Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Szczecin rozwija komunikację (pod)miejską

Dalej Wstecz
Autor:

Michał Lange

Data publikacji:
2014-02-21 12:33
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Szczecin rozwija komunikację (pod)miejską
fot. Szczecinolog, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Szersza oferta połączeń autobusowych w ramach Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego potwierdza, iż tutejszy system komunikacji miejskiej wychodzi naprzeciw potrzebom mieszkańców. Od 1 lutego komunikacja miejska organizowana przez Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie objęła bowiem kolejne miejscowości w Gminie Kołbaskowo, zwiększono także ilość wykonywanych kursów.

Wzrasta dostępność transportowa Szczecina

Od 1 lutego autobusy na zlecenie ZDiTM dojeżdżają do miejscowości Barnisław, Smolęcin, Karwowo, Bobolin oraz Warnik. Skierowanie komunikacji miejskiej do kolejnych miejscowości w Gminie Kołbaskowo oznacza dla pasażerów możliwość korzystania z biletów ZDiTM a nie jak dotychczas innego operatora.

Do wymienionych wyżej miejscowości skierowane zostały autobusy linii 83 i 88, które wcześniej dojeżdżały do Będargowa (linia 83) oraz Stobna (linia 88). W dni powszednie kursy są wykonywane co 30-45 minut w godzinach szczytu. Natomiast w pozostałych godzinach, jak również w soboty i dni świąteczne linia kursuje z częstotliwością co 70-90 minut.

Od 1 marca zmienioną trasą pojadą też autobusy linii 80. W tym wypadku dzięki korekcie trasy linii 80 (w szczególności na odcinku pomiędzy ul. Chopina a ul. Rugiańską) pasażerowie szczecińskiej komunikacji miejskiej zyskają skomunikowanie z wieloma innymi liniami, kursującymi do dzielnic północnych i centrum miasta.

Miejskim autobusem pod szkołę

Komunikacja miejska na zlecenie Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego od 1 marca obejmie też leżącą niecałe 6 km od centrum Szczecina miejscowość Mierzyn. Starania w tym kierunku ze strony gminy Dobra (na której obszarze znajduje się ta niewielka miejscowość) trwały przez ostatnich kilka miesięcy. Na poważne rozpoczęły się na przełomie października i listopada, kiedy to Wójt Gminy Dobra Teresa Dera przesłała do Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie oficjalne pismo. Zwróciła się w nim z prośbą o analizę możliwości połączenia komunikacyjnego Szczecina z Mierzynem. Po przesłaniu dokumentu rozpoczęły się rozmowy między dyrekcją szczecińskiego przewoźnika a przedstawicielami gminy Dobra, których wyczekiwany finał będzie miał miejsce z początkiem przyszłego miesiąca.

Aby poprawić dostępność transportową gminy sąsiadującej ze stolicą województwa zachodniopomorskiego uruchomiona zostanie bowiem nowa linia 89, a ponadto zmieniona zostanie trasa linii 74. Obie linie od 1 marca br. dojadą do Mierzyna, którego mieszkańcy z pewnością ucieszą się z nowych połączeń, bowiem tym sposobem rozwiązany zostanie uciążliwy dotychczas problem dojazdu do Szczecina, Nareszcie będą też mogli kasować bilety, które obowiązują również na terenie metropolii, co uczyni podróż nie tylko sprawniejszą, lecz także konkurencyjną cenowo w stosunku do kosztów ponoszonych w wypadku podróży własnym środkiem transportu.

W wyniku przeprowadzonych zmian linia 74 kursować będzie na trasie Bezrzecze – Mierzyn Szkoła. Wydłużono ją od ul. Łukasińskiego przez ul. Nasienną, fragment ul. Topolowej, a następnie poprowadzono ul. Długą do nowej szkoły w Mierzynie. Na terenie Gminy Dobra uruchomione zostaną 3 nowe przystanki: „Mierzyn Nasienna”, „Mierzynianka” oraz „Mierzyn Szkoła”.

Jak możemy przeczytać na stronie internetowej szczecińskiego ZDiTM kursy do szkoły będą realizowane w dni powszednie w godz. 7.00 – 17.00 z częstotliwością co ok. 60 minut. W pozostałym okresie autobusy będą jeździć na skróconych trasach do Zakładów Piekarniczych z częstotliwością, co 24 – 30 min; lub do przystanku Łukasińskiego Ogrody z częstotliwością 24 – 60 min w zależności od pory dnia i roku (w okresie od kwietnia do października kursy będą wykonywane, co 24 – 30min).

W celu poprawy częstotliwości kursowania linii 74 w godzinach szczytu na odcinku Bezrzecze - Zajezdnia Klonowica uruchomione zostaną dodatkowe, skrócone kursy autobusów tej linii (powrót w kierunku Bezrzecza dodatkowych autobusów będzie odbywał się ul. Żołnierską). Dzięki temu na trasie Bezrzecze – Klonowica Zajezdnia kursy będą wykonywane, co 12 minut. W soboty i dni świąteczne linię będą obsługiwały dwa autobusy, co pozwoli na zwiększenie częstotliwości do 30 min.

Linię będą obsługiwały cztery pojedyncze autobusy należące do Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica”. Po godzinie 17.00 ZDiTM dopuszcza kierowanie na tę linię autobusów o długości 10 m. Dziesięciometrowy tabor będzie obsługiwał linię 74 w soboty i dni świąteczne.

Dalsze zmiany kwestią czasu?

Wprowadzane zmiany w systemie komunikacji miejskiej na terenie aglomeracji szczecińskiej stanowią odpowiedź na potrzeby i postulaty zgłaszane przez jej użytkowników. Sieć autobusowa wg założeń przyjętego w zeszłym roku Planu transportowego powinna być bowiem elastyczna, w związku z czym konieczne jest przeprowadzanie kolejnych działań służących jej rozwojowi poza granice miasta w celu obsługi gmin ościennych. Wśród możliwych rozwiązań, których wdrożenie dodatkowo poprawiłoby efektywność ekonomiczną transportu miejskiego w Szczecinie wymienia się często racjonalizację przebiegu linii autobusowych w centrum miasta, np. skrócenie przebiegu linii 81 do ronda Szyrockiego w zamian za jej wydłużenie na obrzeżach.

Reasumując, publiczny transport zbiorowy na terenie Aglomeracji Szczecińskiej zyskuje na jakości. W wypadku wprowadzania kolejnych przekształceń w ramach lokalnej sieci komunikacyjnej istnieje realna szansa na ograniczenie kongestii na ulicach Szczecina, a co za tym idzie podwyższenie jakości życia mieszkańców. Należy mieć jednak na uwadze, iż dopiero uruchomienie systemu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej oraz Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju przyniesie najbardziej pożądane zmiany, bowiem to konkurencyjny i dostępny transport szynowy powinien stanowić kręgosłup komunikacyjny na obszarach metropolitalnych.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Aleksandrów: Do Łodzi na różnych biletach

Prawo & Finanse

Aleksandrów: Do Łodzi na różnych biletach

Kasper Fiszer 30 maja 2014

Pabianice. Miasto zastępuje prywatnego przewoźnika

Komunikacja

Pabianice. Miasto zastępuje prywatnego przewoźnika

Kasper Fiszer 17 kwietnia 2014

Oborniki – wzorzec komunikacji miejskiej dla miasteczek

Komunikacja

Oborniki – wzorzec komunikacji miejskiej dla miasteczek

Dominik Wójcik 07 kwietnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5