Partnerzy serwisu:
Mobilność

System automatycznego prowadzenia pociągów gotowy. Po testach w warszawskim metrze

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja/inf. pras.

Data publikacji:
08-09-2022
Ostatnia modyfikacja:
28-09-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. RailMil

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
System automatycznego prowadzenia pociągów gotowy. Po testach w warszawskim metrze
mat. Rail-Mil
Politechnika Warszawska i Rail-Mil Computers podsumowały realizację projektu automatycznego prowadzenia pociągu klasy CBTC, dofinansowanego ze środków NCBiR. System został przetestowany na czterech pierwszych stacjach I linii metra w Warszawie. Wartość projektu wyniosła 14,1 mln złotych, a wartość dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój to 7 mln złotych.

– Nad tym projektem pracowaliśmy wspólnie przez ponad 5 lat i cieszę się, że dzięki współpracy wszystkich zespołów powstał udany i niezwykle ważny dla transportu szynowego system. Mam nadzieję, że będzie służył nie tylko Polakom, ale również zdobędzie sukces na rynkach eksportowych – mówi prof. Marianna Jacyna, dziekan Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej.

System automatycznego prowadzenia pojazdów szynowych rmCBTC (z ang. rail-mil Communications-Based Train Control) przeznaczony jest dla wydzielonych systemów transportu szynowego – przede wszystkim metra, ale również kolei aglomeracyjnej czy tramwajów. Wykorzystuje dwukierunkową, bezprzewodową transmisję danych pomiędzy infrastrukturą a pojazdem.

– Podstawową zaletą systemu rmCBTC jest możliwość prowadzenia ruchu na zasadzie ruchomego odstępu blokowego, co pozwala skrócić przerwy pomiędzy pociągami, a zatem zwiększyć przepustowość linii. Ponadto rmCBTC umożliwia prowadzenie ruchu mieszanego co pozwala implementować system nie tylko na nowych, ale też na istniejących liniach. Pod względem technologicznym osiągnęliśmy trzeci poziom automatyzacji ruchu pociągów. W dobie kryzysu ogromne znaczenie ma również zmniejszenie kosztów energii, ponieważ każdy pociąg może poruszać się zgodnie z optymalną, energooszczędną krzywą prędkości – deklaruje Sławomir Jasiński, prezes zarządu Rail-Mil Computers.

System rmCBTC zapewnia bezpieczeństwo niezależnie od reakcji maszynisty. W architekturze systemu wydzielone są dwie części – stacjonarna wraz z interfejsami do istniejących w infrastrukturze systemów oraz pojazdowa, połączona z systemami pokładowymi. Urządzenia stacjonarne komunikują się z pojazdami za pośrednictwem bezprzewodowej, dwukierunkowej transmisji danych (WiFi, LTE, TETRA i innych). Jazda pociągu realizowana jest w oparciu o opracowane profile jazdy automatycznej. System uzyskał pozytywną opinię techniczną Instytutu Kolejnictwa oraz świadectwo dopuszczenia wydane przez Urząd Transportu Kolejowego.



System rmCBTC posiada scentralizowaną diagnostykę online komponentów jak również wybranych elementów infrastruktury i pojazdu, w tym diagnostykę predykcyjną. System oparty jest na komponentach europejskiego interoperacyjnego standardu ERTMS/ETCS.

Rail-Mil Computers to polska firma działająca w obszarze elektroniki i automatyki przemysłowej. Ponad setka inżynierów tworzy, patentuje i wdraża nowoczesne rozwiązania przeznaczone dla metra i kolei, w oparciu o europejskie standardy ERTMS oraz ETCS-L1. Jest producentem systemu rmCBTC (który pozwala na autonomiczny ruch pociągów) oraz m.in. eurobalis, programatorów, koderów LEU oraz innych podzespołów elektronicznych. Systemy dostarczone przez Rail-Mil pozwalają sterować ruchem m.in. na obydwu liniach warszawskiego metra.

W lipcu Rail-Mil poinformował o planowanym połączeniu w jednym holdingu z największym polskim producentem systemów sterowania ruchem kolejowym – Zakładami Automatyki Kombud. Łącznie obie firmy zatrudniają ponad 500 osób, w tym ponad 300 inżynierów.


fot. Rail-Mil
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Metro na Bródno ruszy w środę 28 września

Przestrzeń

Metro na Bródno ruszy w środę 28 września

Witold Urbanowicz 27 września 2022

Metro na Bródno: Są kolejne cztery pozwolenia na użytkowanie

Przestrzeń

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Metro na Bródno ruszy w środę 28 września

Przestrzeń

Metro na Bródno ruszy w środę 28 września

Witold Urbanowicz 27 września 2022

Metro na Bródno: Są kolejne cztery pozwolenia na użytkowanie

Przestrzeń

Zobacz również:

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5