Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Świdnica liczy na sześć elektryków i ładowarki

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2021-02-12 10:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Świdnica liczy na sześć elektryków i ładowarki
fot. UM Świdnica
W kolejce po wsparcie w pozyskaniu autobusów elektrycznych w ramach programu „Zielony transport publiczny” ustawiła się Świdnica. Wraz z pojazdami miasto ma w planach zakup niezbędnej infrastruktury – w tym także wodorowej. Miasto chce przede wszystkim czerpać prąd z „zielonej energii”.

Świdnica złożyła wniosek na dofinansowanie w programie „Zielony transport publiczny” zakupu 6 autobusów elektrycznych. Byłyby to pojazdy dwunastometrowe, parametrami odpowiadające już jeżdżącym po mieście elektrykom.

Składanie wniosków, w prowadzonym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej programie „Zielony transport publiczny”, trwało zaledwie kilka dni. Złożone wnioski o dofinansowanie bardzo szybko wyczerpały pulę dostępnej alokacji. Do rozdysponowania było 1,1 mld zł dotacji na zakup autobusów napędzanych prądem lub wodorem. Poziom dofinansowania przewidziano na poziomie 80% kosztów kwalifikowanych zakupu autobusów o napędzie elektrycznym oraz trolejbusów, a w przypadku autobusów wodorowych dotacje będą sięgać aż 90%.

Świdnica stara się również o pozyskanie funduszy z NFOŚiGW na zakup niezbędnej infrastruktury do ładowania. – Zakupionych zostanie 6 ładowarek plug-in do zainstalowania w zajezdni, dwie ładowarki mobilne do serwisowania autobusów i dwie ładowarki pantografowe, które staną na pętlach. Do tych ostatnich konieczne będzie wybudowanie dwóch trafostacji – zdradza szczegóły Witold Tomkiewicz, rzecznik świdnickich spółek miejskich.

Istotnym elementem ma być budowa zatoki postojowej dla autobusów podmiejskich wzdłuż ul. Kolejowej – za centrum przesiadkowym w stronę ul. Małej. Tam pojazdy mają kończyć i zaczynać swoje kursy, tam też stanie druga ładowarka pantografowa. – Spełniony tym samym zostanie postulat mieszkańców pl. św. Małgorzaty, by zlikwidować znajdujące się tam miejsce postojowe autobusów i postulat kierowców, by urządzić zaplecze socjalne – podkreśla rzecznik.

Zakup kolejnych elektryków wraz z infrastrukturą jest elementem planu inwestycyjnego świdnickiego MPK Świdnica do roku 2035. Miasto wychodzi z założenia, że przez wiele lat w Polsce energia powstawać będzie z węgla, zatem używanie autobusów elektrycznych na razie przesuwa tylko miejsce emisji dwutlenku węgla i pyłów z ulic miasta na komin elektrowni. Jak przekonuje Tomkiewicz, można uzyskać prąd w sposób zgodny z filozofią tzw. zielonej energii. Dlatego w planach Świdnicy jest montaż paneli fotowoltaicznych, które staną na terenie bazy MPK pod potrzeby zasilania stacji ładowania pojazdów.

W planach miasta pojawia się także wykorzystanie wodoru. – Prąd wytwarzany poprzez własne ogniwa wodorowe czyli taka mini elektrownia wodorowa – mówi Witold Tomkiewicz. Tym samym miasto zadba o wykorzystanie kilku technologii wytwarzania energii, zachowując ideę zeroemisyjnego transportu.

Autobusy wraz z infrastrukturą planowane do zakupu w ramach programu „Zielony transport publiczny”, mają kosztować 21 milionów złotych brutto. Świdnica stara się o dotację z NFOŚiGW w kwocie 12,6 mln zł. Resztę środków ma stanowić niskooprocentowana pożyczka w wysokości 4,3 mln zł oraz środki własne. Realizację zadań zaplanowano do 2023 roku.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
MPK Świdnica z dwoma elektrobusami od Volvo

Komunikacja

MPK Świdnica z dwoma elektrobusami od Volvo

Witold Urbanowicz 09 kwietnia 2020

Świdnica kupuje dwa autobusy elektryczne. Po raz drugi

Komunikacja

Świdnica kupuje dwa autobusy elektryczne. Po raz drugi

Witold Urbanowicz 28 czerwca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5