Symulacja pieszych może pomóc projektantom budynków, dworców, lotnisk i innych obiektów użyteczności publicznej usprawnić ruch ludzi, uniknąć zatorów i zarządzać tłumem. Podczas konferencji Year in Infrastructure 2019 w Singapurze poznaliśmy projekty infrastrukturalne, wykorzystujące symulację pieszych.
O tym, jak odpowiednia technologia potrafi ułatwić zarządzanie, wie przedsiębiorstwo Companhia Paulista de Trens Metropolitanos (CPTM), przewożące średnio 3 mln pasażerów każdego dnia na siedmiu liniach kolejowych, obsługujących region metropolitalny São Paulo. Wykorzystanie technologii ruchu pieszych Legion, zaprojektowanej przez Bentley Systems, na stacji Morumbi w tej brazylijskiej metropolii, umożliwiło CPTM zidentyfikowanie i rozwiązanie problemów, dotyczących m.in. kolejek na peronach i przy bramkach obrotowych w holu wejściowym. Powstał nowy projekt, w celu zarządzania ruchem w ramach istniejącej infrastruktury.
– Wykorzystanie technologii Legion przez CPTM ma strategiczne znaczenie dla rozwoju nowych projektów stacji i pomaga rozwiązać problemy z przepływem pasażerów na stacjach istniejących – tłumaczy Fernando Galego Boselli, szef ds. projektu i innowacji w firmie kolejowej.
Kolejny projekt – Londyn, Wielka BrytaniaNiegdyś serce igrzysk olimpijskich w Londynie, Stratford jest obecnie siódmym najbardziej ruchliwym dworcem w Wielkiej Brytanii. W latach 2012-2017 odnotowano na tym obiekcie wzrost liczby pasażerów o około 100 tys. dziennie, a biorąc pod uwagę fakt, że w pobliżu stacji ma powstać kilka dużych inwestycji, szacuje się, że liczba przemieszczających się osób wzrośnie dodatkowo w ciągu następnych 10-15 lat.
Użycie technologii Legion i w tym wypadku sprawiło, że ważne czynniki, takie jak rodzaje usług kolejowych czy wpływ pojemności pociągu na zatłoczenie peronu, nie zostały pominięte. Więcej – aplikacja Bentleya umożliwiła wizualizację ograniczeń stacji. Legion jest zresztą jednym z głównych narzędzi, wykorzystywanych przez władze londyńskiego transportu (Transport of London).
Pekin na straży porządkuPo ukończeniu w 2021 roku stacja kolei dużych prędkości Fengtai w Pekinie będzie najważniejszym węzłem komunikacyjnym miasta i jedną z największych stacji w Azji. W tym przypadku, planowanie ruchu pasażerskiego i rozmieszczenie obiektów na stacji będzie miało kluczowe znaczenie.
Po tym, jak trudno było przeprowadzić kompleksowe oceny projektu za pomocą obliczeń statycznych i innego oprogramowania, firma konsultingowa China Architecture Design and Research Group (CADG) zwróciła się do Legion. Firma przeprowadziła analizę symulacji pieszych na nadziemnych i podziemnych piętrach stacji, a także funkcjonalne urządzenia pomocnicze dla kolei krajowej, metra, węzła autobusowego, postojów taksówek i innych środków transportu. Legion z kolei pomógł zespołowi projektowemu w ustaleniu strategii projektowania i, ze względu na jego zdolność do przewidywania przyszłej wydajności stacji, stworzył plan zarządzania operacyjnego.
Czym jest LegionO narzędziu
pisaliśmy w ubiegłym roku. Przedstawiciele firmy Legion są zdania, że ruch pieszych powinien być podstawowym kryterium podczas projektowania obiektów infrastruktury, jak stacje kolejowe czy lotniska. – Dzięki temu możemy rozwijać wizję „Science in Motion” w kierunku kompleksowego zastosowania symulacji ruchu pieszych – od planowania strategicznego, przez projektowanie, po remonty i eksploatację majątku trwałego – mówił Douglas Connor, założyciel firmy.