Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Tbilisi odmładza transport. Nowe autobusy CNG, minibusy i trasy BRT

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2020-10-23 17:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tbilisi odmładza transport. Nowe autobusy CNG, minibusy i trasy BRT
fot. UM Tbilisi
Tbilisi odmładza transport. Nowe autobusy CNG, minibusy i trasy BRT
Tbilisi odmładza transport. Nowe autobusy CNG, minibusy i trasy BRT
Tbilisi odmładza transport. Nowe autobusy CNG, minibusy i trasy BRT
Tbilisi odmładza transport. Nowe autobusy CNG, minibusy i trasy BRT
Stolica Gruzji wprowadza do ruchu kolejne nowe autobusy i minibusy. Jednocześnie 24 października zostanie uruchomiona pierwsza wydzielona trasa autobusowa w standardzie BRT. Uporządkowana zostanie też sieć prywatnych minibusów.

W ramach projektu, realizowanego przy wsparciu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOiR), spółka komunikacyjna w Tbilisi zakupiła 226 12-metrowych autobusów na sprężony gaz ziemny (CNG). Część z nich jest już w stolicy Gruzji, a reszta dotrze etapami do marca 2021 r. Każdy autobus może przewieźć 90 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących. Pojazdy są w pełni przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wyposażenie obejmuje system ogrzewania, klimatyzacji i wentylacji, monitoring, ładowarki USB, nagłośnienie.

Pierwszy partia nowych autobusów zostanie rozprowadzony w dziesięciu korytarzach transportowych, co rozpocznie proces stopniowego wdrażania nowego schematu tras opracowanego przez firmę Systra. Oprócz autobusów, w ramach projektu zakupiono 300 ekologicznych minibusów marki Ford 5 z silnikiem Diesla. Przewidziano w nich 17 miejsc siedzących, wyposażonych w pasy. Pojazdy posiadają ogrzewanie i klimatyzację.

Zgodnie z planami miasta funkcjonować ma 10 szybkich korytarzy autobusowych. Pierwszy z nich zostanie uruchomiony 24 października. Jak podaje miasto, wraz z uruchomieniem nowej sieci autobusowej średni czas oczekiwania zostanie skrócony do 7 minut (min. 3 min / maks. 15 min.), a zdolność przewozowa komunikacji autobusowej wzrośnie z 27 tys. do 67,8 tys. pasażerów na godzinę.

– Bardzo się cieszę, że ta reforma jest wdrażana, a transport publiczny w mieście będzie dostępny dla każdego, najszybciej i najwygodniej. Często słyszy się zarzuty, dlaczego autobusy nie zostały wprowadzone jako pierwsze, a następnie nie zostały wdrożone różne projekty dot. organizacji ruchu. Jest ku temu jeden prosty powód – czas. Naprawdę nie mamy dni do stracenia, miesięcy do stracenia, a wszystko odbywa się równolegle w ramach tego projektu i reformy. Już wkrótce vały park taborowy zostanie całkowicie odnowiony. Te żółte minibusy, które są poważną niedogodnością dla pasażerów, są problemem z ekologicznego i wizualnego punktu widzenia miasta, zostaną całkowicie zastąpione przez takie europejskie pojazdy, spełniające normę Euro 6. Jednocześnie oczywiście układana i aktualizowana jest infrastruktura drogowa –po to, by komunikacja miejska była najszybsza i najbardziej komfortowa powstają buspasy – powiedział Kakha Kaladze, burmistrz Tbilisi.

Uporządkowana zostanie też sieć minibusów. ¬– Wszyscy doskonale wiemy, że dziś na rynku minibusów funkcjonuje system, w którym dochód kierowcy zależy od tego, ile razy przejechał daną trasę. W konsekwencji występuje odstępstwa od rozkładu, a liczba pasażerów jest zawsze nadmierna. Za minibusy, które będą jeździć w nowym systemie, będziemy płacić stałą kwotę – będziemy kontrolować odstępstwa od rozkładu i liczbę pasażerów za pomocą GPS i systemów liczenia pasażerów – powiedział Irakli Khmaladze, wiceburmistrz.

¬– Jeśli chodzi o minibusy, to codziennie po ulicach Tbilisi wyjeżdżało 3000 takich pojazdów. W wyniku reformy ich liczba zostanie zmniejszona do 1200-1500. Minibusy powinny pełnić funkcję dowozową i być zintegrowane z siecią autobusów i metrem – wskazał Kaladze.

Warto przypomnieć, że Tbilisi wprowadziło do ruchu 144 autobusy 12-metrowe marki MAN (zasilane CNG), 90 autobusów 10-metrowych markiMAN (silnik wysokoprężny EURO 6) oraz 220 pojazdów 8-metrowych marki Isuzu (silnik wysokoprężny EURO 6). W przyszłym roku planowany jest zakup ok. 200 autobusów przegubowych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5