Partner serwisu
Przestrzeń

Szczecin i zmiany w SPP

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
12-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Wiadomości Szczecin

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Szczecin i zmiany w SPP
fot. Wiadomości Szczecin
Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, nowy cennik opłat w SPP, możliwość wyboru nie jednej, a dwóch ulic w abonamencie mieszkańca, PPN na parkingu vis a vis Pomnika Czynu Polaków. To najważniejsze propozycje zmian w Szczecinie.

W środę (12.09) rozpoczęły się konsultacje społeczne w sprawie modyfikacji systemu parkowania w Szczecinie. Przedmiotem konsultacji jest prezentacja pt. „Utworzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz inne propozycje zmian systemu parkowania w Szczecinie”. Zawarte w prezentacji propozycje zmian w SPP opierają się na wynikach badań działania Strefy Płatnego Parkowania wykonanych w latach 2023 – 2024.

Po konsultacjach nowelizacją uchwały o SPP zajmą się komisje Rady Miasta. Głosowanie nad ostateczną wersją projektu planowane jest na sesji 29 października.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania

Prezentacja została przygotowana przez Wydział Gospodarki Komunalnej i spółkę NiOL, operatora SPP. Najważniejszą nowością jest pomysł utworzenia Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania na Starym Mieście - między Tkacką a Mściwoja i Panieńską. Ulice wchodzące w jej skład na grafice poniżej są oznaczone kolorem niebieskim.

Główne założenia ŚSPP:
  • parkowanie płatne we wszystkie dni tygodnia w godzinach od 8 do 22
  • stawka za pierwszą godzinę parkowania 8 zł.
  • mieszkańcy ŚSPP mają prawo do abonamentu rocznego w cenie 500 zł (albo półrocznego za 250 zł).
  • posiadacze abonamentu mogą parkować bez dodatkowych opłat na całym obszarze ŚSPP.

– Stare Miasto ze względu na swoje walory architektoniczne, ciasny układ ulic wymaga szczególnej ochrony przed nadmiarem samochodów – informuje Wojciech Jachim, Rzecznik NiOL. – O ustalenie ŚSPP na Starym Mieście od dawna zabiega Rada Osiedla Stare Miasto argumentując to tym, że ze względu na atrakcyjność turystyczną (i gastronomiczną) problemy z parkowaniem są tam nie tylko w dni robocze, ale także w weekendy i popołudniami.

Zgodnie z Ustawą o drogach gmina o liczbie mieszkańców powyżej 100 tys. może ustalić ŚSPP na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, przy czym stawki za postój mogą być tu wyższe niż w SPP i obowiązywać siedem dni w tygodniu.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania


SPP nieco szersza



Zmiana granic SPP ma mieć charakter kosmetyczny, choć w jednym przypadku symboliczny. W rejonie Teatru Polskiego autorzy prezentacji proponują uzupełnienie SPP o fragment ulicy Montwiłła. Druga poprawka dotyczy obleganej przez pojazdy Bramy Głównej Cmentarza Centralnego (podstrefa żółta objęłaby dodatkowy odcinek ulicy Ku Słońcu między Rondem Pileckiego a Bramą Główną CC.). I wreszcie trzecia, praktyczna, ale i symboliczna zmiana przesuwa granicę SPP na Łasztownię. Łasztownia z zaniedbanej dzielnicy portowej przeobraża się w atrakcyjną część centrum miasta, a wraz tym zwiększa się tu ruch pojazdów. Stąd propozycja, aby podstrefą żółtą objąć ulice Władysława IV oraz Zbożową.

Autorzy opracowania postulują również zmniejszenie udziału podstrefy żółtej w rejonach, gdzie rotacja aut jest niewystarczająca.

Nowy cennik na nowe czasy

Poprzednia zmiana cennika SPP nosi datę marzec 2021 roku. Od tego czasu skumulowana inflacja wyniosła w Polsce ok. 35 proc. a liczba pojazdów w Szczecinie zbliżyła się do 350 tys.

– Celem zmian w cenniku jest urealnienie opłat w stosunku do inflacji i poprawa dostępności miejsc postojowych w Strefie Płatnego Parkowania – mówi Wojciech Jachim, Rzecznik NiOL.

