Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Mobilność

Szef Volvo Buses: Napęd wodorowy? To jeden autobus zamiast dwóch

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-09-06 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Szef Volvo Buses: Napęd wodorowy? To jeden autobus zamiast dwóch
fot. JD
Prezes Volvo Buses Hakan Agnevall, podczas uroczystości 25-lecia działania fabryki we Wrocławiu, pochwalił się nowym modelem autokaru turystycznego i deklaracją mocnego postawienia na elektromobilność. – Przyglądamy się napędowi wodorowemu, ale na razie nie chcemy go wykorzystywać komercyjnie. Z wodorem jest problem – mówił.

– Wodór ostatecznie też jest związany z napędem elektrycznym. Jeśli chcesz mieć wodór, to musisz poświecić trochę energii na jego wyprodukowanie, a na końcu, w autobusie i tak będzie z niego produkowany prąd – zwrócił uwagę Agnevall, zapytany o ewentualny napęd wodorowy do autobusów Volvo. Szwedzka firma od lat produkuje pojazdy hybrydowe, ale od zeszłego roku całkowicie elektryczne pojazdy bateryjne. Prawie gotowy jest pojazd w wersji przegubowej.

– Gdyby ten prąd na wyprodukowanie wodoru, który będzie zasilał autobus, poświecić na napędzanie autobusów, można by zasilić dwa a nie jeden – zauważył. – To też problem z infrastrukturą jakiej potrzebuje. Wodór, co by nie mówić, jest wybuchowy, a wybuchów nie chcemy – dodał.

– Przyglądamy się wodorowi, ale nie będziemy go wykorzystywać komercyjnie. Na razie – zastrzegł. – Póki co wodór ma tę przewagę, że bardziej się nadaje na dłuższe trasy. Szybciej się go tankuje i zapewnia większy zasięg. Ale my zajmujemy się autobusami miejskimi, a w miastach to, co dają baterie już dziś, wystarczy – wyjaśnił.

– Idziemy w kierunku elektromobilności. W tym roku, na kongresie UITP właściwie wszystkie wystawiane autobusy miały taki napęd. A nasi koledzy z sektora ciężarówek podążają naszymi śladami. Pojazdy służb miejskich, np. śmieciarki czy pojazdy dostawcze, też idą w tę stronę. Te działy Volvo, które zajmują się tymi pojazdami, korzystają z naszych doświadczeń – pochwalił się.

Volvo zaprezentowało we Wrocławiu nowy model międzymiastowego autokaru. Jest dostępny w wersji 13-metrowej i 15-metrowej. Opcjonalnie zastosowano do niego szereg nowinek. Żeby zwiększyć przestrzeń bagażową jest możliwość zamontowania toalety z tyłu pojazdu, przednie drzwi mogą otwierać się do wewnątrz (co ma znaczenie dla klientów z północy – łatwiej je otwierać i zamykać przy silnym wietrze, nie ma kłopotu, ze zablokuje je zaspa), a w jednej z wersji tylne drzwi przeniesiono za tylną oś.


fot. JD

Z kolei w autobusach miejskich podkreślano zaawansowanie systemów pomagających kierowcy i przewoźnikowi, np. smartfonową aplikację oferującą dane dotyczące konkretnego pojazdu, czy systemy wspomagania skrętu i wykrywania pieszych, które są wstępem do autonomizacji.

Bardzo ciekawy jest system Zone Management, który pozwala na określenie obszaru miasta, w którym autobus nie może przekroczyć określonej prędkości. Dyspozytor zaznacza obszar na googlowej mapie, określa maksymalna prędkość i np. porę dnia w jakiej ustawienia mają obowiązywać. W efekcie, mniej więcej po pół godzinie, nowe ustawienia wgrywają się do systemu autobusu. Wjeżdżając do wskazanej strefy kierowca ma przyblokowany gaz, a jeśli autobus jedzie szybciej, to stopniowo zwalnia i nie może przyśpieszyć powyżej określonej prędkości. To rozwiązanie przede wszystkim pod kątem bezpieczeństwa, ale tez ekologii czy ograniczania hałasu. Przydaje się w rejonach zabytkowych, w pobliżu szkół, szpitali, czy parków.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Białystok akceptuje ofertę Volvo na hybrydy

Komunikacja

Białystok akceptuje ofertę Volvo na hybrydy

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2019

Białystok na wyłączność Volvo?

Przestrzeń

Białystok na wyłączność Volvo?

Witold Urbanowicz 23 lipca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5