Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Szczecin. O przyszłości Jagiellońskiej - jednej z centralnych arterii

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-05-2014
Ostatnia modyfikacja:
04-02-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Szczecin. O przyszłości Jagiellońskiej - jednej z centralnych arterii
fot. Arkadiusz Wielemborek, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commonsZabytkowa szkoła przy Jagiellońskiej
Dwa spotkania w sali sesyjnej szczecińskiej Rady Miasta, podczas których dyskutowano o remoncie nawierzchni na Jagiellońskiej, nie zadowoliły mieszkańców. Jak pokazują ostatnie konsultacje, chęć do dyskusji o przyszłości ulicy jest, ale miasto zdaje się nie traktować tej chęci poważnie. Według przedstawicieli stowarzyszenia „Szczecinianie decydują”, mieszkańcy nie mają realnej możliwości uczestniczenia w projekcie.

– Na sobotnim i wtorkowym spotkaniu była możliwość zadawania pytań związanych z planowaną nową organizacją ruchu. Tymczasem w zaciszu gabinetów powstaje kolejny projekt, który nie był omawiany na spotkaniach konsultacyjnych, a jego założenia nie ujrzały światła dziennego. Projekt ten (na razie przygotowywany jako Program Funkcjonalno-Użytkowy), jak przyznał dyrektor Biura Strategii, przygotowywany jest przez urzędników wraz z wąską grupą osób jednego ze szczecińskich stowarzyszeń.

Po raz kolejny szczecinianie, a w tym handlowcy z Jagiellońskiej, zostali wykluczeni z udziału w tworzeniu projektu – komentują przedstawiciele stowarzyszenia działającego na rzecz tego, aby mieszkańcy mogli współdecydować o sprawach miasta. Ich zdaniem, brak społecznego udziału w kreowaniu nowego charakteru przestrzeni na Jagiellońskiej sprowadzi ideę Deptaka Gwiaździstego, podjęto wiele lat temu, do zwykłego remontu chodników, jakich w Szczecinie już trochę było. - Równa nawierzchnia i szerszy chodnik ułatwi chodzenie pieszo, ale to zbyt mało by ożywić ulicę – komentują członkowie stowarzyszenia.

„Szczecinianie decydują” przykładu sprawnie działającej partycypacji szukają poza granicami naszego kraju. I znajdują – w Bordeaux, gdzie trwa właśnie przebudowa jednego z ważnych placów. - Tamtejsze władze do planowania przebudowy wykorzystały kapitał społeczny w najlepszy z możliwych sposobów – wzięli oni znaczący udział w zaprojektowaniu przestrzeni. Konsultacje społeczne trwały około 3 lat i były podzielone na 3 różne etapy.

W pierwszym opracowano założenia na podstawie których przygotowano specyfikację do ogłoszenia konkursu architektonicznego. Następnie odbyła się praca z projektantami zwycięskiego projektu nad szczegółami – okrągłe stoły moderowane przez urzędników, architektów, urbanistów, mieszkańców i przedsiębiorców debatowały na temat zieleni, przemieszczania się, parkowania, oświetlenia, czystości, rynku i przemieszczania się podczas trwania budowy. W ostatnim etapie w dużej skali miasto informowało o tym jak będzie wyglądał ostatecznie plac i badało opinię publiczną – przedstawiają społecznicy i dodają, że w Szczecinie takie konsultacje wyglądają zgoła inaczej. - Od momentu rozpoczęcia kampanii związanej ze zmianą parkowania na Jagiellońskiej zaproszono Szczecinian do współudziału dwukrotnie. Raz na spotkania informacyjne (inaczej tego nie mogę nazwać), a następnie dano im do rąk miotły i zachęcano do 'społecznego' zamiatania... - narzekają działacze.

Zmiany na Jagiellońskiej mają sprawić, że jedna z ważniejszych arterii miasta stanie się przyjazna wszystkim uczestnikom ruchu drogowego: pieszym, korzystającym z komunikacji miejskiej, rowerzystom, ale również kierowcom pojazdów samochodowych. Projekt przewiduje wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na odcinku od al. Wojska Polskiego do pl. Lotników w Szczecinie. Zmiany będą polegały na wyznaczeniu po jednej stronie jezdni miejsc postojowych skośnych pod kątem 60 stopni, całkowicie na jezdni. Zmiany mają kosztować około 50 tys. zł.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kopenhaga zlikwiduje w centrum połowę miejsc parkingowych

Przestrzeń

Kopenhaga zlikwiduje w centrum połowę miejsc parkingowych

Przemysław Farsewicz 11 stycznia 2023

Warszawa zazieleni odcinek Marszałkowskiej. Oferty na projekt

Przestrzeń

Budżet Sosnowca na 2023 r. Nowa linia tramwajowa i auta pod ziemią

Przestrzeń

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Kopenhaga zlikwiduje w centrum połowę miejsc parkingowych

Przestrzeń

Kopenhaga zlikwiduje w centrum połowę miejsc parkingowych

Przemysław Farsewicz 11 stycznia 2023

Warszawa zazieleni odcinek Marszałkowskiej. Oferty na projekt

Przestrzeń

Budżet Sosnowca na 2023 r. Nowa linia tramwajowa i auta pod ziemią

Przestrzeń

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5