Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Stryków: Pewna przyszłość linii do Aleksandrowa i Zgierza

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
12-12-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Stryków: Pewna przyszłość linii do Aleksandrowa i Zgierza
fot. KF
Eksperyment z uruchomieniem międzygminnej linii do Strykowa się powiódł – przekonuje zgierski MUK. Tamtejszy samorząd podpisał z władzami Aleksandrowa Łódzkiego i Strykowa umowę, która zapewni dalsze funkcjonowanie jednego z najdłuższych autobusowych połączeń miejskich w aglomeracji łódzkiej.

Na ponad miesiąc przed końcem obowiązywania dotychczasowej umowy trzy podłódzkie gminy ponownie porozumiały się w sprawie wspólnego uruchamiania 35-kilometrowej linii Aleksandrów – Zgierz – Stryków. Połączenie zaczęło funkcjonować pod koniec zeszłego roku i zapewnia dojazd do licznych dużych zakładów pracy zlokalizowanych na obrzeżach Strykowa. W ciągu ostatnich kilku tat tamtejsza strefa przemysłowa stała się jednym z największych centrów zatrudnienia w skali aglomeracji.

Gwarancja dojazdu daje możliwość zatrudnienia

– Jeszcze do niedawna myśleliśmy o 3A jako o połączeniu eksperymentalnym. Dotychczasowe porozumienie międzygminne w sprawie organizacji przewozów miało charakter terminowy. Po 13 miesiącach funkcjonowania wiadomo było już, że linia się sprawdziła – cieszy się Paweł Marczewski, p.o. kierownik Miejskich Usług Komunikacyjnych w Zgierzu. – Porozumienie podpisane 25 listopada 2014 r. jest ważne dla wszystkich osób zatrudnionych w Strykowie, bo zapewnia im ciągły dojazd do tamtejszych zakładów. Podejrzewam, że w wielu przypadkach decyzja o podjęciu lub kontynuowaniu pracy podyktowana będzie taką stabilizacją – ocenił.

Nowy numer, stare zasady

Nowe porozumienie, które wejdzie w życie w styczniu, przyniesie zmianę oznaczenia trasy – z 3A na 2. – Pomoże to przyjezdnym łatwo odróżnić kursy międzygminnie od tych realizowanych wewnątrzmiejską linią 3. To pewne uporządkowanie numeracji w ramach zgierskiej sieci komunikacyjnej – tłumaczy kierownik MUK. Bez zmian pozostanie natomiast liczba kursów (7 w dni robocze i 4 w weekendy, wszystkie dostosowane są do zmianowego systemu pracy w fabrykach) i sposób finansowania przewozów.

– Dalszy rozwój linii wymagać będzie jednak przyjęcia zobiektywizowanych kryteriów ustalania udziału w kosztach poszczególnych stron porozumienia. Będzie to trudne, bo liczba wozokilometrów, gęstość zaludnienia czy dochody z biletów na danym odcinku są mierzalne, natomiast faktyczny pożytek z linii dla sygnatariusza porozumienia to kwestia ocenna i trudna do wyważenia – komentuje Paweł Marczewski.

Duża frekwencja, dłuższe autobusy

Wzrastająca rola, jaką pełnią na rynku pracy strykowskie zakłady, powoduje, że zainteresowanie linią jest na tyle duże, że do jej obsługi przewoźnik, zgierski Markab, sprowadził przed dwoma miesiącami autobusy przegubowe. W dni robocze z połączenia korzysta średnio ok. 600 pasażerów, w soboty – 250, w niedziele – 150. – W skali miesiąca daje to 13 – 14 tys. pasażerów. Większość z nich to stali klienci, którzy w tej kalkulacji liczeni są po wielokroć. Roczne wpływy z biletów to około ćwierć miliona złotych – usłyszeliśmy w zgierskim MUK.

– Linie podmiejskie w porównaniu z miejskimi są co do zasady droższe w przeliczeniu na jednego przewiezionego pasażera. Długość linii międzygminnej jest bezprecedensowa – autobus przy każdym kursie pokonuje prawie 35 km, a znaczna część trasy przebiega po luźno zamieszkałym terenie wiejskim. Wbrew tym niesprzyjającym okolicznościom 3A jako całość odznacza się porównywalną opłacalnością jak funkcjonująca od przeszło 12 lat linia nr 6 (28 km). – komentuje te wyniki Paweł Marczewski.

Czy będzie korekta trasy w Aleksandrowie?

Mniej-więcej trzech na czterech pasażerów podróżuje na odcinku Zgierz – Stryków. Pewnym pomysłem na wzmocnienie roli początkowego odcinka trasy byłaby zmiana przebiegu linii na terenie Aleksandrowa Łódzkiego tak, by autobus obsługiwał tamtejsze zakłady Procter&Gamble. Jak zauważa Paweł Marczewski, wymagałoby to jednak albo synchronizacji godzin pracy z zakładami zlokalizowanymi w Strykowie, albo uruchomienia oddzielnych, dodatkowych kursów łączących zakłady ze Zgierzem.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5