Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tallin decyduje się na więcej trolejbusów

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
09-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Tallin decyduje się na więcej trolejbusów
fot. Škoda
W stolicy Estonii wprawdzie od jesieni 2024 roku nie jeżdżą trolejbusy, ale miasto diametralnie zmienia politykę transportową. Z początkiem roku miasto zamówiło pierwsze nowe pojazdy. Teraz władze Tallina zapowiadają skorzystanie z opcji, dzięki czemu pojawi się dodatkowych 30 nowych trolejbusów.

Ostatnie trolejbusy jeździły po Tallinie do końca października 2024 roku. Wycofano je, gdyż jak tłumaczył operator, Tallinna Linnatransport (TLT), wiele z pojazdów osiągnęło już okres żywotności określony przez producentów. Zapowiadano, że po kilku latach ten środek transportu powróci wraz z dostawą nowych trolejbusów. Natomiast stare pojazdy z lat 2002-2004 i 2007-2010 sprzedano do stolicy Mołdawii.

Skoda z kontraktem

Wraz z pojawieniem się nowych pojazdów, trolejbusy mają wrócić na ulice miasta. Do października 2024 roku trwało składanie ofert w przetargu zakup 40 nowych trolejbusów bateryjnych, co ma pozwolić na całkowitą wymianę floty trolejbusowej. Kontrakt wygrała Škoda. Całkowita wartość zamówienia to nieco ponad 30 milionów euro. W ramach przetargu zakupionych zostały dwadzieścia dwa pojazdy 18-metrowe modelu 33Tr i osiemnaście 12-metrowych modelu 32Tr. Zawarto także możliwość rozszerzenia zamówienia o 30 dodatkowych trolejbusów.

Miasto poinformowało, że decyzją władz miasta zdecydowano się właśnie na skorzystanie z przysługującego zamawiającemu prawa, dzięki czemu do Tallina trafi dodatkowych 30 trolejbusów. Tym samym miasto skorzysta z całej opcji w zamówieniu. – Decyzja ta wspiera szerszą wizję priorytetowego rozwoju transportu publicznego, którego celem jest czystsza, cichsza i lepiej połączona sieć transportu publicznego między różnymi dzielnicami miasta – mówi Jevgeni Ossinovski, burmistrz Tallina. – Szybki rozwój miasta wymaga coraz gęstszej i przemyślanej sieci połączeń. Nowe trolejbusy będą mogły przejechać co najmniej 25 km bez sieci trakcyjnej, co daje możliwość rozbudowy siatki połączeń w miejscach, gdzie do tej pory nie było dostępnej niezbędnej infrastruktury. W przyszłości rozważymy rozbudowę sieci trolejbusowej do innych dzielnic miasta, zwłaszcza w kierunku Haabersti i Lasnamäe – zapowiedział włodarz.

Jakie linie przywróci Tallin

Nowe trolejbusy będą stopniowo pojawiać się na ulicach Tallina od maja przyszłego roku. W pierwszej kolejności trolejbusy zostaną przywrócone na liniach 81, 83, 84 i 85, gdzie do ruchu wprowadzonych zostanie 18 pojazdów o standardowej długości i 22 przegubowe. Pojazdy będą w pełni klimatyzowane i wyposażone w Wi-Fi. Wraz z rozszerzeniem zamówienia, wzrośnie także wartość całego kontraktu do ponad 50 mln zł. Częściowo zakup dofinansuje Unia Europejska kwocie 12,1 mln zł na zakup dokładnie 17 pojazdów. Autobusy zostaną wyposażone w nadwozie SOR.

Miasto planuje także wprowadzić trolejbusy bateryjne – zakupione w ramach opcji – na linii nr 72. Jest to dawna linia trolejbusowa nr 9 między Kopli a Mustamäe, na której istniejąca infrastruktura pozwala na przywrócenie ruchu trolejbusowego bez budowy dodatkowej sieci trakcyjnej. W drugim etapie rozbudowy sieci trolejbusowej planowane jest częściowe wdrożenie nowych pojazdów na linii nr 72. Z kolei linia nr 42, która jest obecnie linią autobusową o największym natężeniu ruchu w Tallinie, będzie wymagała budowy dodatkowej infrastruktury na ulicy Paldiski i ulicy Laagna.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków: Tramwaj rośnie w oczach – sierpień pełen zmian

Komunikacja

Kraków: Tramwaj rośnie w oczach – sierpień pełen zmian

UM Kraków / opr. PP 08 sierpnia 2025

Gdańsk podjął decyzję odnośnie buspasa na Spacerowej

Komunikacja

Praga kończy z Dieslem

Komunikacja

Praga kończy z Dieslem

Daniel Siwak 06 sierpnia 2025

Nowa Sól z ofertą Yutonga

Komunikacja

Nowa Sól z ofertą Yutonga

Przemysław Farsewicz 05 sierpnia 2025

Brno wybrało średnicę zamiast podziemnej linii metra

Komunikacja

Brno wybrało średnicę zamiast podziemnej linii metra

Przemysław Farsewicz 03 sierpnia 2025

Tallinn wybiera dostawcę trolejbusów

Komunikacja

Tallinn wybiera dostawcę trolejbusów

Przemysław Farsewicz 11 stycznia 2025

Zobacz również:

Kraków: Tramwaj rośnie w oczach – sierpień pełen zmian

Komunikacja

Kraków: Tramwaj rośnie w oczach – sierpień pełen zmian

UM Kraków / opr. PP 08 sierpnia 2025

Gdańsk podjął decyzję odnośnie buspasa na Spacerowej

Komunikacja

Praga kończy z Dieslem

Komunikacja

Praga kończy z Dieslem

Daniel Siwak 06 sierpnia 2025

Nowa Sól z ofertą Yutonga

Komunikacja

Nowa Sól z ofertą Yutonga

Przemysław Farsewicz 05 sierpnia 2025

Brno wybrało średnicę zamiast podziemnej linii metra

Komunikacja

Brno wybrało średnicę zamiast podziemnej linii metra

Przemysław Farsewicz 03 sierpnia 2025

Tallinn wybiera dostawcę trolejbusów

Komunikacja

Tallinn wybiera dostawcę trolejbusów

Przemysław Farsewicz 11 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij