Partnerzy serwisu:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
Przestrzeń

Szczecin: Skąd płynie prąd dla tramwajów

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2022-04-17 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa Tramwaje Szczecińskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Szczecin: Skąd płynie prąd dla tramwajów
fot. Tramwaje Szczecińskie
Każdego dnia dziesiątki tysięcy mieszkańców Szczecina przemieszcza się po mieście tramwajami. Te wymagają odpowiedniej infrastruktury, w tym zasilającej.

Spółka Tramwaje Szczecińskie ma kilka wydziałów. Ważnym elementem jest część elektroenergetyczna Wydziału Infrastruktury Tramwajowej, która zajmuje się między innymi bieżącym utrzymaniem –konserwacją, przeglądami, remontami, naprawami awaryjnymi urządzeń elektroenergetycznych służących trakcji tramwajowej.

Infrastruktura sieciowa w liczbach przedstawia się następująco:
  • 156 km kabli trakcyjnych prądu stałego
  • 138 km sieci trakcyjnej
  • 92 napędy zwrotnic tramwajowych
  • 24 najazdowe sygnalizacje tramwajowe
  • 38 km linii kablowych SN 15 kV
  • 19 podstacji trakcyjnych (stacje prostownikowe) 15/0,525 kV

Z sieci trakcyjnej tramwaj pobiera prąd przy pomocy pantografu. Następnie szynami i przyłączonymi do nich kablami trakcyjnymi powrotnymi prąd biegunem ujemnym powraca do stacji trakcyjnej (obwód elektryczny zostaje zamknięty). Wszystkie elementy, dzięki którym jest prąd – podstacje trakcyjne, część rozłączników sieci trakcyjnej oraz zwrotnice – są całodobowo nadzorowane oraz sterowane z Centralnej Dyspozytorni elektroenergetycznej znajdującej się na Wydziale Infrastruktury Tramwajowej przy ul. Klonowica 5.

Skąd prąd w sieci trakcyjnej? Tutaj nawet duże uproszczenie wydaje się skomplikowane. Podstacje trakcyjne, poprzez kable trakcyjne, służą do zasilania sieci tramwajowej 660 V prądu stałego. Każda stacja obsługuje pewien rejon zasilania, który składa się z sekcji zasilania. Każda stacja zasilana jest minimum 2 liniami kablowymi SN 15 kV.

Na podstacji, których w Szczecinie jest 19, napięcie z 15 kV jest obniżane poprzez transformatory prostownikowe do poziomu 525 V, a następnie prostowane przez prostowniki diodowe i przesyłane do szyn zbiorczych rozdzielnicy 660 V prądu stałego. Tam, poprzez urządzenia elektroenergetyczne, następuje podział zasilania i energia elektryczna jest przesyłana kablami trakcyjnymi zasilającymi do sieci trakcyjnej.

Pracownicy wydziału, a jest ich blisko 50, pracują 7 dni w tygodniu 24h/dobę.


Urządzenia zdalnego sterowania podstacjami, fot. TS

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5