Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Świdnica liczy na sześć elektryków i ładowarki

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2021-02-12 10:30
Ostatnia modyfikacja:
2022-09-27 18:01
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Świdnica liczy na sześć elektryków i ładowarki
fot. UM Świdnica
W kolejce po wsparcie w pozyskaniu autobusów elektrycznych w ramach programu „Zielony transport publiczny” ustawiła się Świdnica. Wraz z pojazdami miasto ma w planach zakup niezbędnej infrastruktury – w tym także wodorowej. Miasto chce przede wszystkim czerpać prąd z „zielonej energii”.

Świdnica złożyła wniosek na dofinansowanie w programie „Zielony transport publiczny” zakupu 6 autobusów elektrycznych. Byłyby to pojazdy dwunastometrowe, parametrami odpowiadające już jeżdżącym po mieście elektrykom.

Składanie wniosków, w prowadzonym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej programie „Zielony transport publiczny”, trwało zaledwie kilka dni. Złożone wnioski o dofinansowanie bardzo szybko wyczerpały pulę dostępnej alokacji. Do rozdysponowania było 1,1 mld zł dotacji na zakup autobusów napędzanych prądem lub wodorem. Poziom dofinansowania przewidziano na poziomie 80% kosztów kwalifikowanych zakupu autobusów o napędzie elektrycznym oraz trolejbusów, a w przypadku autobusów wodorowych dotacje będą sięgać aż 90%.

Świdnica stara się również o pozyskanie funduszy z NFOŚiGW na zakup niezbędnej infrastruktury do ładowania. – Zakupionych zostanie 6 ładowarek plug-in do zainstalowania w zajezdni, dwie ładowarki mobilne do serwisowania autobusów i dwie ładowarki pantografowe, które staną na pętlach. Do tych ostatnich konieczne będzie wybudowanie dwóch trafostacji – zdradza szczegóły Witold Tomkiewicz, rzecznik świdnickich spółek miejskich.

Istotnym elementem ma być budowa zatoki postojowej dla autobusów podmiejskich wzdłuż ul. Kolejowej – za centrum przesiadkowym w stronę ul. Małej. Tam pojazdy mają kończyć i zaczynać swoje kursy, tam też stanie druga ładowarka pantografowa. – Spełniony tym samym zostanie postulat mieszkańców pl. św. Małgorzaty, by zlikwidować znajdujące się tam miejsce postojowe autobusów i postulat kierowców, by urządzić zaplecze socjalne – podkreśla rzecznik.

Zakup kolejnych elektryków wraz z infrastrukturą jest elementem planu inwestycyjnego świdnickiego MPK Świdnica do roku 2035. Miasto wychodzi z założenia, że przez wiele lat w Polsce energia powstawać będzie z węgla, zatem używanie autobusów elektrycznych na razie przesuwa tylko miejsce emisji dwutlenku węgla i pyłów z ulic miasta na komin elektrowni. Jak przekonuje Tomkiewicz, można uzyskać prąd w sposób zgodny z filozofią tzw. zielonej energii. Dlatego w planach Świdnicy jest montaż paneli fotowoltaicznych, które staną na terenie bazy MPK pod potrzeby zasilania stacji ładowania pojazdów.

W planach miasta pojawia się także wykorzystanie wodoru. – Prąd wytwarzany poprzez własne ogniwa wodorowe czyli taka mini elektrownia wodorowa – mówi Witold Tomkiewicz. Tym samym miasto zadba o wykorzystanie kilku technologii wytwarzania energii, zachowując ideę zeroemisyjnego transportu.

Autobusy wraz z infrastrukturą planowane do zakupu w ramach programu „Zielony transport publiczny”, mają kosztować 21 milionów złotych brutto. Świdnica stara się o dotację z NFOŚiGW w kwocie 12,6 mln zł. Resztę środków ma stanowić niskooprocentowana pożyczka w wysokości 4,3 mln zł oraz środki własne. Realizację zadań zaplanowano do 2023 roku.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK Świdnica z dwoma elektrobusami od Volvo

Komunikacja

MPK Świdnica z dwoma elektrobusami od Volvo

Witold Urbanowicz 09 kwietnia 2020

Świdnica kupuje dwa autobusy elektryczne. Po raz drugi

Komunikacja

Zobacz również:

MPK Świdnica z dwoma elektrobusami od Volvo

Komunikacja

MPK Świdnica z dwoma elektrobusami od Volvo

Witold Urbanowicz 09 kwietnia 2020

Świdnica kupuje dwa autobusy elektryczne. Po raz drugi

Komunikacja

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5