Trzynaście miesięcy będzie miało biuro projektowe BPBK SA z Gdańska na przygotowanie projektów i uzyskanie wszelkich pozwoleń dla 24 węzłów przesiadkowych Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, które powstaną na terenie gminy Szczecin. W czwartek przed dworcem Szczecin-Dąbie wiceprezydent Michał Przepiera podpisał umowę z Janem Tadeuszem Kosiedowskim, prezesem BPBK. Wartość kontraktu to 2,6 miliona złotych brutto.
– To kolejny krok przybliżający nas do powstania nowoczesnego i kompleksowego systemu komunikacji publicznej na terenie szczecińskiej metropolii – mówił Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina. – Przystanki węzłowe pozwolą sprawnie i omijając korki poruszać się zarówno po Szczecinie, jak i na znacznej części Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.
14 lipca 2018 r. Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, działając w imieniu gminy Miasto Szczecin ogłosiło przetarg na Wykonanie dokumentacji projektowej na zadanie: Budowa węzłów i przystanków przesiadkowych wraz z urządzeniami związanymi z integracją transportu, na liniach kolejowych 273, 351, 401 i 406 w ramach Projektu Budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351. Otwarcie ofert nastąpiło 23 sierpnia 2018 r. Spośród dwóch ofert komisja przetargowa wybrała propozycję BPBK opiewającą na 2,6 miliona złotych brutto. Wykonawca będzie miał 13 miesięcy, od chwili podpisania umowy, na przygotowanie 24 projektów przystanków węzłowych wraz z uzyskaniem dla wszystkich pozwoleń na budowę.
Projekt Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, który w sumie ma kosztować ponad 740 mln zł przewiduje modernizację linii lokalnej nr 406 od Szczecina Głównego do stacji Police wraz z budową drugiego toru na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Turzyn, budowę systemu sterowania ruchem pociągów z centrum sterowania na stacji Szczecin Gocław, budowę systemu informacji dla podróżnych na stacjach i przystankach Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, budowę bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo – drogowych.
Szczecińska SKM będzie miała 40 przystanków w tym 9 nowych (Szczecin Ku Słońcu, Szczecin Arkońska, Szczecin Nad Odrą, Police Piłsudskiego, Szczecin Trzebusz, Goleniów Park, Szczecin Dunikowo, Szczecin Żydowce, Szczecin Łasztownia). Przy stacjach powstanie 2580 miejsc parkingowych, w tym w Szczecinie – 1879 szt. Dla rowerów powstanie 630 miejsc parkingowych. Zmodernizowanych lub wybudowanych zostanie 37 obiektów inżynieryjnych tj. mostów, wiaduktów kolejowych i kładek oraz 12 przejść pod torami kolejowymi.
Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego (BPBK SA) jest firmą projektową działającą w Gdańsku od 1951 r. BPBK s.a z powodzeniem wykonało, na terenie praktycznie całego kraju, szereg projektów infrastrukturalnych, w przeważającej ilości związanych z rozwojem transportu publicznego. Ostatnie realizacje to między innymi: studium wykonalności Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, projekt przebudowy ul. Struga w Szczecinie, od ul. Pomorskiej do ul. Jasnej (budowa na podstawie tego projektu uzyskała tytuł „Budowy roku 2013” nadany przez Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa), projekt Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju na odcinku od Basenu Górniczego do osiedla Kijewo, projekt linii tramwajowej w Olsztynie, projekt ul. Szafera w Szczecinie z linią tramwajową i pętlą tramwajowo-autobusową przy hali Azoty Arena.