Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Sześć dworców lubuskich i wielkopolskich do przebudowy

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-07-24 11:33
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Sześć dworców lubuskich i wielkopolskich do przebudowy
fot. t.przechlewski, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commonsDworzec w Świebodzinie
PKP SA ogłosiły przetarg na dokumentację przebudowy sześciu dworców w województwach wielkopolskim i lubuskim – Nowy Tomyśl, Palędzie, Rzepin, Świebodzin, Witnica, Zbąszyń. Kolej zakłada, że przebudowa ruszy w I kwartale 2019 r.

Przedmiotem przetargu jest opracowanie dokumentacji przetargowej dla przebudowy dworców kolejowych Nowy Tomyśl, Palędzie, Rzepin, Świebodzin, Witnica, Zbąszyń, leżących w województwach wielkopolskim i lubuskim. Zakres planowanych prac przewiduje przebudowę obiektów, zmiany w zagospodarowaniu działki i dostosowanie dworców do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Większość dworców leży przy linii nr 3 Warszawa Zachodnia – Kunowice. Pierwszy z obiektów znajduje się w Nowym Tomyślu. Dworzec powstał w 1900 r. i jest objęty ochroną konserwatorską. Budynek jest dwukondygnacyjny z dachem dwuspadowym. W ramach przebudowy ma zostać powiększona przestrzeń holu dworca, która znajduje się w centralnej części budynku. Zostanie w tym celu wykorzystane przejście prowadzone od strony rampy bocznej. Ponadto zostanie zlikwidowane piętro poprzez wyburzenie stropu nad holem, a piwnice mają zostać zasypane. Zakłada się też przeznaczenie powierzchni na kasę biletową.

Dworzec Palędzie powstał na początku XX w. i jest objęty ochroną konserwatorską. Budynek jest w części dwukondygnacyjny, a w części zachodniej – parterowy. Zakłada się zwiększenie powierzchni holu dworcowego przez przeniesienie kas biletowych i sanitariatów w centralną część dworca, tak aby przylegały do zachodniej ściany poczekalni. W północno-wschodnim narożniku budynku zostanie wytworzona nawierzchnia dla najemcy komercyjnego. Poddasze zostanie wyłączone z użytkowania, a piwnice zasypane.

Obiekt w Rzepinie zlokalizowany jest między dwiema grupami torów. Dworzec powstał w roku 1883 i jest objęty ochroną konserwatorską. Budynek jest w części głównej trzykondygnacyjny. Celem przebudowy ma być zwiększenie powierzchni dla obsługi pasażera (poczekalni oraz holu dworcowego). Planuje się przedłużenie korytarza, tak by było bezpośrednie wyjście na wprost z budynku w kierunku wejścia do tunelu podziemnego. Poczekalnia ma zostać umieszczona w miejscu byłego lokalu restauracyjnego (dwukondygnacyjne pomieszczenie). W strefie wejścia głównego wzdłuż korytarza planuje się lokale komercyjne z funkcją obsługi podróżnych. Na pierwszym piętrze południowego skrzydła przewidziano powierzchnię dla najemcy lub samorządu. PKP SA podejmują negocjacje z gminą ws. wykorzystania powierzchni zmodernizowanego dworca. Swoje pomieszczenia będą mieć też Przewozy Regionalne (w południowo-zachodniej części parteru budynku), PKP Intercity (w północnym skrzydle budynku) i PKP Cargo (w południowo-zachodniej części budynku na pierwszym piętrze). Przewiduje się budowę nowej klatki schodowej, wyłączenie poddasza z użytkowania i częściowe zasypanie piwnic. Budynek dawnej remizy strażackiej ma zostać przebudowany na wiatę rowerową.

Kolejny dworzec znajduje się w Świebodzinie. Obiekt powstały w 1872 roku jest objęty ochroną konserwatorską. Budynek ma zwartą dwukondygnacyjną bryłę, z dachem dwuspadowym o niskim nachyleniu. Składa się części głównej oraz dwukondygnacyjnego członu bocznego, połączonego parterowym łącznikiem z bryłą centralną. Do bryły głównej od frontu przylegają dobudówki (powstałe prawdopodobnie w 20-leciu międzywojennym). Całość jest wykończona cegłą klinkierową. Przebudowa zakłada wyburzenie wtórnych dobudówek od frontu członu głównego budynku i utworzenie rozległego holu dworcowego w centralnej części budynku, powiększonego ze względu na przewidywane połączenie dworca PKP z PKS. Do holu dworcowego i poczekalni z jednej strony będą przylegać pomieszczenia sanitarne i lokal najemcy zewnętrznego (handel). Z drugiej strony przewidziano lokalizację dwóch kas: ajencyjnej Przewozów Regionalnych oraz PKS. Klatka schodowa w sąsiedztwie kas wraz pomieszczeniami na piętrze przylegającymi do niej zostaną przewidziane na lokale PKS: zaplecze socjalne kierowców oraz pomieszczenie kierownika. Przewiduje się wyłączenie poddasza z użytkowania i częściowe zasypane piwnic. Plac przed dworcem ma zostać podniesiony do poziomu parteru. Do wyburzenia przewiduje się współczesny budynek gospodarczy znajdujący się przy peronach. Nieczynny budynek szaletów zostanie przeznaczony na wiatę na rowery. Na terenie inwestycji przewiduje się wykonanie zatok autobusowych dla autobusów zgodnie ze zgłoszonym zapotrzebowaniem PKS.

