Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie opublikował wstępne ogłoszenie informacyjne o planowanych zamówieniach transportowych. Większość zostanie udzielona operatorom wewnętrznym, przy czym będą to kontrakty tylko na lata 2020–21.
Szczecin oszacował pracę przewozową na maksymalnie 28 mln wozokilometrów rocznie. To zostanie podzielone przede wszystkim na lokalnych przewoźników. Do SPA Dąbie trafi 10 mln wozokilometrów, do SPA Klonowica – 8 mln wozokilometrów, a do SPPK Police – 5 mln wozokilometrów.
Pozostałe 5 mln wozokilometrów na liniach dziennych i nocnych oraz przewozy na telefon mają zostać rozdysponowane na zasadzie wyboru operatora. Do tej pory „tym czwartym” w szczecińskich przewozach był PKS Szczecin.
Stolica województwa zachodniopomorskiego tym różni się od innych dużych miast w Polsce, że te zwykle udzielają zamówień miejskim spółkom (przewoźnik, który jest w całości spółką miejską nie potrzebuje przetargu, może uzyskać zamówienie na zasadzie powierzenia) na dużo dłuższy czas niż dwa lata. Np. w Warszawie niedawno ZTM podpisał umowę z MZA na dziesięć lat, a w Krakowie trwającą umowę z MPK (do lipca 2020 r.) podpisano w 2006 r.
Dzięki temu miejskie spółki mogą rozłożyć plan inwestycyjnych związany choćby z zakupem nowych autobusów na wiele lat i zaplanować zmiany, mając pewność finansowania swojej działalności. W Szczecinie też trudno się spodziewać, że po 2021 r. trzej miejscy przewoźnicy zostaną bez pracy, mimo wszystko trudniej zaplanować im wieloletnie wydatki.
Obecnie w Szczecinie
trwa przetarg na obsługę kilkunastu linii (łącznie to 2,35 mln wozokilometrów) w 2019 r.