Trwają intensywne prace rozbiórkowe na placu Rodła i alei Wyzwolenia. Tam, gdzie to możliwe, rozpoczyna się wykonanie koryta pod nowe jezdnie i torowisko. Roboty w ramach torowej rewolucji prowadzone są w wielu miejscach jednocześnie.
Minęło pierwszych 6 miesięcy prac w ramach przebudowy torowisk na odcinku od Dworca Niebuszewo do placu Rodła. Do tej pory to skomplikowane zadanie przebiega zgonie z harmonogramem. W ubiegłym tygodniu na Niebuszewie prowadzone były między innymi prace torowe – wykonanie górnej płyty torowej na ul. Kołłątaja i betonowanie dolnej płyty na ulicy Asnyka. Jednocześnie trwa przebudowa sieci ciepłowniczej na ul. Orzeszkowej, w widoczni są także brukarze w rejonie ronda Sybiraków. W centrum wykonane było koryto i podbudowy pod peron przy parku na ul. Matejki, trwały prace brukarskie na ulicy Małopolskiej i Mazowieckiej. Odbyło się również betonowanie górnej płyty na placu Hołdu Pruskiego.
Najbliższe dni zapowiadają się równie intensywnie, a planowane są między innymi:
- Prace rozbiórkowe i wykonanie koryta : torowisko i jezdnie – pl. Rodła i aAl. Wyzwolenia
- Prace brukarskie – wykonanie peronu przy pl. Żołnierza Polskiego
- Wykonanie odcinków odwodnienia terenu wzdłuż Al. Wyzwolenia
- Wykonanie kanalizacji kablowej pod oświetlenie uliczne
- Wykonanie kanalizacji teletechnicznej w rejonie pl. Żołnierza Polskiego,
- Montaż fundamentów pod słupy trakcyjne – pl. Rodła
- Tyczenie sytuacyjne i wysokościowe zaprojektowanych elementów uzbrojenia podziemnego oraz konstrukcji dróg i torowiska
- Wykonanie warstw konstrukcji jezdni oraz podbudów – rejon pętli Dworzec Niebuszewo oraz na odc. ul. Boguchwały – ul. Kadłubka
- Prace brukarskie w obrębie Ronda Sybiraków oraz na ul. Asnyka do pętli Dworzec Niebuszewo
- Wykonanie podbudów drogowych pod chodnik – Rondo Sybiraków
- Budowa peronu tramwajowego w ciągu ul. Matejki (dwie strony) oraz dokończenie peronu przy pl. Żołnierza Polskiego – prace brukarskie, kontynuacja
- Prace brukarskie w rejonie skrzyżowania z ul. Mazowiecką – ustawianie obrzeży, wykonanie chodnika
- Prace brukarskie na przejściu dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Matejki / ul. Piłsudskiego
- Przełożenie nawierzchni chodników między ul. Mazowiecką i ul. Małopolską oraz w miejscu włączenia sieci wodociągowej przy ul. Matejki
- Wykonanie fundamentów trakcyjnych oraz montaż słupów, przebudowa kabla trakcyjnego w rejonie ul. Małopolskiej
Projekt przebudowy torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu al. Niepodległości – pl. Żołnierza Polskiego – Matejki – al. Wyzwolenia – pl. Rodła – rondo Giedroycia – Dworzec Niebuszewo zakłada poprawę infrastruktury tramwajowej na łącznym odcinku około 8 kilometrów toru pojedynczego,. Jest to jedna z największych inwestycji, a z pewnością najbardziej skomplikowane logistycznie zadanie realizowane w Szczecinie. Poprawi ich komfort i bezpieczeństwo. Zadanie jest skomplikowane i wymagające, zostało podzielone na kilka etapów.
Zakres robót obejmuje:
- przebudowę torowiska w al. Niepodległości oraz al. Wyzwolenia do ronda Giedroycia,
- przebudowę torowiska w ciągu ul. Kołłątaja, ul. Asnyka,
- przebudowę pętli Dworzec Niebuszewo,
- przebudowę torowiska w ciągu pl. Żołnierza Polskiego, ul. Matejki i ul. Piłsudskiego,
- przebudowę placu Rodła i placu Żołnierza Polskiego,
- przebudowę torowiska wraz z siecią trakcyjną w pasie rozdziału na odcinkach wydzielonych oraz przebudowę całej ulicy na odcinkach torowiska wbudowanego w jezdnię (łącznie ok. 8034 mtp),
- nadanie priorytetu dla komunikacji miejskiej na całym odcinku poprzez wykonanie pasów autobusowo-tramwajowych,
- budowę przystanków „wiedeńskich” tramwajowych/przebudowę peronów przystankowych,
- integrację przestanków autobusowych i tramwajowych,
- ułatwienie przesiadek, poprawa komfortu obsługi pasażerów,
- budowę wydzielonych miejsc postojowych,
- budowę pasów rowerowych,
- przebudowę chodników oraz zjazdów,
- przebudowę sieci trakcyjnej,
- przebudowę oświetlenia ulicznego,
- przebudowę sygnalizacji świetlnej wraz ze zmianą organizacji ruchu.
Wykonawca – ZUE – ma w sumie 720 dni kalendarzowych od dnia podpisania umowy na zadanie. Wartość umowy to 174,4 mln zł.