Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Szymany: Budują połączenie do lotniska, którego jeszcze nie ma

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
28-05-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Szymany: Budują połączenie do lotniska, którego jeszcze nie ma
Fot. Łukasz Malinowski
Projekt polegający na rewitalizacji i modernizacji linii kolejowych Olsztyn - Szczytno - Szymany (odcinek Olsztyn - Szczytno - linia kolejowa nr 219 i odcinek Szymany - Szczytno - linia kolejowa nr 35) jako kolejowe połączenie modernizowanego lotniska w Szymanach z Olsztynem połączony został na dwa etapy. Pierwszy z nich rozpoczął się w 2011 roku i jest już praktycznie na ukończeniu. Pozostały do wykonania jedynie prace wykończeniowe związane z uporządkowaniem terenu budowy.

- Od 1 grudnia 2012 roku nie ma już utrudnień dla pasażerów, ani autobusowej komunikacji zastępczej. Od nowego rozkładu jazdy, a więc od czerwca 2013 roku będziemy jeździć z podniesionymi prędkościami z 70 km/h do 100 km/h (Olsztyn-Szczytno). Na przełomie czerwca i lipca nastąpi zakończenie wszelkich robót budowlanych pierwszego etapu inwestycji - wyjaśnia Ewa Szymonowicz-Ginetr z PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji w Warszawie.

Prace na tym odcinku polegały na całkowitej wymianie nawierzchni kolejowej toru głównego szlakowego/zasadniczego na odcinku Olsztyn - Szczytno linii nr 219 (44,38 km) oraz toru głównego zasadniczego na stacji Szczytno na linii nr 35 (0,97 km). Oprócz tego przebudowano perony, wymieniono nawierzchnię drogową na 38 przejazdach, prowadzono roboty budowlane na dwóch nastawniach, wymieniono również wyeksploatowane i wybudowano nowe urządzenia telekomunikacyjne i elektroenergetyczne. Wartość kontraktu to ponad 116 mln zł.

- W wyniku rewitalizacji linii kolejowych na odcinku o długości ok. 55,22 km, pociągi będą mogły osiągnąć maksymalne prędkości 100-110 km/h, a czas przejazdu z Olsztyna do Szyman będzie wynosił ok. 45 min. Czas przejazdu na trasie z Olsztyna do Szczytna zostanie skrócony o ok. 10 min. Podniesiony zostanie także standard (nowe perony, urządzenia informacji podróżnych), komfort (zmodernizowana nawierzchnia zapewni spokojną jazdę taboru) i bezpieczeństwo na linii (sygnalizacja na przejazdach) - tłumaczy Szymonowicz-Ginter.

Drugi etap prac, który rozpocznie się wkrótce, podzielono na dwa zadania. Pierwsze z nich polega na budowie około 2 km nowej linii odchodzącej od linii nr 35 przed stacją Szymany do terminalu Portu Lotniczego Mazury w Szymanach. Zadanie drugie to budowa LCS Szczytno wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wszystko ma być gotowe wraz z uruchomieniem lotniska.
Projekt podzielono na dwa zadania ze względu na aspekty środowiskowe. Zadanie pierwsze przebiega bowiem przez obszary chronione Natura 2000, co wiąże się z opracowaniem raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Zadanie drugie prawdopodobnie nie będzie wymagało uzyskiwania pozwolenia na budowę.

8 kwietnia 2013 roku została podpisana umowa na opracowanie dokumentacji przedprojektowej i projektowej dla zadań obejmujących budowę około 2 km nowej linii do terminalu Portu Lotniczego Mazury w Szymanach i Lokalnego Centrum Sterowania w Szczytnie. Umowa obejmuje wykonanie studium wykonalności, opracowanie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko oraz złożenie wniosków o dofinansowanie projektu ze środków RPO dla województwa warmińsko-mazurskiego oraz nadzór autorski. Wykonawca zadania przygotuje również dokumentację projektową obejmującą nową linię kolejową do lotniska, program funkcjonalno-użytkowy dla lokalnego centrum sterowania (LCS) Szczytno i dokumentację przetargową na wybór wykonawców robót budowlanych. Umowa została zawarta z WYG International Sp. z o.o. z Warszawy. Wartość umowy wynosi: 947 100,00 PLN brutto. Czas realizacji umowy upływa 31.05.2015 roku - tłumaczy przedstawicielka PKP PLK.

W marcu 2014 roku planowane jest ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy robót. Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano na lata 2014-2015. Jak wyjaśnia Szymonowicz-Ginter, w dużym przybliżeniu prace rozpoczną się w trzecim kwartale 2014 roku. Połączenie kolejowe będzie gotowe w połowie 2015 roku. Po wyłonieniu wykonawcy będzie znany ostateczny koszt inwestycji.

A co ze stacją kolejową? - Założenia są takie, że szynobus będzie podjeżdżał bezpośrednio pod terminal, nie będzie żadnej stacji, a tylko kocowy peron , który będzie zadaszony - wyjaśnił dla "Rynku Kolejowego" Leszek Krawczyk, prezes spółki "Warmia i Mazury".
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Komunikacja

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Paweł Rydzyński 02 stycznia 2022

Wiedeń: Powrotu City Airport Train do lotniska nie widać

Mobilność

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Komunikacja

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Paweł Rydzyński 02 stycznia 2022

Wiedeń: Powrotu City Airport Train do lotniska nie widać

Mobilność

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5