Partnerzy serwisu:
Komunikacja

System Fala: Rozpoczął się rozruch w Pucku i Władysławowie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
06-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
06-10-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa InnoBaltica

Podziel się ze znajomymi:

Puck i Władysławowo to kolejne miasta, w których mieszkańcy mogą podróżować w systemie FALA w ramach tzw. publicznego rozruchu. Bilety lokalne jednorazowe oraz miesięczne są już dostępne w urządzeniach (falomatach oraz czytnikach) i można je nabyć w pojazdach PKS Gdynia, obsługujących gminne linie. Ponadto bilety miesięczne można zakupić też poprzez portal pasażera.

Spółka InnoBaltica, wdrażająca system FALA w województwie pomorskim, udostępniła w Pucku i Władysławowie funkcję podróży z kartą FALA oraz kartą płatniczą w pojazdach komunikacji miejskiej. Pasażerowie mogą korzystać z tego rozwiązania w ramach tzw. fazy publicznego rozruchu systemu, który będzie sukcesywnie obejmował następne miasta aż do momentu oficjalnego startu FALI, zapowiedzianego na 15 grudnia br. Od kilku tygodni działa też portal pasażera systemfala.pl, poprzez który można zakładać konto, zasilać wirtualną e-Portmonetkę oraz zamawiać kartę FALA.

– W Pucku i Władysławowie dostępne są w tej chwili dwie metody zakupu elektronicznego biletu jednorazowego: poprzez kartę FALA oraz kartę płatniczą. W grudniu dojedzie trzeci kanał sprzedaży e-biletów, czyli za pomocą aplikacji FALA, która zostanie upowszechniona w całym województwie pomorskim, a także będzie dostępna dla turystów. Bilety miesięczne można również nabyć poprzez falomat w autobusie, jednak bardziej komfortowo i w dowolnej chwili możemy to uczynić online, poprzez portal pasażera – informuje Cyprian Maciejewski, rzecznik prasowy InnoBaltiki.

FALA jako nowe rozwiązanie do wyboru

Warto podkreślić, że system FALA jest dodatkowym, rozwiązaniem, poszerzającym możliwości zakupu biletów w Pucku i Władysławowie. Dotychczasowe kanały dystrybucji biletów drukowanych, które kasuje się w tradycyjnych kasownikach, czy biletów miesięcznych, pozostają bez zmian. Wszystko obowiązuje i działa równolegle, a każdy pasażer indywidualnie może zdecydować, z której opcji chce skorzystać.

InnoBaltica zorganizowała kilka dyżurów informacyjnych dla mieszkańców Pucka i Władysławowa przed uruchomieniem systemu FALA. Ich celem była edukacja w InnoBusach, czyli Mobilnych Punktach Obsługi Klientów, w których osoby zainteresowane mogły bliżej poznać system oraz praktyczne możliwości wynikające z obsługi urządzeń FALA.

Do czego dokładnie służą falomaty i czytniki?

Są to żółto-czarne urządzenia służące do realizacji podróży i zakupu biletów. Zamontowane zostały w każdym pojeździe miejskim, a w przyszłości będą dostępne na peronach i stacjach kolejowych. Każde urządzenie FALA oznaczone jest logotypem województwa pomorskiego oraz znakiem graficznym FALA.

FALOMAT umożliwia przede wszystkim: 1) rejestrację wejścia i opcjonalnie wyjścia poprzez zbliżenie karty FALA lub płatniczej, 2) zakup biletu na ekranie dotykowym, 3) sprawdzenie ilości środków na koncie FALA.

CZYTNIK umożliwia wyłącznie rejestrację wejścia i opcjonalnie wyjścia poprzez przykładanie karty FALA lub płatniczej przy rozpoczęciu / zakończeniu podróży. Falomaty znajdują się w połowie długości autobusu, a czytniki ulokowane są przy drzwiach wejściowych.

Precyzując, w systemie FALA w Pucku i Władysławowie można podróżować na dwa sposoby:

OSOBA POSIADAJĄCA KONTO FALA (założone na systemfala.pl) rozpoczyna podróż z kartą FALA lub kartą płatniczą przypisaną do systemu FALA jako identyfikator, przykładając ją do czytnika / falomatu na wejściu, dokonując tym samym rejestracji wejścia, rozpoczęcia podróży (tzw. check-in) Jest to czynność równoznaczna z nabyciem biletu.

OSOBA NIEPOSIADAJĄCA KONTA FALA podróżuje, przykładając kartę płatniczą do czytnika / falomatu na wejściu do pojazdu, a jeśli chce by zostały naliczone przysługujące jej ulgi, korzysta z falomatu i najpierw wybiera odpowiednie bilety ulgowe a następnie przykłada kartę by dokonać płatności.

