Szczecin, zgodnie z zapowiedziami, zdecydował się na zwiększenie częstotliwości kursowania tramwajów w szczycie, w dni nauki szkolnej. Wszystkie linie, poza “czwórką”, pojadą teraz co 12 minut, tym samym wracając do sytuacji z 2022 roku. To jednak nie koniec, bowiem celem jest częstotliwość 10-minutowa.
Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie ogłosił właśnie kolejne zmiany dotyczące funkcjonowania komunikacji miejskiej w stolicy Pomorza Zachodniego, jakie wejdą w życie od 1 października. Najważniejszą z nich jest długo oczekiwane i zapowiadane już na naszych łamach, zwiększenie częstotliwości kursowania szczecińskich tramwajów, które w godzinach szczytu, w dniach nauki szkolnej, pojadą teraz nie co 15, a już co 12 minut.
ZDiTM rozumie godziny szczytu jako okres od 6 do 8:00, a także od 13:00 do 17:00. To właśnie w tym okresie tramwaje będą kursować z wyższą częstotliwością, choć nie dotyczy to wahadłowej “czwórki”, obsługującej Pomorzany, która wciąż pojedzie z częstotliwością co 9 minut.
Organizator szczecińskiej komunikacji w informacji prasowej na temat zmian wspomina, że zwiększenie częstotliwości kursowania tramwajów jest możliwe dzięki poprawie sytuacji kadrowej w Tramwajach Szczecińskich. Warto jednak zaznaczyć, że tramwaje podjeżdżały na przystanki co 12 minut do października 2022 roku, opisywane zmiany są więc de facto powrotem do sytuacji sprzed trzech lat.
Nie jest to ostatnie słowo władz miasta, które kilka miesięcy temu
deklarowały na naszych łamach chęć dojścia do 10-minutowej częstotliwości kursowania tramwajów, najpóźniej w “drugim kwartale” przyszłego roku. Swoje słowa z maja tego roku potwierdził też właśnie wiceprezydent Szczecina, Łukasz Kadłubowski, który zapowiadając 12-minutową częstotliwość przekazał, że kolejnym krokiem będą właśnie kursy co 10 minut.
Zwiększenie częstotliwości kursowania tramwajów to nie jedyne zmiany, jakie szykuje Szczecin od 1 października. Spore zmiany czekają także linie autobusowe, gdzie część autobusów zwiększy swoją częstotliwość (np. linie nr 103 i 106).
Największą nowością jest stworzenie zupełnie nowej linii - 74, łączącej Plac Rodła z osiedlem Zawadzkiego, która ma wspomóc linię nr 86 i na sporej części trasy pojedzie jej trasą - dokładnie do wysokości przystanku Derdowskiego/Osiedle Kaliny, a dalej przez nowo zbudowany odcinek Sosabowskiego aż do pętli przy Netto Arenie. Linia nr 74 będzie kursowała co 15 minut w szczycie oraz co 30 minut poza szczytem i co 40 minut wieczorami.
Z kolei wszystkie kursy linii nr 86 pojadą od października w pełnej relacji, łącząc Plac Rodła z Zakładami Piekarniczymi, choć spadnie ich częstotliwość - obecnie w godzinach szczytu autobusy tej linii podjeżdżają na przystanek co 10 minut, natomiast od października będzie to już tylko co 15 minut. Jak informuje ZDiTM, na najbardziej obciążonym odcinku, od Rodła do Osiedla Kaliny, częstotliwość autobusowa jednak zwiększy się, bowiem autobusy będą tutaj kursować co 7,5 minuty (naprzemiennie linie nr 74 i 86).
“Zmiana rozkładu jazdy linii 86 oraz uruchomienie nowej linii 74 to odpowiedź na zgłaszane przez pasażerów uwagi dotyczące przepełnionych autobusów na dotychczasowej trasie linii 86” – wskazuje ZDiTM.