Poniżej propozycje zmian w poszczególnych kategoriach opłat.

Opłaty jednorazowe i abonamentowe


Opłaty zryczałtowane



Nominalna opłata dodatkowa ma wzrosnąć z 200 do 400 zł, ale jeśli zostanie wniesiona w ciągu 7 dni kalendarzowych od dnia wystawienia zawiadomienia o nieopłaconym postoju lub otrzymania pocztą zawiadomienia o nieopłaconym postoju będzie wynosiła 200 zł.

Ułatwienie dla mieszkańców strefy i inne zmiany w regulaminie

Obecnie mieszkaniec obszaru SPP może zakupić abonament uprawniający do postoju na ulicy, przy której zamieszkuje albo na ulicy przyległej, przy czym opłata ważna jest tylko dla jednej wskazanej przez posiadacza pojazdu ulicy. Nowa propozycja umożliwia postój na dwóch ulicach – zamieszkania i wybranej sąsiedniej (niekoniecznie przyległej).

Inne proponowane zmiany w regulaminie SPP:
  • wprowadzenie abonamentu zastępczego, umożliwiającego wykorzystania zakupionego abonamentu na pojazd inny niż ten, na który został wykupiony – np. w czasie naprawy samochodu w warsztacie
  • wymuszenie rotacji pojazdów na miejscach dla zaopatrzenia poprzez wprowadzenie biletu darmowego dla aut zaopatrzenia pobieranego z parkomatu na okres np. 15 minut
  • doprecyzowanie definicji opiekuna osoby niepełnosprawnej
  • wymóg notarialnego potwierdzenia umowy użyczenia pojazdu.

Płatne Parkingi Niestrzeżone – dwa albo trzy do likwidacji

Płatne Parkingi Niestrzeżone (PPN) są położone poza drogami publicznymi, można więc stosować na ich terenie inne niż w Strefie Płatnego Parkowania zasady korzystania z postoju, inne ceny i regulamin.

W Szczecinie jest obecnie sześć Płatnych Parkingów Niestrzeżonych:
  • PPN Trasa Zamkowa
  • PPN Czarnieckiego
  • PPN Ogińskiego
  • PPN Szymanowskiego
  • PPN Orła Białego
  • PPN Dolny Taras.

Dwa z nich zgodnie z prezentacją do konsultacji zostaną zlikwidowane. Chodzi o PPN Orła Białego z uwagi na brak miejsc postojowych po planowanej przebudowie placu oraz o PPN Szymanowskiego. W tym drugim przypadku powodem likwidacji jest funkcjonowanie na tej samej ulicy SPP i wynikające stąd problemy kierowców z wyborem właściwego parkomatu (PPN czy SPP). Niewykluczone, że również PPN Ogińskiego zostanie zlikwidowany, a jego miejsce zajmie podstrefa czerwona SPP. Trwają analizy formalno-prawne. Jest szansa, że stosowny projekt uchwały pojawi się w porządku obrad sesji 29 października.

Nowy PPN Jasne Błonia ma natomiast powstać na parkingu przy ul. Piotra Skargi, vis a vis Pomnika Czynu Polaków.

Proponowane ceny za I godziny działania:


Orientacyjny harmonogram zmian

  • Strefa Płatnego Parkowania:
a) I kwartał 2025 w zakresie zmian wysokości opłat
b) II kwartał 2025 w obszarze organizacji ruchu SPP – zmiana podstref

  • Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania: I kwartał 2025
  • Płatne Parkingi Niestrzeżone: I kwartał 2025 (wyłączenie PPN Plac Orła Białego wynikać będzie z przekazania placu wykonawcy przebudowy).

