Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Szwajcarskie tramwaje płyną na Słowację

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2021-04-19 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Szwajcarskie tramwaje płyną na Słowację
mat. prasowe
Siedemnaście używanych tramwajów ze Szwajcarii wyruszyło w podróż do Słowacji. W przyszłości będą elementem ekologicznego transportu na turystycznej linii między Čiernym Balogiem a Podbrezovą. Zanim jednak tak się stanie, słowacka trasa musi zostać zelektryfikowana.

Szwajcaria przebudowuje infrastrukturę lekkiej kolejki o długości 13 km, w swym charakterze przypominającej tramwaj, z Liestal pod Bazyleą do Waldenburga. Zmiana rozstawu z 750 mm do 1000 mm była powodem wystawienia wszystkich obsługujących ją wozów na sprzedaż. Warto wspomnieć, że była to jedyna linia o charakterze tramwajowym w ruchu pasażerskim w Szwajcarii o tak nietypowym rozstawie. Do obsługi trasy wykorzystywano 17 pojazdów zakupionych w latach 1986-1993. Teraz wozy będą własnością Słowaków i trafią m.in. do Czarnohrońskiej Kolei Leśnej.

Wiadomo, że aż sześć krajów wykazało zainteresowanie używanymi pojazdami, które Szwajcarzy chcą sprzedać za niewielkie pieniądze. – Było kilku poważnych kandydatów, ale słowacka oferta była najbardziej przekonująca – powiedział dziennikarzom Bruno Haffner, dyrektor operacji kolejowych w Baselland Transport. Ostatecznie wszystkie pojazdy sprzedano za 80 tys. franków (ok. 330 tys. zł).

Mimo że pojazdy zostały wyprodukowane ponad trzydzieści lat temu, są w dobrym stanie technicznym. Wozy już wyruszyły w podróż do portu w Bazylei. Stamtąd wyruszą pod koniec kwietnia w 3-tygodniową trasę statkiem po kanale Ren-Men-Dunaj do Bratysławy – do której powinny dotrzeć około 18 maja.

Najdroższą częścią całego przedsięwzięcia jest transport, który kosztuje Słowaków 250 tys. euro, czyli dwukrotnie więcej niż za same tramwaje wraz z osprzętem. Z Bratysławy pojazdy zostaną przetransportowane pociągiem do Doliny Górnego Hronu, gdzie w przyszłości będą wykorzystywane na trasie z Čiernego Balogu do Podbrezovej. Stanie się tak po elektryfikacji tego 17-kilometrowego odcinka. Lokomotywy parowe, które do tej pory woziły turystów po Czarnym Balogu, mają zostać uzupełnione o regularną linię komunikacji szynowej.

– Jestem głęboko przekonany, że uda nam się doprowadzić projekt do końca. Musimy dopilnować ukończenia dokumentacji projektowej, dopuszczenia tych pojazdów do eksploatacji i przystąpić do odnowienia linii – wyjaśnił Aleš Bílek, dyrektor Czarnohrońskiej Kolei Leśnej. Zgodnie z zapowiedziami zakupione pojazdy mogłyby wyjechać na trasę w 2025 roku.

Czarnohrońska Kolej Leśna to słowacka kolej wąskotorowa w Rudawach Słowackich, która powstawała w latach 1901-08. Początkowo jej funkcja była czysto przemysłowa. Dopiero w latach 20. zaczęła służyć do przewozu pasażerów między miejscowościami Čierny Balog i Hronec. Kolejka ma za sobą okres zawieszenia w latach 60. oraz fizycznej likwidacji w latach 80. Linię odbudowywano stopniowo po 1992 roku. Obecnie całkowita długość kolejki wynosi 17 kilometrów. Jest jednak projekt przedłużenia linii na północ z Podbrezovej.

Opracowywane jest studium wykonalności. Zgodnie z przygotowaną koncepcją w przyszłości linia kolejowa Čiernohronská mogłaby zapewnić połączenie z miastem Brezno i dalej z popularnymi obszarami turystycznymi Bystrá, Mýto pod Ďumbierom, Tále, Krupová i Krpáčovo.

Idea spotkała się nawet z zainteresowaniem lokalnych władz. – Pomysł jest bardzo dobry, biorąc pod uwagę, że sytuacja na drogach, zwłaszcza w weekendy, jest nie do zniesienia – skomentował Roman Švantner, burmistrz miasta Mýto pod Ďumbierom. – Wdrażając ten ekologiczny transport, skorzysta nie tylko przyroda, ale także region, jego mieszkańcy i goście – dodał Marian Alberty, burmistrz miasta Bystrá.


Warianty przedłużenia trasy z Podbrezovej pod Chopok, mat. prasowe

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
MPK Łódź: Trwa modernizacja pierwszego NF6D

Komunikacja

MPK Łódź: Trwa modernizacja pierwszego NF6D

Roman Czubiński 12 stycznia 2021

Winnica otrzyma kolejne używane tramwaje z Zurychu

Komunikacja

Winnica otrzyma kolejne używane tramwaje z Zurychu

Witold Urbanowicz 02 stycznia 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5