Miasto Szczecin rozpisało przetarg na 11 autobusów elektrycznych standardowej długości. To pierwsze takie autobusy w tym mieście. W części zostaną kupione dzięki funduszom unijnym, a w części dzięki programowi GEPARD. Z zakupem wiąże się przebudowa zajezdni Klonowica.
W pierwszym kwartale 2020 r. flota Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego Klonowica w ramach dwóch projektów zostanie zwiększona o 11 elektrobusów o długości 12 m. Jak tłumaczy urząd miasta, pojazdy pojawią się w miejscach, w których uciążliwość tradycyjnego napędu spalinowego i jego skutki środowiskowe są najbardziej odczuwalne dla otoczenia. Zwraca też uwagę na oszczędności jeśli chodzi o paliwo. Oferty można składać do 18 października.
Miasto na razie poinformowało o przetargu, choć jeszcze nie opublikowano nawet ogłoszenia o nim. Nie wiadomo więc jak w szczegółach będą wyglądały autobusy. Wiadomo tylko, że mają być ładowane na zajezdni i doładowywane ładowarkami w kilku punktach Szczecina.
Autobusy zostaną kupione częściowo za pieniądze zewnętrzne, choć w większości za pojazdy Szczecin zapłaci z własnego budżetu. Pięć z nich zyska dofinansowanie z RPO województwa zachodniopomorskiego. Tu ich zakup jest szacowany na ok. 15 mln zł a dofinansowanie sięgnie 5,7 mln zł. Pozostałe sześć autobusów zostanie kupione dzięki pieniądzom z programu GEPARD (to program pomocowy NFOŚiGW, który zastąpił wcześniejszą GAZELę). W tym przypadku szacowane koszty to prawie 18,5 mln zł, a dofinansowanie to 6 mln zł.
W związku z wprowadzeniem elektrobusów przebudowana zostanie zajezdnia Klonowica (w szczecinie przewozami zajmują się cztery firmy miejskie zorganizowane wokół konkretnej zajezdni), co ma ją dostosować do stacjonowania i ładowania pojazdów, a także planowane jest postawienie kilku punktów do ładowania autobusów w mieście. Jeszcze w tym roku ma być gotowa dokumentacja techniczna tej inwestycji.
Szczecin bierze udział w konkursie NCBiR „Bezemisyjny transport publiczny”, w ramach którego zwycięzca zbuduje nowy autobus elektryczny w krajowych komponentów. 27 miast i przedsiębiorstw samorządowych zadeklarowało, że kupi nowe autobusy. Szczecin zgłosił możliwość zakupu 10 sztuk pojazdów o długości 12 m, z opcją rozszerzenia o kolejnych 10 pojazdów.