Bezpieczeństwo w portalu pasażera

Po pierwszym zalogowaniu w portalu konto użytkownika wymaga zindywidualizowanych ustawień, więc zapewnia dostęp tylko do wybranych funkcji. Aby korzystać w pełni z dostępnych możliwości systemu FALA warto dokonać personalizacji, która odbywa się w kilku prostych krokach: uzupełnienie danych osobowych, ustawienie kodu PIN do przeprowadzenia autoryzacji, zatwierdzenie wymaganych zgód, a także wprowadzenie przysługujących ulg. Zalecane jest również dodania zdjęcia. Jest to opcja, ale w przyszłości może ułatwić podróżowanie. Dane pasażerów w systemie FALA są w pełni chronione, zgodnie z przepisami RODO.

Bezpieczne transakcje w systemie FALA

Wszelkie dane karty płatniczej i rachunku bankowego są zabezpieczone. Podobnie transakcje płatnicze dokonywane przez użytkowników w systemie FALA. Realizowane są one za pośrednictwem operatora płatności certyfikowanego przez Komisję Nadzoru Finansowego, a międzynarodowa norma wydana przez Payment Card Industry Security Standards Council zapewni wysoki i spójny standard w każdej sytuacji podczas przetwarzania danych posiadaczy kart płatniczych (Visa, Mastercard).

Czy karta FALA jest konieczna do podróżowania z systemem?

Karta FALA będzie pełniła funkcję identyfikatora pasażera. Będzie zatem pomocna osobom, które regularnie korzystają z komunikacji miejskiej, kupują bilety okresowe lub korzystają z ulg. Można stosować ją wymiennie z innymi identyfikatorami (nośnikami) w systemie FALA. Ponadto warto pamiętać, że podróżować można też po prostu z własną kartą płatniczą. Ona również może być przypisana na stałe do naszego konta – zamiast karty FALA. W takiej sytuacji do urządzenia kontrolera biletów przykłada się właśnie kartę płatniczą. Docelowo podobną rolę spełni też telefon z aplikacją FALA.

Gdzie możesz złożyć wniosek o kartę FALA?

Wniosek o kartę FALA można złożyć w portalu w zakładce „zgłoszenia”. Tam też będzie można zobaczyć wzór karty, wgrać swoje zdjęcie. Docelowo w portalu użytkownik będzie miał możliwość wyboru sposobu odbioru karty FALA (w Punkcie Obsługi Klienta lub z dostawą pocztową na wskazany adres). Kartę będzie można zamówić również bezpośrednio w Punkcie Obsługi Klienta Systemu FALA. Pierwsza karta będzie wydawana bezpłatnie.

Plakaty i instrukcje dostępne również w autobusach i POK-ach

Pasażerowie podróżujący po Pucku i Władysławowie, poza wiedzą dostępną w Internecie, na stronach systemfala.pl czy innobaltica.pl będą wyposażeni również w informacje skrócone w formie plakatów i ulotek, dostępnych w przestrzeni publicznej. Warto zaznaczyć, iż będą one również dostępne w stacjonarnych Punktach Obsługi Klienta (POK-ach) w tych miastach. Punkt taki działa już we Władysławowie w budynku Urzędu Miasta przy ul. Hallera 4. Z kolei w Pucku wystartuje on pod koniec października na dworcu PKP.

System FALA jest w tzw. fazie publicznego rozruchu, a jego oficjalne uruchomienie planowane jest na 15 grudnia tego roku.
Szczegółowy harmonogram uruchomienia oraz aktualne informacje o systemie FALA na stronie innobaltica.pl.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

System Fala w publicznym rozruchu. Start w Lęborku

Prawo & Finanse

System Fala w publicznym rozruchu. Start w Lęborku

Redakcja/inf. pras. 26 września 2023

System FALA: kolejne montaże urządzeń na stacjach i peronach

Mobilność

Znamy datę uruchomienia Fali

Prawo & Finanse

Znamy datę uruchomienia Fali

Redakcja/inf. pras. 27 lipca 2023

System FALA przeszedł odbiór techniczny. Udane testy w Lęborku

Prawo & Finanse

Władysławowo dołącza do systemu Fala

Komunikacja

Władysławowo dołącza do systemu Fala

Redakcja/inf. pras. 28 czerwca 2023

Start Fali ponownie przełożony

Prawo & Finanse

Start Fali ponownie przełożony

Redakcja/inf. pras 07 czerwca 2023

Zobacz również:

System Fala w publicznym rozruchu. Start w Lęborku

Prawo & Finanse

System Fala w publicznym rozruchu. Start w Lęborku

Redakcja/inf. pras. 26 września 2023

System FALA: kolejne montaże urządzeń na stacjach i peronach

Mobilność

Znamy datę uruchomienia Fali

Prawo & Finanse

Znamy datę uruchomienia Fali

Redakcja/inf. pras. 27 lipca 2023

System FALA przeszedł odbiór techniczny. Udane testy w Lęborku

Prawo & Finanse

Władysławowo dołącza do systemu Fala

Komunikacja

Władysławowo dołącza do systemu Fala

Redakcja/inf. pras. 28 czerwca 2023

Start Fali ponownie przełożony

Prawo & Finanse

Start Fali ponownie przełożony

Redakcja/inf. pras 07 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5