Szczecin zakłada, że po budowie nowej trasy tramwajowej do Mierzyna w ten rejon miasta wciąż będą kursować dwie linie - jedna do nowej krańcówki przy Maczka a druga do nowej pętli przy CH Ster. W drugą stronę tramwaje mają kursować zarówno przez Okulickiego jak i przez Ku Słońcu
Kilka dni temu władze Szczecina pochwaliły się z
aktualizowaną koncepcją Tramwaju do Mierzyna, który miałby być kolejną zupełnie nową trasą tramwajową, jaka powstanie w stolicy Pomorza Zachodniego. Przypomnijmy, że projekt zakłada przedłużenie tramwaju do
trzytorowej krańcówki zlokalizowanej w rejonie skrzyżowania ulic Generała Maczka i Polskich Marynarzy.
Ponadto w ramach zadania zostanie też zbudowana pętla tramwajowa przy galerii Ster (mniejsza niż do tej pory zakładano) a modernizację przejdzie też torowisko na Okulickiego, które w końcu zostanie wydzielone z jezdni, przez co tramwaje przestaną utykać w korkach za autami, tak jak ma miejsce obecnie. Szczegóły zmian w projekcie
można znaleźć w tym tekście.Co najistotniejsze, budowa nowej trasy w zaktualizowanym kształcie da zupełnie nowe możliwości do prowadzenia ruchu tramwajowego w tym rejonie miasta, bowiem w jej wyniku tramwaje będą mogły kończyć swój bieg na dwóch klasycznych pętlach - przy Kwiatowej (tak jak obecnie) oraz nowej przy galerii Ster a także na “krańcówce” przy Osiedlu Za Sterem. Daje to więc aż trzy możliwości w stosunku do jednej obecnie. Jakie plany obsługi tego rejonu miasta po budowie wydłużenia tramwaju ma więc organizator komunikacji - Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie?
Dwie linie - jedna do Maczka, druga do klasycznej pętli
Jak mówi nam Kacper Reszczyński, starszy inspektor z Zespołu ds. Mediów, Skarg i Wniosków w ZDiTM Szczecin wstępne założenia zakładają, że w ten rejon miasta wciąż będą docierały dwie linie tramwajowe - obecnie są to “ósemka” oraz “dziesiątka”.
– Prawdopodobne jest kursowanie jednej linii obsługiwanej taborem dwukierunkowym do krańcówki przy ul. Maczka oraz jednej obsługiwanej taborem jednokierunkowym do klasycznej pętli przy CH Ster. Zaznaczam jednak, że jest zdecydowanie zbyt wcześnie, aby obecnie podejmować wiążące decyzje – mówi Reszczyński.
Co bardzo istotne, krańcówka przy Maczka ma być trzytorowa, co ma pozwolić na regularną obsługę dwóch linii tramwajowych. Można więc przypuszczać, że docelowo, po nabyciu większej liczby taboru dwukierunkowego przez Tramwaje Szczecińskie, do krańcówki powinna dojeżdżać także druga linia, choć jest to spojrzenie autora tekstu, a nie oficjalne plany miasta.
Do centrum na dwa sposoby
Inwestycja obejmie oczywiście budowę brakującego drugiego toru na ulicy Ku Słońcu - od Ronda Gierosa do wjazdu na obecną pętlę Gumieńce, co sprawi, że tramwaje jadące w kierunku centrum miasta będą miały różne możliwości trasowania powrotnego, co zresztą ma zostać wykorzystane.
– Prawdopodobnie jedna linia kursować będzie przez ul. Ku Słońcu, a druga przez ul. Okulickiego, ale wszystko zależy od udrożnienia ul. Okulickiego dla komunikacji miejskiej. W przypadku utrzymania obecnej sytuacji (przejazd tramwaju przez ul. Okulickiego zajmujący w godzinach szczytu kilkanaście minut) skierowanie tramwaju przez tę ulicę będzie niezasadne ze względu na brak atrakcyjności dla pasażerów, w związku z czym obie linie kursować będą przez ul. Ku Słońcu – zwraca uwagę Kacper Reszczyński.
Przy takim układzie tras do i z Gumieniec obecna pętla przy Kwiatowej pozostanie jako przystanek przelotowy, choć z jednoczesną możliwością kończenia i zaczynania tu biegu regularnych kursów.
Ile potrzeba taboru?
Przy okazji pytań o planowany układ połączeń zapytaliśmy ZDiTM także o to, ile tramwajów w szczycie, w dni robocze, jest potrzebnych do obsługi obecnych linii nr 8 oraz nr 10. Jest to istotne dlatego, że Tramwaje Szczecińskie mają aktualnie 6 tramwajów dwukierunkowych a niedługo ta liczba wzrośnie do 18 pojazdów (w czerwcu 2026 r.), co ciągle jest małą liczbą, zwłaszcza biorąc pod uwagę chęć regularnej obsługi (pierwszej w mieście) linii tramwajowej takim taborem oraz dalszej konieczność modernizacji i remontów obecnej sieci tramwajowej, podczas której ZDiTM chętnie korzysta z taboru dwukierunkowego do utrzymywania choćby cząstkowego ruchu tramwajów - tak jak aktualnie
na Al. Powstańców Wielkopolskich.
– Obecnie do obsługi linii 8 w szczycie potrzebne jest siedem pociągów tramwajowych, a linii 10 dziewięć pociągów. W momencie wydłużenia wspomnianych linii do CH Ster i do ul. Maczka nie będzie potrzeby wprowadzania dodatkowych składów – mówi nam przedstawiciel ZDiTM Szczecin.
Gdyby szczytowa częstotliwość 12-minutowa, wprowadzona zresztą kilkanaście dni temu, została zwiększona do zapowiadanych 10 minut, to do obsługi linii nr 8 potrzeba by uruchomić 9 tramwajów a na linii nr 10 jedenaście składów – Obecnie przez braki kadrowe i taborowe przewoźnika nie jest możliwe wprowadzenie takiego rozwiązania – kończy Kacper Reszczyński.