Obiekt w Zbąszyniu powstał w 1928 roku i jest objęty ochroną konserwatorską. Budynek ma symetryczny układ przestrzenny skupiony wokół centralnej, parterowej, ale wyniesionej przestrzennie bryły. Część centralna jest zwieńczona wieżą zegarową z płaskorzeźbą orła widoczną od strony torów. Z obu stron tej bryły, wzdłuż torów, znajdują się dwa skrzydła, częściowo dwukondygnacyjne. W ramach prac zakłada się przywrócenie historycznej lokalizacji poczekalni dworcowej w części centralnej budynku. Pozostałą część budynku – dwa skrzydła wraz z piętrem – mają zostać przeznaczone się dla potencjalnych najemców zewnętrznych. Dawne szalety miałyby zostać przekształcone w wiatę dla rowerów. Przewiduje się zasypanie częściowe piwnic.

Dworzec w Witnicy leży przy linii 203 relacji Tczew – Kostrzyn. Obiekt powstał w roku 1857 i jest objęty ochroną konserwatorską. Budynek jest dwukondygnacyjny, z dachem dwuspadowym o niskim nachyleniu. Bryła składa się z dwóch części: od zachodu część parterowa, od wschodu część dwukondygnacyjna. Ze względu na istnienie przejścia przez tory od strony szczytowej budynku planuje się przeniesie głównego wejścia na ścianę szczytową dworca i ewentualną jej aranżację w formie częściowej witryny (rekompozycja elewacji na poziomie parteru). W związku z tym zostanie wyburzona klatka schodowa prowadząca na piętro. We wschodniej części bryły, w sąsiedztwie dojścia na perony, zostaną ulokowane funkcje dworcowe z poczekalnią, węzłem sanitarnym oraz pomieszczeniami dla ajenta kasy biletowej. Poczekalnia będzie zajmowała powierzchnie w centralnej części dworca prowadząc, w formie wewnętrznego ciągu komunikacyjnego, do zewnętrznej zamykanej poczekalni urządzonej w parterowej części budynku. W obrębie parterowej części przewiduje się lokalizację stojaków na rowery i dodatkowego wejścia. Pozostała część parteru oraz całe piętro będzie przeznaczona na funkcje dla najemców zewnętrznych. Poddasze zostanie wyłączone z użytkowania, a piwnice zasypane. Na zewnątrz przewiduje się podniesienie poziomu chodnika do poziomu parteru od strony poczekalni wewnętrznej i zewnętrznej lub wykonanie ramp. Obiekt byłych toalet (na wschód od dworca) zostanie przekształcony na wiatę śmietnikową. Przewiduje się, że obiekty gospodarcze na zachód od dworca kolejowego zostaną wyburzone. Jeśli nie zgodzi się na to konserwator to mogą one zostać przekształcone w zamykaną wiatę na rowery (ew. budynek techniczny).

Zamówienie podzielone jest na sześć części, oddzielnie dla każdego z dworców. Termin składania ofert mija 7 sierpnia, a jedynym kryterium jest cena. Cała dokumentacja ma powstać w terminie do 36 tygodni od zawarcia umowy, z wyjątkiem Zbąszyna, przy którym wykonawca będzie miał czas do 48 tygodni.

Wykonawca dokumentacji projektowej będzie też pełnić nadzór autorski nad realizacją prac. PKP SA zakładają, że roboty budowlane przy przebudowie dworców rozpoczną się w I kwartale 2019 r. i potrwają 28 miesięcy od momentu zawarcia umowy z wykonawcą robót budowlanych. W przypadku dworca w Zbąszynie termin ten będzie dłuższy o cztery miesiące.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Drugie podejście do przebudowy dworca w Jaworze

Przestrzeń

Drugie podejście do przebudowy dworca w Jaworze

Witold Urbanowicz 04 lipca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5