droga, a także budowę nowego odcinka torowiska łączącego pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W al. św. Jana Pawła II powstanie nowoczesny węzeł przesiadkowy integrujący transport autobusowy z tramwajowym. Przeprowadzona zostanie również kompleksowa przebudowa układu drogowego w obrębie przebudowywanych torowisk.

Inwestycja będzie prowadzona w centralnym obszarze miasta i przy jej realizacji nie obejdzie się bez okresowych utrudnień w ruchu drogowym. Jednakże już w roku 2021 mieszkańcy Torunia i nie tylko będą mogli w pełni korzystać z nowo wybudowanej infrastruktury drogowo-tramwajowej. Nowo powstały odcinek torowiska pozwoli także na wprowadzenie dodatkowych połączeń tramwajowych. Dzięki temu tramwaje będą mogły przejąć część pasażerów korzystających dotąd ze środków komunikacji indywidualnej i autobusowej. Dzięki realizacji projektu uzyskamy przestrzeń publiczną o wyższej jakości oraz wyższy poziom bezpieczeństwa dla pasażerów. Zostanie uporządkowana przestrzeń miejska w bezpośrednim sąsiedztwie zespołu staromiejskiego wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO.

Prace projektowe rozpoczną się w momencie podpisania umowy, co nastąpi niebawem, natomiast koniec tego etapu przypadnie na styczeń 2019 roku, kiedy to planowane jest uzyskanie wszelkich niezbędnych uzgodnień oraz decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Roboty budowlane potrwają od stycznia 2019 roku, a zakończą się w lipcu 2020 roku.

Umowa o dofinansowanie została zawarta 30 czerwca 2017 r. Jeszcze przed złożeniem wniosku o dofinansowanie został ogłoszony przetarg na projekt i budowę. Jako najkorzystniejszą uznano ofertę złożoną przez Balzolę.

Dalsze inwestycje


To nie koniec inwestycji w MZK. W 2018 r. spółka planuje także zakup 21 nowych niskopodłogowych autobusów klasy MAXI (ok. 12 m) zasilanych olejem napędowym. Do przetargu stanęli MAN z ofertą na kwotę 25,24 mln zł brutto i Solaris z kwotą 25,54 mln zł brutto.

Autobusy będą miały silniki spełniające wymagania normy minimum EURO 6. Będą przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, klimatyzowane, wyposażone m.in. w automaty do sprzedaży biletów, monitoring, gniazda USB, WiFi, system informacji pasażerskiej. Na ich zakup zaplanowano przeznaczyć 24 mln zł brutto. Dostawy założono w trzech partiach (po 7 sztuk): pierwsza do 31 października, druga do 10 listopada, a trzecia do 20 listopada 2018 r.

Ponadto MZK zaplanował prace związane z naprawami nawierzchni na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów wraz z wprowadzeniem uaktualnionych zasad organizacji ruchu oraz wykonanie dodatkowego wjazdu od strony ul. Wielki Rów. Zmodernizowana też zostanie znajdująca się na terenie zajezdni stacja paliw – po zamontowaniu tankomatu będzie bezobsługowa. Planuje się także modernizację hali w zajezdni tramwajowej przy ul. Sienkiewicza (m.in. modernizację systemu ogrzewania i oświetlenia hali, rozbudowę stanowiska kontroli pojazdów i rozbudowę hali w kierunku północnym z wprowadzeniem nowego stanowiska mycia pojazdów).
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Toruń i Wrocław ze środkami na tramwaje

Komunikacja

Toruń i Wrocław ze środkami na tramwaje

Witold Urbanowicz 11 grudnia 2017

Balzola zwycięzcą przetargu na rozbudowę tramwaju w Toruniu

Przestrzeń

Bardzo droga przebudowa i rozbudowa tramwaju w centrum Torunia

Przestrzeń

Zobacz również:

Toruń i Wrocław ze środkami na tramwaje

Komunikacja

Toruń i Wrocław ze środkami na tramwaje

Witold Urbanowicz 11 grudnia 2017

Balzola zwycięzcą przetargu na rozbudowę tramwaju w Toruniu

Przestrzeń

Bardzo droga przebudowa i rozbudowa tramwaju w centrum Torunia

Przestrzeń

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5