Alexander Dennis Limited (ADL), brytyjski producent autobusów oraz Szkockie Ministerstwo Transportu oficjalnie uruchomili duży autobusu autonomiczny do przewozu pasażerów o nazwie CAVForth. Pojazd będzie kursował przez znany most Forth Road Bridge w pobliżu Edynburga. Ma przewozić do 10 tys. pasażerów tygodniowo.
Projekt o nazwie CAVForth to pilotaż finansowany przez brytyjskie rządowe Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych. Udział w nim biorą przewoźnik autobusowy Stagecoach, producent systemu Fusion Processing, producent autobusów ADL oraz operator Transport Scotland.
Od 15 maja pięć standardowych autobusów ADL Enviro200, które przy pomocy autonomicznego systemu CAVstar, będą realizować regularne połączenia przez most Forth Road. Trasa o długości 22,5 km biegnie od Ferrytoll Park&Ride w Fife przez most do dworca kolejowego Edinburgh Park. Połączenia mają być zapewnione siedem dni w tygodniu co 30 minut.
Trasa przecina most Forth Road Bridge i składa się z dróg głównych, autostrad, buspasów i dróg prywatnych. Obejmuje szereg skomplikowanych manewrów drogowych, takich jak ronda, sygnalizacja świetlna i zmiany pasa ruchu na autostradzie. Pojazdy będą poruszać się w ruchu mieszanym ze średnią prędkością do 25 km/h. Maksymalna prędkość pojazdu to 80 km/h.
– To naprawdę ekscytujące widzieć, jak innowacyjny i ambitny projekt CAVForth na poważnie rusza na drogi po ciężkiej pracy wprowadzenia tego systemu jako pierwszego do Szkocji. Chcemy, aby Szkocja nadal przodowała w rozwoju pojazdów autonomicznych, a rozpoczęcie tej nowej usługi naocznie pozwoli zdobyć nam wysoką pozycję na arenie światowej. Nie mogę się doczekać, aby zobaczyć, jak ta technologia może pomóc w realizacji naszej wizji zrównoważonego, bezpiecznego i dostępnego systemu transportowego – przekazał Kevin Stewart, minister transportu w Szkocji.
Nowa linia AB1 zapewni pierwsze bezpośrednie połączenie transportem publicznym między Fife a centrami biznesowymi przy Edinburgh Park. Usługa autonomicznego autousu będzie w stanie przewieźć do 10 000 pasażerów tygodniowo. Wszystko dlatego, że autobus będzie mógł zabrać na pokład na razie 36 pasażerów. W pojeździe obowiązują normalne miejskie taryfy.
Autobusy są wyposażone w technologię czujników i system sterowania opracowane przez Fusion Processing. Moduł ten umożliwia im poruszanie się po wstępnie wybranych drogach. Ponadto pojazd będzie otrzymywał informację bezpośrednio z systemów sygnalizacji świetlnej, co umożliwi takie zaplanowanie prędkości, aby płynnie przejeżdżać od jednego zielonego światła do drugiego. Zdaniem pomysłodawców, ta inteligentna autonomiczna jazda ogranicza niepotrzebne hamowanie i przyspieszanie, przyczyniając się do mniejszego zużycia hamulców i opon, przy jednoczesnym zmniejszeniu emisji cząstek stałych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.