Partnerzy serwisu:
Mobilność

Szczecin jak Helsinki. Będzie można zamówić autobus przez telefon

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2016-03-30 15:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Szczecin jak Helsinki. Będzie można zamówić autobus przez telefon
PKS Szczecinfot. Szczecinolog, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons
Od kwietnia ruszy na szczecińskim osiedlu Podjuchy zorganizowana przez tamtejszy ZDiTM linia autobusowa… bez linii. Dwa minibusy marki Mercedes będą wozić pasażerów, którzy wcześniej poproszą o to przez telefon, z miejsca które sobie zażyczą. Autobusy mają dowozić pasażerów do pętli autobusowej. To rozwiązanie, na którym chcą oprzeć swój transport publiczny m.in. Helsinki, a uczestnicy niedawnych targów IT Trans w Karlsruhe widzą w nim przyszłość transportu publicznego.

Już w zeszłym roku szczecińscy urzędnicy zapowiadali uruchomienie takiej usługi, przy czym twierdzili, że ruszy z początkiem tego roku. Teraz mowa o kwietniu i też nie podano konkretnej daty jej uruchomienia. Ale w przetargu wybrano już przewoźnika (PKS Szczecin), który za 740 tys. zł zrealizuje usługę do końca roku.

Jak zamówić autobus

Osiedle na Podjuchach położone jest na wzgórzach, stąd niektórzy mieszkańcy mogą mieć kłopot z dostaniem się do pętli. Usługa będzie więc polegała na możliwości zamówienia niewielkiego busa, mieszczącego do 20 pasażerów, ale przystosowanego do przewożenia osób niepełnosprawnych, przez telefon lub przez internet, a także przez smartfona. ZDiTM rozważa na razie 17 punktów, w których ma się zatrzymywać autobus. Trasa będzie zmienna, algorytm wyliczy najbardziej optymalną drogę między punktami z jakich wpłynęły zgłoszenia. Pasażer otrzyma informację zwrotną, że może liczyć na zamówiony kurs. Urzędnicy wskazują, że najlepiej zamówić autobus z 24–godzinnym wyprzedzeniem, bo im wcześniej to zrobimy, tym bardziej do naszego życzenia będzie dostosowana trasa.

– Nie będzie odjazdów autobusów bez pasażera, częstotliwość kursowania wyznaczy natomiast, ze względu na specyfikę tego rodzaju transportu, pasażer – tłumaczył w zeszłym roku Krzysztof Miler. Na kursy będą obowiązywały bilety komunikacji miejskiej, choć początkowo nie będzie można ich kupić w pojeździe.

Mieszkańcy osiedla chcieliby, żeby autobusy miały też inne przystanki docelowe niż tylko pętla autobusowa (sens takiej komunikacji polega właśnie na dowiezieniu pasażerów do regularnych linii). W rozmowie ze szczecińską „Gazetą Wyborczą” wspominają o dwóch szkołach i kościele. Chcą też by autobusy kursowały przez cały tydzień, a nie tylko w dni powszednie.

Helsinki mają plan

To nie jest usługa nowa, nawet w Polsce (od kilku lat podobna funkcjonuje w Krakowie), ale od pewnego czasu budzi duże emocje, bo specjaliści ds. transportu publicznego właśnie na takim zindywidualizowaniu usług widzą przyszłość tej branży. Od trzech lat tzw. Kutsuplus działa w Helsinkach. To dziewięcioosobowe busy, droższe niż zwykłe autobusy, ale tańsze niż taksówki. Każdy z pasażerów płaci dzięki smartfonowej aplikacji za podróż od punktu A do punktu B.

W Helsinkach Kutsuplus to część planu zakładającego, że do 2025 r. samochód stanie się w tym mieście zbędny, bo całość potrzeb transportowych spełni komunikacja publiczna. Według ekspertów jeśli i inne miasta chciałyby sobie postawić podobny cel, zarządcy komunikacji publicznej powinni czerpać wzory jeśli chodzi o obsługę klienta od takich firm jak Uber, czy Lyft, które za podstawowy cel stawiają sobie maksymalne uproszczenie korzystania z ich usług po stronie pasażera. Mówił o tym w rozmowie z naszym serwisem m.in. Frode Hvattum, dyrektor ds. rozwoju spółki Ruter, czyli organizatora transportu w Oslo.

W Szczecinie biorą pod uwagę rozszerzenie tej usługi na inne dzielnice pod warunkiem, że sprawdzi się w Podjuchach.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Wrocław szuka przewoźnika dla linii podmiejskich

Komunikacja

Wrocław szuka przewoźnika dla linii podmiejskich

Jakub Dybalski 12 kwietnia 2016

Kto opowie Wam o transporcie przyszłości na MobilityPoland

Mobilność

Kto opowie Wam o transporcie przyszłości na MobilityPoland

Jakub Dybalski 23 marca 2016

Solaris ma już 20 lat

Komunikacja

Solaris ma już 20 lat

jd/inf. pras. 22 marca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5