MPK w Świdnicy ogłosiło przetarg na zakup dwóch 12-metrowych autobusów elektrycznych. Pojazdy – jeśli tym razem pojawią się oferty – mają zostać dostarczone w przyszłym roku.
Zamawiający wymaga autobusów o długości 11,8-12,5 m z trzema parami drzwi w układzie 2-2-2. Pojazd powinien pomieścić min. 70 osób, w tym nie mniej niż 27 na miejscach siedzących (z kierowcą). Przewidziano ogrzewanie wodno-elektryczne z możliwością podgrzewania przez ładowarkę w trakcie ładowania (lub inne rozwiązanie równoważne), choć zamawiający dopuszcza zastosowanie urządzenia grzewczego zasilanego olejem. Przewidziano klimatyzację. Wymagane jest automatyczne smarowanie podwozia. Wyposażenie obejmuje kasowniki, informację pasażerską, nagłośnienie, monitoring.
W pojeździe powinny znaleźć się silnik bądź silniki o mocy min. 160 kW. Dopuszczone jest też rozwiązanie w postaci zastosowania osi elektrycznej ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o mocy ciągłej 120 kW, z możliwością chwilowego zwiększenia mocy łącznej do 250 kW. Magazyny energii mają być objęte 96-miesięczną gwarancją. Zasięg pojazdu określono na min. 105 km bez ładowania. Zastosowany musi być system odzyskiwania energii. Pojazd musi być wyposażony w akumulatory pokładowe, zasilające systemy pokładowe, które będą doładowywane w czasie odzysku energii podczas hamowania i redukcji prędkości. Elektrobus musi być wyposażony w co najmniej jedno gniazdo do ładowania plug-in (wtyczka) oraz szynę na dachu do ładowania pantografem odwróconym.
Termin składania ofert mija 2 sierpnia. O wyborze zdecydują cena (50%), parametry techniczne i eksploatacyjne (15%), oszczędność energii i ochrony środowiska – zużycie energii (10%), warunki gwarancji i rabat na części (10%) oraz termin realizacji (5%). W parametrach technicznych pod uwagę brane będą sposób wykonania szkieletu nadwozia, podatność obsługowa poszycia bocznego, liczba miejsc dostępnych z niskiej podłogi, pojemność magazynów energii, oświetlenie, certyfikat niepalności.
Zakup autobusów jest możliwy dzięki dotacji i pożyczce z NFOŚiGW. Zgodnie z umowami o dofinansowanie termin zakończenia realizacji dostawy przedmiotu zamówienia mija 31 marca 2020 r., ale Świdnica wystąpiła o wydłużenie tego terminu o dwa miesiące.
To już drugie podejście do zakupu pojazdów.
Poprzedni przetarg na autobusy, obejmujący także system ładowania, zakończył się niepowodzeniem – nie było ofert.