Przebieg i cel konsultacji

Konsultacje społeczne w sprawie zmian w systemie parkowania zostały ogłoszone na podstawie zarządzenia Prezydenta Miasta. Potrwają do 11 października 2024 roku. Ich celem jest zebranie od mieszkańców Szczecina opinii na temat treści prezentacji pt. „Utworzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz inne propozycje zmian systemu parkowania w Szczecinie” Prezentacja znajduje się na stronie konsultuj.szczecin.pl

Opinie i uwagi w ramach konsultacji można składać:
  • za pomocą poczty elektronicznej, wysyłając je na adres e-mail: konsultacje@spp.szczecin.pl
  • oraz w wersji papierowej, wrzucając je do urny konsultacyjnej, znajdującej się w siedzibie Urzędu Miasta Szczecin, pl. Armii Krajowej 1, w Wydziale Gospodarki Komunalnej, przed wejściem do pokoju nr 16.
Informacja o wynikach konsultacji zostanie podana do publicznej wiadomości w terminie 30 dni od daty ich zakończenia na stronie internetowej: konsultuj.szczecin.pl oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Szczecin.

Więcej szczegółów: konsultuj.szczecin.pl

Nowy Ład Parkingowy


Zaproponowana w konsultacjach koncepcja zmian w systemie parkowania odwołuje się do założeń polityki komunikacyjnej i parkingowej Szczecina ogłoszonych w 2020 roku w opracowaniu pn. „Nowy Ład Parkingowy”.

Nowy Ład Parkingowy wprowadził podział miasta na trzy strefy o różnych priorytetach komunikacyjnych:
  • Strefę Strategicznej Interwencji (z preferencją dla pieszych, komunikacji publicznej, elektromobilności i uzupełniających środków komunikacji, ze stopniowym ograniczaniem ruchu prywatnych aut na Starym Mieście i Łasztowi) - kolor żółty na mapie;
  • Strefę Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej (strefa preferencji dla komunikacji publicznej i elektromobliności z udziałem aut prywatnych) – kolor niebieski.
  • Strefę Zewnętrzna (obszar poza śródmieściem oddzielony linią SKM - bez ograniczeń w ruchu z uwzględnieniem parkingów buforowych na granicy strefy) – kolor fioletowy.
Integralną częścią Nowego Ładu Parkingowego jest budowa – począwszy od 2022 roku - parkingów P+R, parkingów przy stacjach SKM, które umożliwią łączenie różnych rodzajów transportu w trakcie jednej podróży. Ponadto utworzono płatne parkingi niestrzeżone, powstały nowe węzły przesiadkowe (Granitowa, Szafera, Głębokie, Łękno), w budowie jest Szczecińska Kolej Metropolitalna.

Nadrzędnym celem zmian jest poprawa jakości życia w mieście poprzez zmniejszenie emisji spalin, hałasu i gazów cieplarnianych. Drogą do tego celu jest zrównoważona mobilność, czyli stan, w którym wszystkie sposoby podróżowania po mieście; pieszo, komunikacją publiczną, rowerem czy prywatnym samochodem są równie dostępne i funkcjonalne.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gdańsk. Zmiany w SPP

Mobilność

Gdańsk. Zmiany w SPP

UM Gdańsk, gdansk.pl 09 września 2024

Strefa Płatnego Parkowania na Mokotowie będzie większa

Mobilność

SPPN na Saskiej Kępie już wkrótce

Przestrzeń

SPPN na Saskiej Kępie już wkrótce

UM Warszawa 21 sierpnia 2024

Kraków opóźnia rozwój Strefy Płatnego Parkowania

Prawo & Finanse

Kraków opóźnia rozwój Strefy Płatnego Parkowania

Redakcja/inf. pras. 10 lipca 2024

Kraków. Strefa Płatnego Parkowania bez zmian

Mobilność

Poznań. Nowocześniej w strefie płatnego parkowania

Mobilność

Zobacz również:

Gdańsk. Zmiany w SPP

Mobilność

Gdańsk. Zmiany w SPP

UM Gdańsk, gdansk.pl 09 września 2024

Strefa Płatnego Parkowania na Mokotowie będzie większa

Mobilność

SPPN na Saskiej Kępie już wkrótce

Przestrzeń

SPPN na Saskiej Kępie już wkrótce

UM Warszawa 21 sierpnia 2024

Kraków opóźnia rozwój Strefy Płatnego Parkowania

Prawo & Finanse

Kraków opóźnia rozwój Strefy Płatnego Parkowania

Redakcja/inf. pras. 10 lipca 2024

Kraków. Strefa Płatnego Parkowania bez zmian

Mobilność

Poznań. Nowocześniej w strefie płatnego parkowania

Mobilność

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5