Szczecinek wraca do częściowej odpłatności za komunikację miejską. Radni zdecydowali o powrocie biletów autobusowych od lipca 2026 roku.
Nowe rozwiązanie to częściowa odpłatność, bo z bezpłatnej komunikacji nadal będą korzystać seniorzy i dzieci do siódmego roku życia. Co ważne, posiadacze Kary Mieszkańca „Mój Szczecinek” skorzystają ze znacznych ulg.
To jedna z trudniejszych decyzji Rady Miasta poprzedzona długą, blisko trzygodzinną debatą, w której starły się różne racje. Za przywróceniem częściowej odpłatności za przejazdy autobusami głosowało 9 radnych, 8 było przeciw, a dwoje wstrzymało się od głosu. - Zostaliśmy wybrani przez mieszkańców i musimy zachowywać się odpowiedzialnie, a sytuacja KM nie zostawia nam wyboru – radni Marcin Jaczewski i Jacek Lesiuk zwracali także uwagę na kilkuletnią zapaść inwestycyjną w spółce.
Obecnie z autobusów Komunikacji Miejskiej można korzystać bezpłatnie. Dotyczy to także osób, które nie są mieszkańcami Szczecinka i nie odprowadzają tu swoich podatków. To zmieni się z początkiem lipca, choć nie dla wszystkich.
Bezpłatne przejazdy będą nadal przysługiwały osobom po 65. roku życia, którzy posiadają ważną Kartę Mieszkańca „Mój Szczecinek”, dzieciom do 7. roku życia, strażnikom miejskim w czasie wykonywania obowiązków służbowych, a także pracownikom przewoźnika.
Bilet podstawowy - normalny – 50-minutowy, kosztować będzie 6 złotych. Tyle zapłaci pasażer, który nie mieszka w Szczecinku i nie odprowadza tu swoich podatków. Posiadacze aktywnej Karty Mieszkańca zapłacą 50% tej ceny, czyli 3 złote. Uczniowie szkół podstawowych i średnich (do ukończenia 21. roku życia) uczący się w Szczecinku zapłacą 2 złote. Podobnie wygląda sytuacja, jeśli chodzi o bilety miesięczne. Zakup normalnego miesięcznego to koszt 180 złotych, bilet ulgowy dla posiadaczy Karty „Mój Szczecinek” 90 złotych. Uczniowie szczecineckich szkół – podstawowych i średnich (niezależnie od posiadania Karty Mieszkańca) – za miesięczny 60 złotych.
Przewozy autobusowe KM w całości są finansowane z budżetu Szczecinka. Tylko w tym roku dotacja przekroczy 12 mln zł, podobne kwoty zaplanowano na przyszły rok. Są to tak zwane wydatki bieżące, które mają wpływ na możliwości rozwojowe miasta, bo powinny się bilansować z dochodami bieżącymi. - Stanęliśmy przed ścianą – burmistrz Jerzy Hardie-Douglas dodawał, że bez „zamrożenia” wydatków na KM najdalej w roku 2027 konieczne będzie cięcie wydatków na kulturę, czy sport. – Będziemy wtedy musieli też ograniczyć inwestycje, a to byłoby tragedią.
Skarbniczka Szczecinka Magdalena Mikołajewska mówiła, że 7-letnie wskaźniki finansowe oznaczają, że w roku 2027 budżet miasta będzie musiał być zbilansowany, bo stracimy zdolność kredytową.
Po decyzji Rady Miasta spółka przewozowa – co ważne – nadal pozostanie na „garnuszku” miasta. Dodatkowe, roczne wpływy z biletów szacowane na około 2,2 mln zł. Pozwolą w przyszłości uruchomić dodatkowe połączenia, wydłużyć linie autobusowe czy zwiększyć częstotliwość kursów.
Z wyliczeń przedstawionych przez dyrektora KM Tomasza Merka wynika, że bez wpływów z częściowej odpłatności już w przyszłym roku trzeba byłoby zmniejszyć ilość tzw. wozokilometrów o około 100 tysięcy z obecnych 930 tysięcy. Co to oznaczałoby w praktyce? Wydłużenie do nawet pół godziny czasu oczekiwania na autobus czy wygaszanie wieczornych kursów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.